Jump to content

tikka 55 308


aleksh

Recommended Posts

jeg har fått en tikka model 55 kaliber 308

denne er det en ganse enkel stokk til, denne stokken passer ikke til meg.

jeg kunne tenkt meg en ny stokk til denne børsa, har søkt litt på nette men finner ikke noen stokker som passer spesifikt til denne modelen.

jeg kunne tenkt meg å bygd den om sånn at jeg kan bruke den til jaktfelt, baneskyting, løpans elg osv.

fint om noen kunne komme med noen forslag

 

jeg har veldig lyst på en kkc stokk men den lages bare til T3

Link to comment
Share on other sites

Trivelig og god Tikka laget av stål! Har ei selv i Supersport utgave som brukes til jaktfelt/ elgbane.

 

Så vidt jeg husker fantes det tre forskjellige modeller med "match" stokk å få den gangen; Continental (ikke justerbar), Supersport (justerbar kam og kolbekappe) + en versjon jeg ikke er sikker på navnet på (Match?), men denne ligner mer på et stykke rørleggerarbeid enn på en riflestokk. Kanskje finnes noen av disse originalstokkene til salgs.

 

Om du ikke skal skru i ei matchpipe burde ikke vekta være noe problem i forhold til jegerklasse uansett stokk.

Du bør også få tak i et 5 skudds magasin ( 3 skudds vanlig på jaktutgavene) om du ikke allerede har dette. Det kan kanskje bli verre enn å få tak i en ny stokk. Så vidt jeg husker ble det ganske fort vanskelig å få tak i disse etter at produksjonen av denne modellen ble lagt ned.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk Boberg sine stokker :-)

her er en link til priser og modeller: http://www.robsoft.nu/files/prislista2008_02.pdf

 

Her er en med Boberg stokk

 

image.php?pic_id=4679

 

en med sporterstokk (forgjenger til Continental)

 

IMG_0117.jpg

IMG_0005-1.jpg

 

Bildene kommer fra robsoft forumet

 

Ikke umulig at en kan finne brukte stokker til salgs hos søta bror.

Som her f.eks: http://forum.robsoft.nu/viewforum.php?f=61

 

 

 

John-A

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

M55 har kun ett alvorligt problem meg bekjent, og det er som nevnt tilgjengligheten på magasin. Det ligger i klassen stjel drep løp, Det er flere som har måttet putte inn ett og ett skudd i lange tider (år) før de klarte å få tak på ett nytt etter å ha mistet magasinet i skogen. Kjøp magasin først og børsa etterpå ble det vel "spøkefult" bemerket sist gang jeg hørte denne diskusjonen. Men likerden, ja det gjør jeg (prøvde deerhunt sin 308w, hull i hull maskin kaller man slikt).

Link to comment
Share on other sites

M55 har kun ett alvorligt problem meg bekjent, og det er som nevnt tilgjengligheten på magasin. Det ligger i klassen stjel drep løp, Det er flere som har måttet putte inn ett og ett skudd i lange tider (år) før de klarte å få tak på ett nytt etter å ha mistet magasinet i skogen. Kjøp magasin først og børsa etterpå ble det vel "spøkefult" bemerket sist gang jeg hørte denne diskusjonen. Men likerden, ja det gjør jeg (prøvde deerhunt sin 308w, hull i hull maskin kaller man slikt).

 

 

Det er M65 som er umulig å få tak i. :roll: Og det er jo litt trist at ikke både dagens og gårdagens "eier" av et slikt varemerke ikke ser nytten av å ha litt av "miste" deler tilgjengelig.

Når jeg engang må handle nytt så blir det nok noe fra en av de gamle gutta fra Tikkakoski Oy jeg vil satse på. Noen som vet hvem jeg tenker på?

Link to comment
Share on other sites

har en m65 har hørt det egentilg er samma børsa som m55 stemmer det?

fin den sporter stokken du har der sharpshooter. mye måtte du betale får å få spikka til den??

M65 er lang låsekasse, den har forøvrig noe som ligner på 2 låseklakker bak også, skal ikke påstå at det er det. Hadde for noen år siden (kjøpt i 1987 solgt en pengelens dag på tidlig nittitallet) en M65 i 338WM.

Link to comment
Share on other sites

har en m65 har hørt det egentilg er samma børsa som m55 stemmer det?

 

Jepp :wink: M55 har kort låsekasse (kaliber som .308W), mens M65 har lang låsekasse (kaliber som .30-06Spr). Det er eneste forskjellen så vidt jeg veit...

 

Edit: ser jeg var litt treig...

Link to comment
Share on other sites

har en m65 har hørt det egentilg er samma børsa som m55 stemmer det?

fin den sporter stokken du har der sharpshooter. mye måtte du betale får å få spikka til den??

 

Beklager, min feil og ikke skrive opphavet av bildene :oops: Bildene kommer fra robsoft. Så dem er ikke mine nei.

Men en stokk lar seg bygge med litt god tid :-)

Bygde nettopp en til min sako

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å skaffe en fin glasfiberstokk til M 65. på denne side http://www.mcmfamily.com/mcmillan-stock ... v=branch2f. ved å bla ned til du finner Tikka/Sako hunter stokk mod m 65.

Jeg har ikke funnet M55 på netsiden, litt rart egentlig, men det går jo an og sende en mail og høre om dette lar seg ordne.

Dette er veldig gode stokker, og en del av kammerets brukere har immpotert de selv til en veldig god pris.

Jeg har selv en M65 i 3006 med to magasiner :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å skaffe en fin glasfiberstokk til M 65. på denne side http://www.mcmfamily.com/mcmillan-stock ... v=branch2f. ved å bla ned til du finner Tikka/Sako hunter stokk mod m 65.

Jeg har ikke funnet M55 på netsiden, litt rart egentlig, men det går jo an og sende en mail og høre om dette lar seg ordne.

Dette er veldig gode stokker, og en del av kammerets brukere har immpotert de selv til en veldig god pris.

Jeg har selv en M65 i 3006 med to magasiner :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...