Jump to content

Dfs baneskyting


Perjoto

Recommended Posts

Fordi vind og vÊr kan skifte under skytingen. FÞr skjÞt man pÄ 400 eller 600 meter, noen steder ogsÄ pÄ 800, 1.000 og 1.200 meter, med Äpne sikter, Rolling Block-mekanismer og rundkuler!

 

I dagens banekonkurranser, pÄ 100 eller 200 meter, trenger man som oftest ikke skyte prÞveskudd mellom seriene.

 

Litt om de rare navnene: Langt nok tilbake tellet "alle konkurranseskudd" til klassesetting. Siden de fleste skjÞt bedre pÄ liggende enn i hÞyere stillinger, fant man ut at man skulle klassesette etter like mange skudd i hver stilling, ligg, KNE og stÄende til slutt (endret rundt 1950, etter internasjonalt mÞnster, stÄende som serie 2). 15-skudden, "Klassen", var ofte en egen, avsluttet konkurranse. SÄ skjÞt man en ELLER TO 10-skudds-serier, som var GRUNNLAGET for mesterskapet, Til slutt ble mesterskapet avgjort, ved en omgang.

 

Edited by Jegermeistern
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (15 minutter siden):

Fordi vind og vÊr kan skifte under skytingen. FÞr skjÞt man pÄ 400 eller 600 meter, noen steder ogsÄ pÄ 800, 1.000 og 1.200 meter, med Äpne sikter, Rolling Block-mekanismer og rundkuler!

 

Takk for svar!

Men jeg trodde jo litt av poenget var at mann skulle kunne lese vinden?

FÞler det er en gjenganger her inn nÄr det diskuteres heftig om det bÞr vÊre mest 15 m med .22 lr og 100 m grov, eller det bÞr vÊre 100 m med .22 lr og 300 m grov pÄ den andre. At i DFS skal man kunne lese vind!

SÄ da ble jeg litt overrasket over at mann fÄr prÞveskudd like fÞr tellende serie. 

Link to comment
Share on other sites

Det er kun pÄ baneskyting det er prÞveskudd. PÄ feltskyting fÄr en ikke det. Men nÄr man nÄ stort sett skyter pÄ 100 og 200m kan en jo stille seg et spÞrsmÄl om alle disse prÞveskuddene er nÞdvendig. Jeg skyter som oftest kun 7 prÞveskudd. 5 liggende fÞr fÞrste serie og sÄ to pÄ kne fÞr 10 skudds grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (1 time siden):

At i DFS skal man kunne lese vind!

Ikke sÄ mye lenger. De som ikke kan det er er jo i flertall, og de gidder ikke skyte felt, for da vinner de ikke. Bedre Ä skyte innendÞrs der det ikke er vind...

 

Mer seriÞst - 10eren, og spesielt innertieren er veldig lett Ä blÄse ut av nÄr en tenker pÄ et an gjerne sprer litt ogsÄ, og en bÞr, om en er pÄ litt nivÄ ha et forhold til vinden pÄ hvert skudd.
En annen ting er at spesielt nye skyttere ofte ikke klarer Ä skyte seg 100% inn med fÄ skudd, og de taper fort veldig mye om de ikke har prÞveskudd

 

PÄ felt mÄ en kunne litt om vind, men er en god til Ä skyte og samler bra, sÄ slipper en unna med mye pÄ mange stevner - det skal litt til for Ä blÄse helt ut av en vanlig figur pÄ 300m. 
Feltstevner vinnes og tapes stort sett pÄ avstandsbedÞmmelse og knestÄende skyting. Og pÄ god innskyting pÄ forhÄnd.

 

bardp skrev (1 time siden):

Men nÄr man nÄ stort sett skyter pÄ 100 og 200m kan en jo stille seg et spÞrsmÄl om alle disse prÞveskuddene er nÞdvendig. Jeg skyter som oftest kun 7 prÞveskudd. 5 liggende fÞr fÞrste serie og sÄ to pÄ kne fÞr 10 skudds grunnlag.

Ja, prÞveskuddene er frivillige, og jeg skyter ogsÄ som regel bare 3-4 fÞr 1. serie, og gjerne 1-2 pÄ kne fÞr grunnlaget, mer som oppvarming. BlÄser det mye pÄrÞver jeg Ä fÄ avgÄrde ett skudd pÄ hver av ekstremene (mye/lite, eller retningsskift) i vinden, sÄ jeg vet hvor mye jeg skal stille om det skifter i serien.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...