Jump to content

Spetsjegere


Suomen Pystykorva

Recommended Posts

hei alle sammen :)

Som lidenskapelig interessert i jakt med finsk spets, lurer jeg på om det er mange her som jakter med finsk spets og norbotten spets??

Selv har jeg ingen spets for tiden, men har hatt en tispe som døde for 5 år siden. Nå har jeg endelig kommet i kontakt med en del oppdrettere både i norge og sverige, så jeg håper at jakthøsten 2009 blir sammen med en hanne som kan gi mange fine opplevelser.

Jakt med spets er en av nordens elste jaktformer og jeg mener at kammeret bør ha en egen tråd om denne jaktformen.

Håper med dette at det er mange her med samme interesse og at dere kan skrive noen ord.

Skriv gjerne litt om hunden din, hann eller hunn, alder og hva den heter og om den er jakt og utsillingspremiert.

Innjagingstips er også bra.

Link to comment
Share on other sites

heisann,,,,,,,ble parret ei tispe i går som det bør bli kull ut av,tispa og hannhunden kjenner jeg godt, hannen har jeg dømt, en meget merritert hanne, tispa er også en veldig god jakthund ,kommer opp på nsfn sin side følg med der,Tispa har har hannen min parret med tidligere,,,,

 

 

ellers så har jeg nå to spetser, siste kom i hus i april i år,,,,,,,,

 

innjagings tips kan være så mangt,,,,,,,spørr heller konkret,,lettere å skrive noe,,,

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med Finsk spets i ca 15 år. De fire første med lånt hund,og siden med mine egne. Har ei FS tispe av eldre dato som er pensjonert,og en FS hannhund på 15 mnd som har hatt sin første jakthøst sist høst og lover bra. Unghunden "Buster" kommer fra kennel Rølabb i Trøndelag.

 

For meg er jakt med finsk spets bare deilig. Rolig lusker man rundt i gammalskogen... skodda svever mellom gamle grantopper....nesen magisk...stille så stille.....helt til lyden av baksende vingeslag fra gammeltiuren bryter stillheten:)

 

s657335836_2427568_2770.jpg

Link to comment
Share on other sites

For meg er jakt med finsk spets bare deilig. Rolig lusker man rundt i gammalskogen... skodda svever mellom gamle grantopper....nesen magisk...stille så stille.....helt til lyden av baksende vingeslag fra gammeltiuren bryter stillheten:)

 

 

Enig BusterGutten, dette synes jeg er sjarmen med skogsjakta generelt. Det med å bevege seg stille og rolig rundt i skogen, en får med seg mye av det som foregår rundt seg da. Ellers er det dårlig med gran her jeg jakter, med det blir jo skodde i furutoppene og :)

Link to comment
Share on other sites

Sesongen med ny spets bød på mange flere elgloser enn fuglloser. Han lå an til å bli en skikkelig god elghund men så fikk vi felt første fuglen for han,og da var det gjort. Elglosene ble færre og kortere,og nå er det stort sett bare fugl som gjelder selv om han innimellom kan finne på å jage elg ett lite stykke.

 

Buster unghunden min med sin første tiur fra i høst.

IMG_6714.JPG

 

Buster med sin siste tiur for sesongen 08.

Buster%20og%20tiur..JPG

Link to comment
Share on other sites

Har jaget med spets i mange år, men de siste åra har jeg holdt meg til laika. I prinsippet det samme, men litt større hunder og ikke så bra på fugl.

Holder meg inne med spetsmiljøet fremdeles og følger med på hva som skjer. :D Mye spetsfolk rundt her jeg bor.

 

Bedre hund for jakta på fugl finns ikke spør du meg. :lol: Helt orgasmisk å høre den iltre spetslosen som klinger inne mellom trærne.

Vanskelig jakt, men utrolig givende.

 

Suger litt på spetspilla enda, for lysten på en ny en er så absolutt til stede.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppfordring til dere som ønsker valp,,,,,,,et godt tips er når hunden er såpass at den kan stilles på jaktprøve, er det ikke dumt å gjøre det, du går da med en dommer i 3 timer, å det er mye du kan spørre om underveis om det skulle være noe en lurer på,,, å det er det helt sikkert.....for det dukker alltid opp noen spørtsmål,,,,,,,,+ at det sosiale er veldig uformelt og trivelig,,,,, :D

Link to comment
Share on other sites

har ikke egen spets, men har jaktet med en som har det.

da storfugl jakta startet i høsten 2006 jaktet vi med en valp som en kompis skaffet seg, ble den felt en tiur etter 15min jakt første dagen med raya i skauen!

raya(bikkja) var da 7mnd, så dette virket lovende!

det er skutt ca 10 fugl for henne etter den dagen.

hun følger godt etter fugl'n da den flyr ut da hun hopper opp på trestammen, så fugl'n blir skremt.

noe som er et minus, men fult levlig.

 

min største jaktopplevelse er med spets.

høsten 2007 den 12 september.

gikk ut om morgenen og etter ca 1 times jakt ble det los.

og etter 2 timers smyging lå tiuren i lyngen.

helt utrolig spennende dag, da var det virkelig godt og legge seg ned i lyngen og tre capsen nedover ansiktet og ta en blund :wink:

 

anbefales og være med på spets jakt!

Link to comment
Share on other sites

En liten oppfordring til dere som ønsker valp,,,,,,,et godt tips er når hunden er såpass at den kan stilles på jaktprøve, er det ikke dumt å gjøre det, du går da med en dommer i 3 timer, å det er mye du kan spørre om underveis om det skulle være noe en lurer på,,, å det er det helt sikkert.....for det dukker alltid opp noen spørtsmål,,,,,,,,+ at det sosiale er veldig uformelt og trivelig,,,,, :D

 

Det viktigste en rasklubb kan gjøre...å ufarliggjøre jaktprøvene.

Man må ikke ha en kanonhund for å starte, men for hver prøve du går med en erfaren dommer, jo mer tips og råd får man, noe som igjen bedrer sjansene dine i skogen og dermed også forutsetningene for å lykkes med hunden.

 

Jeg klarte å stille på prøve for skjellende fuglehunder i Lieksa i Finland med en dommer og aspirant som ikke snakket annet enn finsk, så å starte her hjemme er bare blåbæra :lol:

 

Har meldt meg på årsmøtemiddagen på villmakssenteret i mars for øvrig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å starte på jaktprøve i norge er vel noe av det minst "farlige" en kan gjøra i skogen,,,nå vet ikke jeg hvordan det var før,men jeg stilte på jaktprøve første gang i 02 (tru j det var :roll: ) og det har da blitt noen etter det, å nå har det blitt sånn at jeg liksom må på ei prøve el to i året, synes di helgene det arrangeres prøve har blitt en vane, ikke bare for og stille egen hund,men det sosiale rundt det hele, vi går nå rundt i skogen alene hele høsten så og få treffe flere likesinnende er rett å slett trivelig,,,,,,,,å en ting som er med folk i denna klubben kan vel ikke kalles folk,,,,,,,men skaugubber :lol::mrgreen:

 

 

Da treffes vi på middagen da :D

Link to comment
Share on other sites

årsmøte for NSFN 2009 vil bli avholdt lørdag 21.mars 2009 kl 16.00 på Finnskogen Turist og Vilmarksenter på Kirkenær.

 

alle spets inntreserte må bare ta seg en tur, på søndag er det utstilling for finskspets og norrbotenspets, starter vel kl 09

 

der er jo en gylden mulighet til og få se mange spetser, pleier og ligge mellom 20-30 FS og noen få nobser. vis det er inntresant så sjekk nsfn.no for mere info og evnt, påmelding

Link to comment
Share on other sites

Satser på å ta turen neste år. står på venteliste på 5 forskjellige kull nå så håper jeg kan stille me egen hund :) Siste oppdretteren jeg kom i kontakt med får valper som vill være ca 4,5 mnd når jakta i sverige starter til høsten. Noen som har noen meninger om det er litt for tidlig og ha forhåpninger om å skyte fuggel for en så ung hund????

Link to comment
Share on other sites

om du skal ha forhåpninger,,,vel det har skjedd at det har blitt skutt fugl for 4 mnd gammle valper,men det aldri si aldri,,,,,,,,viktigste du skal tenke på er og være så mye ute i skogen som mulig, oppsøke områder du veit det er store muligheter for og finna fugl,,,,, å får du skutt fugl som hunden har losa på......ja da er det tid for dotsup :mrgreen: ikke ha forhåpninger til så ung hund ta det som det kommer både du å bikkja skal lære av hverandre.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg skaut den første fuglen for min gamle spets (Kim) når han var snaue 5 mnd gammel. Skal ikke stikke det under en stol at jeg hadde dritflaks når orrhøna kakla ut rett foran nesa på'n og satt seg inn i ei furu midt i mellom oss.

 

Jo mer tid du bruker i skogen, jo større er sjansen for at akkurat det skjer :D

Link to comment
Share on other sites

hei!

Spetsjeger på andre året. Har en 2år gammel hannhund med navn Metso, etter Talvi. Fikk skutt den første fuglen på svenskepremieren, da hunden var 6mnd gammel. :D Det gikk da en stund før neste fugl kom på bakken, men fikk felt 4 stk for han den første høsten(noe jeg er godt fornøyd med).. I høst var det betydelig mindre fugl, så det ble med 4-5 i høst å.. Fuglen har ikke ville sittet for hunden noe særlig, mange loser hvor fuglen har dratt etter 2-8 min. En del fugl har å berget livet på grunn av jegerens uduglighet, som bomming og at jeg ikke har klart å finne fuglen i treet :oops:

Link to comment
Share on other sites

Fuglen har ikke ville sittet for hunden noe særlig, mange loser hvor fuglen har dratt etter 2-8 min.

Den der er det flere som har opplevd.... Kunne vært interessant å høre hva dere andre som har holdt på med dette i mange år, om hva grunnen til dette kan være?

Personlig så har jeg opplevd at problemet oppstår når det er mye vind og når det er mye rovfugl i området.

Tenker da ikke på den forferdelige perioden mellom løvfall og snøfall.

 

En del fugl har å berget livet på grunn av jegerens uduglighet, som bomming og at jeg ikke har klart å finne fuglen i treet :oops:

Tja...ikke fritt for at det skjer her også du.... :wink:

Ser du ikke fuglen, så let etter 2 paralelle pinner som står rett opp. Finner du dem så ser du som regel konturen av resten av fuglen også :D Men det er ikke enkelt. En diger tiur har en utrolig evne til å forsvinne , selv i den minste buska :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fuglene har sittet dårlig for meg i høst også,har hatt mange loser med gammer'n men dem har sitti kunn få minutter, virker nesten som fugla har freda seg sjøl i høst, der jeg jakter så er fuglene mye mere lette på vinga en mange andre plasser jeg har jakta eller dømt,,,men her hjemme så er det fryktelig mye sau og jeg tror at pga det er så mye uro i skogen så påvirker det også fuglene,samt at vær og vind også bidrar,,,,,,,men hva som er årsaken er ikke jeg helt sikker på,men når en ser på prøve resultater så er noen hunder som klarer å få lange lostider og gjør det bra gjentatte ganger på prøver, og det tror jeg er noe med hundens egenskap i losføring og oppførsel ved los på fugl....

 

 

 

men et anna tips med og finne fugl i tre, når en har kommet inn fra en side og ikke sett noe,gå tilbake samme retning og gå et stykke tilbake og smyg inn fra en annen kant så lenge terrenget tilsier at det kan gjøres,eller så bruker jeg en håndkikkert i stedefor riflekikkert lettere og saumfare tre,,,,,, bruk fugle spottingen på nsfn.no egentlig litt fin den,,,,,,brukt den litt selv,,,,,men bruker du lang nok tid vil fugelen avsløre seg sjøl med bevegelse

 

har en litt artig opplevelse med los på fugl da en tiur i sverige for noen år siden,,,,,,,jeg gikk i sikkelig gammel furu og gran skog,,,,sikkert 30 m høge el no,,,,,store hvar dem,,,,,,hører det drar av gårde en stor fugl,,,,,å det gikk ikke lange tida så ble det los,,,,,jeg begynta å smyge og kom inpå ca 50 m og kikka opp og ned gang på gang,,,,,,,forflytta meg og saumfarte den digre fura som var glissen og burde sett den om den var der,,,,,,20 min gikk og jeg tenkte for meg sjøl,,,,,,her er det falsk los,,,,,,,,, gikk inn til bikkja som fortsatte og lose, jeg gikk under og rundt tre,men nei da ingen pip og se,,,,sier til astrix,,,,,*slutt med det tullet nå og kom her*...... men da drar det ut en stor fin tiur som satt oppi toppen der var det ei lita krone som den jævelen hadde fått satt seg oppi,,,,,,og satt trygt som bare det,,,,,,mitt motto etter den episoden ble,,,,,stol alltid på hunden,,,,,,,den har som regel rett :D

Link to comment
Share on other sites

Har brukt håndkikkert på noen av turene i høst, og det er uten tvil en fordel med å finne fuglen... Har bladd igjennom "fuglespottingen" noen ganger, utrolig fint tidsfordriv i påvente av neste sesong :D Blir en del trening utover våren så jeg får trene på å smyge da, selv om fuglene har en tendens til å bli tammere :)

Link to comment
Share on other sites

Finskspets skrev:

Fuglene har sittet dårlig for meg i høst også,har hatt mange loser med gammer'n men dem har sitti kunn få minutter, virker nesten som fugla har freda seg sjøl i høst, der jeg jakter så er fuglene mye mere lette på vinga en mange andre plasser jeg har jakta eller dømt,,,men her hjemme så er det fryktelig mye sau og jeg tror at pga det er så mye uro i skogen så påvirker det også fuglene,samt at vær og vind også bidrar,,,,,,,men hva som er årsaken er ikke jeg helt sikker på,men når en ser på prøve resultater så er noen hunder som klarer å få lange lostider og gjør det bra gjentatte ganger på prøver, og det tror jeg er noe med hundens egenskap i losføring og oppførsel ved los på fugl....

 

Jeg jakter på skogen med stående fuglehunder. Jeg har også merket at fuglen er fryktelig urolig i år. Jeg har en teori om at det er lite ungfugler. Vi har vært bortskjemte noen år nå med gode fuglebestander, men det spørs om ikke rekrutteringen har slått litt feil i mange terrenger i år.

 

Jeg så noe av det samme fenomenet på rypejakt. I terrenger der det ikke har blitt produsert en eneste kylling, hadde voksenfuglen nesten skogsfugl adferd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg egentlig vært borti bruktbart med kull,,,,,men det er ikke lett å si,,,,,,hvorfor det er sånn,,,,

 

 

å du brennvins drekkaren fra rennebu(tenkte på ringebu :mrgreen: ) hvis du har noen bilder fra fugl i tre så send dem til webmaster så kan han få lagt dem ut, bra med nytt stoff, vis du ikke har så ta med kamera..... :D

 

Var jeg som lå i lavo :D

Link to comment
Share on other sites

Har plassert deg for en stund siden(LITT klarere i toppen edru :? )

Dårlig med bilder av fugl i tre, men det kan jo forandre seg utover våren... Må bare få gjort unna gaupejakta å jervjakta, så skal Metso få kjørt seg igjen.. Skal prøve å huske kameraet til en forandring!

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :) I midten av fabruar blir jeg spetseier på ny :D Etter gode anbefalinger fra formannen i avelsrådet falt valget på valp fra et kull i Sørkedalen. Nå er det bare å forberede seg godt, og håpe på en høst med bra fuglebestand.

 

Grattis :D et bra valg du har tatt, kommer nok til og bli fornøyd,en super tid å få valp på, for da er den jaktklar til høsten,,,,, å di valpa er nok godt sosialisert når du henter den for mere mor kjær dame en kristin skal du lete lenge etter :lol: det er bæssmor og mor i ei pakke :lol: Men Lykke til som spets eier :D

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :) I midten av fabruar blir jeg spetseier på ny :D Etter gode anbefalinger fra formannen i avelsrådet falt valget på valp fra et kull i Sørkedalen. Nå er det bare å forberede seg godt, og håpe på en høst med bra fuglebestand.

 

Grattis :D et bra valg du har tatt, kommer nok til og bli fornøyd,en super tid å få valp på, for da er den jaktklar til høsten,,,,, å di valpa er nok godt sosialisert når du henter den for mere mor kjær dame en kristin skal du lete lenge etter :lol: det er bæssmor og mor i ei pakke :lol: Men Lykke til som spets eier :D

 

Takk for det :) Var alder på valpen og mye god omtale fra Per M som gjorde valget enkelt

Link to comment
Share on other sites

Hei, har en finsk spets valp som snart er 14 uker, kull av NUCH KAIJA. han og jeg går på dressur kurs, han små biter litt å er svært dominant. Lederen på kurse mener at han må settes kraftig på plass når han biter, da han mener at man skal ta han raskt og hart i nakken. finsk spets trenger varsom dressur, tåler han detta da. kan han bli hånd redd ?

Tips ønskes.

Link to comment
Share on other sites

IKKE vær for hard hendt til å begynne med, det kan være du har en jævel(som min) som tåler litt juling,men han er ung,mitt tips er og starte forsiktig,jeg har hatt litt suksess med og legge min stae jævel på ryggen og stirre han i øya til han viker med blikket,,,da har jeg vunnet den kampen,men synes du skal se det ann litt tåler hann det så går det jo, nå er ikke jeg noen innstruktør,men start forsiktig,for dem kan bli veldig underkua om dem er litt "svake" i mentaliteten, har ei tispe nå på 11 mnd og jeg var litt for hard med henne og da blir dem veldig underdannig,,,,,,

Link to comment
Share on other sites

1, Gennerelt lettere å få til en god jakhund av FS en nobs, finsk spets blir fortere jaktmoden og har generelt større jaktlyst,mange nobser blir for trange i søka,virker som finsk spetsen er litt mere egenrådig, men det finnes di nobsa som er like bra og bedre en finskspets,men dem er det desverre ikke mange av,,,,,er i nobs tispe i finland som heter sindi og hu har en meget imponerende merritliste på jaktprøve, i høst når jeg var der hadde hun 19!! 1 premier i elite, di hunda der finnes det ikke mange av,,,,(slo meg med 1 poeng :twisted::mrgreen: på prøve der i høst ) di jakter på samme måte og går under samme prøveregler på jaktprøve,men i norge er det ikke veldig mange,sverige er det en del,ettersom den kommer derifra

 

2 Gemyttet er mere behagelig på nobs,generelt roligere,,,,,Finsk spetsen er mere frampå og tøffere, og hannene er ikke veldig sosiale ovenfor andre hanner, det gåkke :D tispene er lettere å ha med og gjøre,,,,

Link to comment
Share on other sites

Noen som har et finsk navneforslag da??? Hadde tenkt på Aiko, men navnet må starte på L så da gikk ikke det.

 

Hva med Lintu (uttales linto) og betyr fugl av alle verdens ting :mrgreen:

 

Skal du gå fugleprøve i Finland så husk at det staves Linnunhaukkukoe :lol: Ta en finsk ordbok å sett sammen det ordet til prøve for skjellende fuglehund... ikke nubbsjangs! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...