Jump to content

Star baikal S/S ammunisjon.


ThomasH

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en fantastisk fin hagle, litt eldre star baikal side ved side løp.

det jeg sliter med er ammunisjon, står på løpet 650bar. 
Er halvt og full boret, har brukt stål i begge løp men er vell ikke det lureste.. så lurer jeg da på om hva jeg kan bruke ? Bly utgår.. veit om bismuth ja, men er bioammo blue noe ? Har disse et alvorlig trykk? 
Veit at star baikal skal tåle MYE. 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Det enkle svaret er at vismut (bismuth på engelsk) kan skytes i alle hagler som tåler blyhaglpatroner.

Det er riktig så lenge patronen er 70mm eller kortere.

 

Min Star Baikal er kamret 12/76, men er kun testet for standardpatroner. Den tåler nok magnum, men er ikke testet for det og således ikke godkjent for magnum.

 

Står det 650 bar på din så er denne også testet for standard (jeg antar den er kaliber 12).

 

Forøvrig så finnes det stålpatroner som kan skytes i hagler som ikke er testet for stål. Dette gjelder vel de fleste leirduepatroner, men også noen jaktpatroner. Eksempelvis: https://www.norma.as/rottweil/114118/rottweil-steel-game-speed-rottweil-stål-12-70

Link to comment
Share on other sites

Hva slags ammo disse russiske eller sovjetiske haglene egentlig er godkjent for kan være forvirrende, og jeg har ikke fasiten.

 

Men det en kan være klar over er at russerne har hatt sin egen måte å drive trykkmåling og godkjenning, der 650 bar på russisk maner ikke alltid er det samme som 650 bar iht CIP sine standarder. Det vil si, måleenheten er den samme men de måler på forskjellige steder på løpet- CIP ved kammeret og russerne vissnok et lite stykke foran kammeret. Samme trykkskytings-ammunisjon som det russerne bruker vil gi høyere trykk der andre produsenter måler, så når en eldre Baikal er stemplet 650 betyr det at den egentlig er trykkskutt og godkjent for en god del høyere trykk enn 650 bar hvis en målte etter europeisk standard. Hvor mye høyere? Vet ikke sikkert, men jeg antar uten videre at det tilsvarer vanlig 12/76 "magnum" med bly eller annet mykt haglmateriale.

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (1 time siden):

Hva slags ammo disse russiske eller sovjetiske haglene egentlig er godkjent for kan være forvirrende, og jeg har ikke fasiten.

Men det har jeg 😉

 

Er hagla stemplet 650 bar så betyr det at den er godkjent for et brukstrykk på 65MPa målt med crusher-metoden. Etter at man gikk over til transdusermåling så har denne verdien blitt oppjustert til 74 MPa. Det betyr ikke at en hagle stemplet 74 MPa tåler høyere trykk enn en som er stemplet 650 bar. Begge tåler 74 MPa, men den merket 650 bar/65 MPa er målt med en eldre og mindre nøyaktig metode.

 

Nå er det imidlertid bare i Sovjetunionen og i Storbritannia at det har vært vanlig å stemple brukstrykket. De fleste andre stempler prøvetrykket, som er 125% av brukstrykket. Dette har også Russland begynt med, og min russiske hagle er stemplet 90 MPa, som er prøvetrykket målt med transduser. Det vil si at den er godkjent for et brukstrykk på 74 MPa (samme som hagla til TS).

 

Vargen skrev (1 time siden):

Vet ikke sikkert, men jeg antar uten videre at det tilsvarer vanlig 12/76 "magnum" med bly eller annet mykt haglmateriale.

Maks brukstrykk for 12/76 er 105 MPa. Hagler kamret 12/76 skal derfor testes med et prøvetrykk på 137 MPa for å være godkjent. Det gjelder uavhengig av om patronen er ladd med harde (stål/wolfram/kobber) eller myke (bly/vismut) hagl.

 

For å oppsummere. Gitt at hagla er kamret for det så kan TS trygt skyte patroner ladd med myke hagl i kaliber 12/70 (inkludert Bioammo Blue). De kan også skyte standard stålpatroner, men ikke "high performance" i kaliber 12/70. Ei heller kan de skyte patroner i 12/76 selv om hagla skulle være kamret for det (gjelder også myke hagl).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...