Jump to content

Løp til STR 200 for langhold


yngve

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen som har erfaringer med at noen løpstyper er bedre enn andre til langhold ?

 

Det er mange løpstyper tilgjengelig, flere produksjonsmetoder og flere forskjeldige løpsstigninger og med eller uten coating..

Egen erfaring er minimal, på 200m treffer jo alle..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på forventninger og krav. Hvilke kuler du har tenkt å skyte - som også kommer an på hvor lenge du har tenkt å ha det. Skyter du 5000 skudd i året trenger du ikke tenke på blyfri kuler, mens med 500 vil du kanskje ha det til bly blir forbudt (neppe, men likevel)
Med riktig høye krav til presisjon, være sikker på at pipa du får er presis, og kunne skyte moderne kuler (de tyngste Berger og Sierra frister, Hornady også) så vil jeg gå så langt som å si at et customløp kanskje er greia. Med emne fra en av de anerkjente topp produsentene. Et par av de som som lager STR-piper er forsåvidt det, men ikke alle legger like mye innsats i STR-piper som i andre piper. 

Riflestigning til de kulene jeg nevner er IKKE 225mm forå si det sånn, og til annet enn ren DFS-skyting ville jeg ikke kjøpt noe (NOE!) med riflestigning lenger enn 200mm, S&L sine løp, til nød. Heym lager 190, dansken lager 190 og 178, Heym lager 178mm (vet ikke om man får kjøpt dem) og Sauer lager 200mm. Vet ikke om man får kjøpt de heller.

Alle de vanlige STR-produsentene fortsetter å lage løp med overdimensjoner riflingsdiameter. Derav min anbefaling om custom.

Jeg har mer enn 20 STR-piper her. Med alle mulige riflestigninger. S&L, Heym, Sauer Eckernförde, Sauer Izny, Blaser, LW, IBI, Nielsen..

Det er egentlig bare to (tre) steinharde trender som er "bevist" (de er ikke bevist, men de er i den skyting jeg har drevet med dem, uten unntak)

- Den første er grei. De enkelte kulene MÅ ha nok riflestigning. Sier fabrikken 8" så virker den oftest i 8", men som regel bedre i 7.5. Og den virker i beste fall av og til i 8.5". 

- Blyfrikulene går veldig bra i løpene som har "nominell" riflingsdiameter. Nielsen og IBI. Heym og Sauer er ikke noen suksess, selv med nok riflestigning. 

- Alle merkene har noen gode (mange) løp, og alle har noen (heldigvis færre) ikke fullt så gode. Igjen anbefalingen om custom 

 

Men - om ikke riflestigningen er så nøye (8.66" er jo nok til alt annet enn kulene over >145gr) Kan du like godt kjøpe f.eks, 2-3 Blaser eller S&L-løp, teste, ta det beste og selge de to andre.

 

Det er betraktninger om maksimal presisjon på langt holdt i 200STR.

 

Men, du sier du har minimal erfaring. Og spørsmålet blir veldig fort hva du vil se forskjell på. Nesten alle løp som selges er bra, og på et "minimalt" erfaringsnivå vil du kanskje plages med å få de ekstreme kulene til å gå uansett. De kan være kresne. Så avslutter med et spørsmål. Hva skal du? Hvor langt, og hva er forventningene?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva skal jeg?  Jeg har en reserve Sauer som sjelden eller aldri benyttes og den kan i hvert fall frem til neste banesesong få et annet liv som alternativ til innendørs .22.

Jeg har da som et mål å lære å skyte med kikkert og gjerne tofot og skal være klar til lengre hold enn det som vanligvis finnes på en DFS bane hvis jeg klarer å henge meg med noen som skal skyte langt.  Jeg har liggende en ny 4 bommers Heym pipe og en S&L pipe, har bestilt noen pakker 147 grains Hornady for test og er på jakt etter 150 grains Sierra..  Kan godt være at det bare er tull og at jeg kanskje skulle bruke Black Diamond som jeg ellers bruker både på felt og på bane.

Forventningene er bare å ha det moro..

 

Løp med overdimensjon ? Hvem er verstingen her ?

Trodde dette var rimelig standard og at mesteparten av løpene er maskinert til STR i Norge og ikke fra produsentene..

 

Yngve

 

Link to comment
Share on other sites

yngve skrev (31 minutter siden):

Jeg har liggende en ny 4 bommers Heym pipe og en S&L pipe, har bestilt noen pakker 147 grains Hornady for test og er på jakt etter 150 grains Sierra

Da hadde jeg tatt S&L-pipa og kjørt på. Med 130gr DL eller GT, eller en av Scenarene. Så bytter du kule når du syns 5 cm samlinger på 500m og 40cm på 1000m er for stort. 136gr ScenarL er forresten som regel ei bedre kule enn 147gr ELDM, selv om tallene på BC er fristende - i de løpene du nevner. Har du 7.5" stigning kan 147 være fin, men den er vaporware.

150gr Sierra ser også fantastisk ut på papiret, men det løpet jeg hadde som skjøt den er utslitt, og ingen andre vil samle den. Den er rett og slett kilen, RDF, 100 SMK i 6mm, noen kuler er supre hvis du får dem til å gå. Hvis... Du får vel forresten 3 130GT for ei 150 Sierra? 
Uansett lønner det seg jo å ha ulike kuler, så en kan se hva løpene liker. Men ikke overdriv papiroptimaliseringa, det skal en del til for å slå 130gr Norma DL Felt på bra lange hold. Skyter du i DFS så er det tull å finne opp noe nytt for å skyte litt lenger.

 

yngve skrev (37 minutter siden):

 

Løp med overdimensjon ? Hvem er verstingen her ?

Har jeg ikke peiling på, målt alt for få. Men alle mine europeiske er overdim. og de amerikanske er innenfor. @IvarU?

 

 

yngve skrev (38 minutter siden):

Trodde dette var rimelig standard og at mesteparten av løpene er maskinert til STR i Norge og ikke fra produsentene..

Det er en std. for det, en de følger den ikke. Det er bare pipene fra Våpensmia som er kamret i Norge, og de er bare kamret i Norge. Løpet er boret og riflet av produsenten. Blaser og Sauer er kamret i Tyskland, og SIG Sauer (Våpensmia) Heym og det meste av S&L er kamret på Dokka. 

Det fins S&L som er kamret og fått kammerstykke i Danmark, men det er spesialløp, og de få jeg har sett har hatt en helt annen finish innvendig enn de som selges til DFS-bruk.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

Har jeg ikke peiling på, målt alt for få. Men alle mine europeiske er overdim. og de amerikanske er innenfor. @IvarU?

Størst diameter har jeg målt i Blaser og Sauer.

 

Landerø-piper (Nielsen) har fem bommer og derfor ikke er bundet av CIP-standarden for fire bommer, som krever overdimensjonering for å være lovlig. Når de i tillegg kan levers med 190 stigning og raskere om man vil, er de aktuelle for de kulevarianter som diskuteres her.

Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (20 minutter siden):

Kan du utdype hva du mener her?

CIP-standarden for 6,5x55SE finnes her: https://bobp.cip-bobp.org/uploads/tdcc/tab-i/6-5-x-55-se-en.pdf

Maksimum tillatt kulediameter er 6,71 mm. Minimum pipediameter i riflingen er 6,73 mm. Når pipene så blir produsert til diameter i området 6,76, kaller jeg det overdimmensjonert. 

 

Til sammenligning produserer Sauer pipene i kaliber 7,62Nato akkurat på kulediameteren.

Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (14 minutter siden):

Dette er jeg med på.

 

Det jeg ikke helt skjønte var hva du mente med at noen piper krever overdimensjon for å være lovlige?

6,73 er større enn 6,71. I andre 6,5 kalibre som 6,5 creedmoor, https://bobp.cip-bobp.org/uploads/tdcc/tab-i/6-5-creedmoor-200418-en.pdf og 260 Rem. https://bobp.cip-bobp.org/uploads/tdcc/tab-i/tabical-en-page97.pdf som bruker 6 bommer, er maks kulediameter 6,72 og minimum riflediameter 6,71. 

Link to comment
Share on other sites

IvarU skrev (8 minutter siden):

I andre 6,5 kalibre som 6,5 creedmoor, https://bobp.cip-bobp.org/uploads/tdcc/tab-i/6-5-creedmoor-200418-en.pdf og 260 Rem. https://bobp.cip-bobp.org/uploads/tdcc/tab-i/tabical-en-page97.pdf som bruker 6 bommer, er maks kulediameter 6,72 og minimum riflediameter 6,71. 

Et av "problemene" er jo at dette er bare teori. Børsemakeren bruker emner fra samme haugen til alle disse kalibrene, og en produsent lager 6.5-piper med 5 bommer, andre med 6, eller 3. Noen har svært brede bommer, andre veldig smale. Dette er gjerne beskrevet i standarden for kaliberet, men mitt inntrykk er at ingen bryr seg om det. Det er også at "alt" er bedre om riflingsdiameter er så nær kulediameter som mulig, men ikke mindre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men dette er litt mer enn en teoretisk øvelse. Dette er mye av forklaringen på hvorfor noen løp har god presisjon med en kuletype og dårlig med en annen. Homogene kuler stukes ikke opp på samme måte som blykjernekuler gjør og er mer kresen på "korrekt" riflingsdiameter.

Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke ha blyfrikuler med mange smale drivband, ikke til langhold iallefall. Alt tyder på drivbåndene spiser BC.Trykket går jo også veldig opp idet kula når riflingsdiameter, men det er selvsagt avhengig av designet på drivbåndene. 
Nilsen-kulene ser ut til å gå bra i mange av de pipene vi snakker om som ikke vil skyte f.eks. Warner Flatline og Pergrine Rangemaster, men de har halve BCen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Freeride skrev (12 timer siden):

Vil det være en ulempe om dreide kuler med smale drivband er et par hundredeler større en riflingsdiameter? 

Ja, forde i kaliber 6,5 er det piper for kaliber 6,5 Creedmoor, for 260 Rem og Heym med 6 bommer for Sauer 200 STR. Slike piper har diameter 6,70mm. Når da kulene kalles 6,5/.264 og måler 6,76mm, har vi et stort problem på gang. Min oppfattning er at både produsent og forhandlere tar en ekstrem risiko for å bli erstatningpliktige ved en eventuell ulykke.

Edited by IvarU
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger.. 

Det er altså bare til å bruke det jeg har, BD130 bruker jeg allerede men det er ikke mye ekstra i kost å gå over til Scenar-L 136, så kanskje den brukes for vinterens felt. Ser Landrø har.

Rakk å bestille en Heym pipe med 178mm stigning før jeg leste svarene så jeg får vel bruke den, så er jeg i hvert fall klar om jeg skulle få fatt i noen lange Sierra kuler. 

Får begynne å prøve/øve på disse 5cm samlingene på 500m,, tofot er noe dritt :-(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...