Jump to content

Diameter kuler kaliber .30


RoarN

Recommended Posts

Nå har jeg aldri systematisk målt fabrikkuler i .30- kaliber, men det har jeg gjort i noe omfang med .35- kaliber. Dette i forbindelse med et prosjekt hvor jeg kalibrerte ned .366 (9,3mm)- kuler til .35- kaliber. 

Og jeg fant noe variabilitet (innen ca en halv tusendels tomme) mellom fabrikatene, hvor nettopp Speer var feitest. 

Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (14 timer siden):

Ser at Speer oppgir de til 7.82 mm.

Så det at de er to hundredeler over oppgitt mål er ingen ting å bekymre seg over?

Nei, da er de innenfor toleransen.

 

Ingenting i verden kan produseres uten spredning, så blir det opp til brukerene/konstruktørene å definere hva som er tolererbar avvik i treffpunkt, for så å forsøke å overføre dette til hva som er tolererbare variasjoner i komponentene som bidrar til denne spredningen. 

 

1983 skrev (14 timer siden):

Det viktigste er nok at kulene har samme diameter, hvertfall om det er et mål med god presisjon.

Jeg regner med at du mener tilstrekkelig lik diameter.

Link to comment
Share on other sites

Kulene har vel en variasjon på 0,005 mm ser også at det er variasjon etter hvor på diameteren de blir målt. Så de har vel tilstrekkelig lik diameter.

Har ikke for vane å måle mantlede riflekuler men av og til får man ting for seg.

Har jo vært opptatt av size dimensjoner på blykuler til håndvåpen, her kan jo en tusendelstomme bety noe både for presisjon og blying. 

Forskjellen på .356 og .357 er 0,0255 mm altså litt mer enn jeg måler på mine .308 kuler. Norma 7.82 mm og Sako 7.83 mm.

Tyngde og lengde på kuler er jo en faktor når det gjelder presisjon. Noen som har gjort seg tanker om hva forskjeller i dimensjon kan gjøre?

Her tenker jeg, mellom kuletyper/produsenter ikke samme eske.

 

Edit: Ble litt feil med større eller mindre enn og kuletyper.

Edited by Brukernavn:
Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen gamle kuler som ikke gikk veldig godt. Av 5 skudd kunne 3 og noen ganger 4 sitte ganske tett, ikke hull i hull, men så tett man kan forvente av gamle kuler. Også kom det da 1 eller 2 som åpnet samlingen betydelig. Ingen mønster i hvor.

Målte kulene og fant avvik i diameter på 0,05mm. Nå har jeg målt med skyvelære, hadde nok blitt mer nøyaktig ved bruk av micrometer, men det gidder jeg ikke på så mange kuler.

 

Jeg har ikke kommet lengre enn å måle. Tanken er å lade noen med lik diameter og noen med forskjellig diameter.

 

Jeg har testet litt monolittiske kuler og har fått alt fra god til direkte dårlig presisjon. Kulene har vært fra samme lot, men pipene har vært forskjellige. Kaliberet her har vært 6,5x55 altså et kaliber med stor variasjon i diameter i pipene. Alle pipene jeg har prøvd har gått godt med tradisjonelle blyfylte kuler, men altså opplevd stor variasjon med monolittiske kuler.

 

Hvis man drar paralleller hit, så vil altså en kule som ikke deformeres like lett som tradisjonelle kuler variere i presisjon ut fra diameter i løpet.

 

Vil tro at ulik diameter virker på samme måte selv om kula deformeres eller formes til løpet. Altså dårligere presisjon. Kulene vil jo deformeres ulikt og variasjoner er jo noe vi ønsker å unngå i skyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...