Jump to content

Prosjektil kilt i pipa


Parisva

Recommended Posts

Hei, 

 

var ute for noe rart her om dagen når jeg skulle kose meg med litt skyting en ettermiddag. 
 

Kjøpte en Sauer 200str brukt for noe tid tilbake, og her fulgte det med ei ekstra pipe. Tenkte jeg skulle teste denne pipa, så tok og monterte den her om dagen. 
 

Dro deretter ut og skulle skyte. Første 4-5 skudd gikk fint av gårde, deretter var det et skudd som ikke gikk av (trodde jeg), tok lade grep for å fiske ut hylsa, men her var det ikke noe prosjektil😵

 

jaja tenkte jeg, og ladet inn en ny patron og skulle skyte videre. 
På neste avtrekk var det en merkelig rekylopplevelse i rifla, og jeg stusset veldig på dette. Men tok et nytt ladegrep, og nå vil ikke patronen frem i kammeret. 
 

Dro ut sluddstykke og kika inni rifla, og ja,,, der står prosjektilet. 
 

Ammunisjon som ble brukt denne gangen fulgte med rifla ved kjøp, det skulle være laupa scenar, men så at på enkelte patroner stod det norma på i bunnen av hylse 😵 

 

Noen som har noe formening om hva som har skjedd her? 🤔

D3B5A5C3-CBFE-4361-A91C-5057485321E7.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Parisva skrev (35 minutter siden):

 

Noen som har noe formening om hva som har skjedd her? 🤔

 

 

 

1. Du har hatt flaks. Kunne gått ille med deg, bra det var et solid våpen.

2. Nest siste patron har vært uten krutt eller noe annet feil med krutt/kruttmengde som har forårsaket at kula bare har flyttet seg inn i pipa. Patron med bare kule og tennhette, uten krutt, går av omtrent helt lydløst. Det oppleves som klikk. Skal litt til, men en tennhette kan under de rette omstendigheter flytte kula inn i løpet.

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (22 minutter siden):

 

 

1. Du har hatt flaks. Kunne gått ille med deg, bra det var et solid våpen.

2. Nest siste patron har vært uten krutt eller noe annet feil med krutt/kruttmengde som har forårsaket at kula bare har flyttet seg inn i pipa. Patron med bare kule og tennhette, uten krutt, går av omtrent helt lydløst. Det oppleves som klikk. Skal litt til, men en tennhette kan under de rette omstendigheter flytte kula inn i løpet.


Ja tenkte det samme som du. Har ikke ladet disse selv, og fikk opplyst at det var laupa scenar( pakken så uåpnet ut). 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 time siden):

Er vel en grunn til at du skal stoppe og kontrollere når noe er rart når du skyter. Ikke bare "gønne på" du har hatt veldig flaks. Trodde dette var "barnelære" å sjekke pipe om skudd virker "rare" eller læres ikke slik på jegerprøver/skytekurs lenger?

Ja det er sant, men sjekket selvfølgelig pipa første gangen den patronen «klikket». Ingen ting der da.

Dette kom nok ikke godt nok frem i teksten. 
 

Det var skuddet etterpå som kilte seg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Parisva skrev (14 minutter siden):

Ja det er sant, men sjekket selvfølgelig pipa første gangen den patronen «klikket». Ingen ting der da.

 

 

Parisva skrev (2 timer siden):

, deretter var det et skudd som ikke gikk av (trodde jeg), tok lade grep for å fiske ut hylsa, men her var det ikke noe prosjektil😵

 

Hvor ble det da av dette prosjektilet?

Link to comment
Share on other sites

Her er det mange muligheter... 

 

Men punkt 1. Dytt kula ut bakover med et eller annet. Prøv en pussestav først, men ikke ødelegg den, sitter kula fast må det andre midler til. 

Er du nær en børsemaker, gå dit. 

Er du ikke, send pipa til en børsemaker, som da slår ut kula, og inspiserer løpet for skader. Enten er det kass, eller så er det ikke.

 

200STR-piper tåler normalt å skyte ut ei kule som har satt seg fast med ei kule til. Ikke at de ikke blir ødelagt, men de revner ikke eller noe. Trykket blir uansett ikke høyere enn med en normal patron så lenge kula som sitter fast er et stykke ute i løpet.
Men det blir en skuddbul, og presisjonen er borte. Jeg vet om flere tilfeller der dette har skjedd. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 minutter siden):

Her er det mange muligheter... 

 

Men punkt 1. Dytt kula ut bakover med et eller annet. Prøv en pussestav først, men ikke ødelegg den, sitter kula fast må det andre midler til. 

Er du nær en børsemaker, gå dit. 

Er du ikke, send pipa til en børsemaker, som da slår ut kula, og inspiserer løpet for skader. Enten er det kass, eller så er det ikke.

 

200STR-piper tåler normalt å skyte ut ei kule som har satt seg fast med ei kule til. Ikke at de ikke blir ødelagt, men de revner ikke eller noe. Trykket blir uansett ikke høyere enn med en normal patron så lenge kula som sitter fast er et stykke ute i løpet.
Men det blir en skuddbul, og presisjonen er borte. Jeg vet om flere tilfeller der dette har skjedd. 

 

K

Takk for gode tips 👌

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...