Jump to content

Tips til kruttype og ladning til 22-250 med 77 grs Scenar?


Henrik123

Recommended Posts

Jeg skal lade noen 77 grs Scenar til min rifle i 22-250 (Sako 85 m Wlater løp med 1-8 i stigning). Rifla har en løpslengde på 52cm. 

 

Noen som har tips til kruttype og ladninger til dette? i tabellen til Vihtavuori er 69 grs Scenar den tyngste det er ladedata for. Der brukes N140, N150, N540 el N550. 

 

Ladningen skal primært brukes på vinterstid til toppjakt og ønsker derfor ikke så mye mer enn 850 m/s. 

 

Takknemlig for tips og råd. 

 

Mvh Henrik 

Link to comment
Share on other sites

Henrik123 skrev (1 time siden):

Jeg skal lade noen 77 grs Scenar til min rifle i 22-250 (Sako 85 m Wlater løp med 1-8 i stigning). Rifla har en løpslengde på 52cm. 

 

Noen som har tips til kruttype og ladninger til dette? i tabellen til Vihtavuori er 69 grs Scenar den tyngste det er ladedata for. Der brukes N140, N150, N540 el N550. 

 

Ladningen skal primært brukes på vinterstid til toppjakt og ønsker derfor ikke så mye mer enn 850 m/s. 

 

Takknemlig for tips og råd. 

 

Mvh Henrik 

 

har ikke konkret svar på ditt spørsmål ,men jeg lader med N140 i min 22-250 til det meste av kuler fra 52gr opp til 77gr SMK, 

men husker ikke hvor mye krutt jeg brukte på 77gr SMK da dette va ei kule jeg testa for å se hvordan den gikk i mitt våpen. 

 

jeg skyter stort sett tmed 52gr SMK og der bruker jeg 34,4gr N140, får da en V0 på ca 1150m/s med 61cm pipe.

Morsom kule å bruke til jaktfelt, sikter midt i på alle holda :)

 

Link to comment
Share on other sites

850ms med 77gr kule når du lett i 22-250 - bare å velge hvilket krutt du har tilgang på...

Tipper ca 31gr N150 eller 30gr N540 bør gi brukbar forbrenning og fart på rundt 850ms. Tregere krutt vil ikke gi optimal forbrenning og muligens dårligere presisjon.

Jo tregere krutt, jo mer kan du fylle på uten å sprenge hylsa, og jo mer fart får du. Så når du vil ha maks 850ms så har det ingen hensikt å gå for en tregere kruttsort (om jeg forsto deg rett...)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Henrik123 skrev (3 timer siden):

ønsker derfor ikke så mye mer enn 850 m/s

 

Henrik123 skrev (37 minutter siden):

Har ladet tidl med N150, men den er tom. Derfor ønsker jeg å spisse kruttypen til tunge kulder iom att jeg uansett må kjøpe. Har N135 til lettere kuler. 

Basert på hva du sier så ville jeg valgt det beste kompromisset. N140 kan du fint lade både lette kuler kuler og tunge kuler i moderat hastighet. Da trenger du bare å forholde deg til én type krutt.

 

Optimalisering for tunge kuler betyr jo gjerne at man velger et saktebrennende dobbelbase krutt, men ikke hvis målet er moderat hastighet. Forøvrig er jeg enig i det @Wintel skriver.

Link to comment
Share on other sites

En passe dose N135 vil antagelig funke helt fint. Spørsmålet er hvor mye som er "passe". Da kan du få ok trykk uten at hastigheten flyr i taket, og forhåpentligvis bra presisjon. Ulempen er at det er plass til altfor mye N135 i hylsa, så du må ha kontroll på veiing og fylling. Men det må du jo uansett.

GRT sier ca. 28 gr N135 med den kula. Men sjekk med andre kilder enn meg ;-)

Link to comment
Share on other sites

Henrik123 skrev (3 timer siden):

Derfor ønsker jeg å spisse kruttypen til tunge kulder iom att jeg uansett må kjøpe. Har N135 til lettere kuler. 

Da ville jeg satset på N150, som du iflg. Vvs ladetabell kan bruke for kulevekter ned til 55 grs og som du har erfaring med. Ja, du kan få mer fart med litt raskere krutt, men siden du primært skal ha jaktladninger og ikke jager høy hastighet, tror jeg N150 er den beste løsningen. Det er for øvrig like lite prisugunstig som N140😉. (Kruttprisene har steget kraftig de siste årene).

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser i ladeloggen at jeg har prøvd 30, 31 og 32 gr N550 med 77 gr Lapua. 30 gr ga to treskuddssamlinger på hhv. 7,5 og 10 mm. Kronograferte ikke, og testa heller ikke noe mer. 

Kula koster 6,83 hos Landrø nå. Tennhette 2,50, N150 1021,-/kg. Så ca. 12,- kr å lade om. Pluss prisen av hylsa/antall omladinger. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...