Jump to content

Bekledning - om du skulle leve ute i 365 dager


Hurlumhei

Recommended Posts

Hvilke ytterklær ville du valgt, ett sett, om du skulle leve ute i 365 dager?

Hvilke kriterier ville du vektlagt?


Slitestyrke er pri #1.
Lydløs, eller så godt som.

Ekstrem kulde er lite sannsynlig.

Åpen for jakke og bukse av forskjellig modell. 

 

Fortrinnsvis brun, evt. grønn eller svart, bare minst mulig "militant".
 

Kan strekke meg opp mot 8-10.000, evt. noe mer,

om det er noe som er av vesentlig bedre kvalitet eller funksjon.

 

Noen gode forslag?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med mer enn noen dager på rad i felt, kansje en drøy uke med dårlige tørkemuligheter. Jeg ville sett på klær som er enkle å tørke, eller blir minst mulig vått. Min härkila bukse/jakke er helt fantastisk, vært det i mange år, lydløs, god passform, funker fint fra -5-6° og opp til +15°, holder tett lenge med jevnlig impregnering (ca 1 gang per år) og tørker relativt fort på kroppen når man går og det er litt vind. Men er den blitt våt og det regner og sludder, så blir den aldri tørr! Og i slikt vær hjelper det ikke å henge den opp ute heller. Har og en Swazi tahr xp, den krever et ekstra plagg under i kaldt vær men blir deste kjappere tørr, eller kansje ikke like våt. Har og en skalljakke, den er ikke stille, men helt tett. Skal du være ute så lenge så ville jeg tenkt på om lydløst var viktigere enn helt vanntett og heller gått for noe helt vanntett med god lufting.

Link to comment
Share on other sites

Ville uten tvil valgt bomull, etter mange år ute i all slags vær (dog, ikke sammenhengende 😅). Tåler bedre gnister fra bål og har relativt høy slitestyrke. Tørker raskt. Lett å reparere. Fjellreven sitt Drev-sett er jeg personlig veldig fornøyd med. Voks for økt slitestyrke, vindtetthet og noe regnbeskyttelse. Gamasjer i cordura eller tilsvarende røft materiale, bytt ut strikken med stålwire. Poncho for dager hvor det bøtter ned, stor nok til å kunne dekke sekken også. Alt annet i ull; underbukser, sokker, undertøy, lue, votter. Ville i alle fall styrt unna teknisk tøy, bortsett fra muligens vindvottene som går utenpå ullvottene. 

 

 

3a160945abe7cbceffa9b618c5c5124f.jpg

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker som flere ovenfor og ville gått for en todelt løsning med noe som er helt vanntett hvis det ikke finnes gode tørkemuligheter. Jeg trives veldig godt i bomull, bruker forsvarets feltjakke og bukse som blir impregnert hver sommer. Da tåler jeg litt regn. Med ull under tåler jeg også temperaturer under null. Ville likevel supplert med tynne vanntette ytterplagg (regntøy) og sydvest i tilfelle mye regn eller sludd. På beina høyskaftede støvler med membran, på hendene ullvanter og vindvotter til å ha over når det blir kaldt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville holdt meg unna goretex. Klamt, og jævlig når det ikke regner, og når det regner finnes det mer tette alternativer. I tillegg er det skjørere enn en del annet. Jeg ville gått for ull, bomull og et eller annet pottetett til øs pøs.

Av det jeg har personlig hadde jeg gått for strikka ullgenser, Swazi nahanni fleece og en billig voksa Chevalier bukse i tykk bomull.

Link to comment
Share on other sites

Skal du leve 365 dager i villmarken så kan du i motsetning til oss som "må" jakte akkurat den uka og den dagen ta hensyn til været og holde deg i hytta når det er meldt 30mm regn og 26m/s vind neste dag og heller ordne noe i og rundt leiren de dagene. Tror du må belage deg på minst to sett yttertøy, et for nedbør og vindfulle dager et annet for de dagene det er opphold. Jeg har Swazi jakke og bukse til dårlig vær. Kuiu hybrid jakke og bukse til normalt vær som er vanntette på utsatte steder. Regntøy må du også nesten ha sammen med skikkelig vinterdress. Tviler på to sett holder

Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (2 timer siden):

Skal du leve 365 dager i villmarken så kan du i motsetning til oss som "må" jakte akkurat den uka og den dagen ta hensyn til været og holde deg i hytta når det er meldt 30mm regn og 26m/s vind neste dag og heller ordne noe i og rundt leiren de dagene. Tror du må belage deg på minst to sett yttertøy, et for nedbør og vindfulle dager et annet for de dagene det er opphold. Jeg har Swazi jakke og bukse til dårlig vær. Kuiu hybrid jakke og bukse til normalt vær som er vanntette på utsatte steder. Regntøy må du også nesten ha sammen med skikkelig vinterdress. Tviler på to sett holder

 

Jeg tenker det holder jeg så lenge det er solide plagg. Bomull og ull er både solid og kan fikes relativt enkelt. Membranklær kan jo for så vidt også lappes. Fant en bomullsanorakk på hytta, den er gull på vinteren, selv om den er grisestygg. Kjøpt inn av mine foreldre i 1993 eller noe.

Link to comment
Share on other sites

Om eg skal svare bokstavelig på det du spør etter - Eit sett som skal brukes året gjennom 365 dager...?
Håper det bare er ein leik med tanker og ikkje ein reell plan

 

Då kan du bare droppe alt som finnes av fancy klær som skall, goretex, bomull osv. Ingen av dei vil vare så lenge utan at du blir våt og deretter iskald.

Eg hadde rett og slett gått back to basic og satsa på vadmel.

Du blir våt også med dette tøyet men du vil fortsatt ha eit plagg som holder deg varm. Når det er varmt så holder plagget deg kjølig.

Prisen er lav, innafor ditt budsjett. Det er enkelt å reparere og det er lydlaust. Slitestyrke kan bli utfordring også for vadmel men kan enkelt lappes utan at det mister sine egenskaper slik alt anna vil gjere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...