Jump to content

Ny klassestruktur og konkurranseprogram i DFS . generelt.


Jegermeistern

Recommended Posts

nhd skrev (10 timer siden):

Storparten av skyting i OL, der verdens beste konkurrerer både med pistol og rifle, foregår innendørs. 

Skyting i OL representerer en liten brøkdel av skytesport, og faktisk en av de ytterst få som primært foregår innendørs. 


Skytterne i OL er fantastisk gode, til akkurat det de gjør og fortjener den største respekt - men de er da ikke de eneste skytterne i verden. Trolig representerer de et lite mindretall. 


 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om en klasse har mesterskap eller ikke, er vel egentlig relativt små detaljer som i den store sammenhengen muligens ikke engang er en tingsak.  
Desverre oppfatter jeg at kikkertklassa er en klasse som medfører relativt møye støy i forhold til antall deltakere. At det er et mesterskap i en klasse som har så uensartet utstyr er også noe noen ser på som en utfordring, osv. 

Link to comment
Share on other sites

Kikkertklassen hører egentlig til i en parallell tråd, men - :

 

høggern skrev (1 time siden):

At det er et mesterskap i en klasse som har så uensartet utstyr er også noe noen ser på som en utfordring, osv. 

 

Dette kunne vært et argument, i Krag-Mauser-tida. Nå er et av verdens mest presise våpen, oftest kamret i en av verdens beste langholdspatroner, blitt "dusinvare" i DFS. Det er derfor lite å tjene på å "kjøpe seg poeng" på våpen-sida. Man kan jo legge kronasjene i premium-optikk, men der er det også lite å hente. "Anekdotisk bevis" - jeg har vunnet 8  15-m-stevner i vinter, med et Kina-ræl-sikte til under 500 kroner. Det viktigste med kikkertsikter til DFS-bruk er at kneppene stemmer, og det gjør Tasco-en, ingen problemer å skru fra 15 til 50 og videre til 100 meter, og ned igjen, og få samme treffpunkt.

 

høggern skrev (1 time siden):

Desverre oppfatter jeg at kikkertklassa er en klasse som medfører relativt møye støy i forhold til antall deltakere.

 

Ja, noen av oss er litt "støyende". Men klassen er altså. som klasse 3-5 bane og 15-m, ei klasse uten kvalitetssortering. Mange av kikkert-skytterne jeg har møtt, er skyttere som tidligerre har hevdet seg meget bra, men som mistet interessen for de vanlige konkurranseformene i DFS. Meritterte skyttere har evnen til å si fra, når noe kan forbedres.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (2 timer siden):


Desverre oppfatter jeg at kikkertklassa er en klasse som medfører relativt møye støy i forhold til antall deltakere.  

Er det antall deltagere som bestemmer "støymengden" er det best å holde seg hjemme her😅

 

https://mittdfs.no/hovedside/Skytterlagssider/trondelag-krets/uttrondelag/hegra/arrangementer/2024/festningsstevnet-2024/

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (1 time siden):

Klassa har jo alt utendørs fra 1.10...

Mesterskap og cowboyskyting.

Hva med å glede seg over det?

Jeg trodde vi var fornøyde nå? Kjell Arne er den eneste jeg vet om som maser om kvalitetssortering i kikkertklassen.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde vi var fornøyde nå?

 

Noen av oss blir hvertfall fornøyde, når felt- og bane-sesongen starter neste år. Hvor fornøyde "noen" blir, når de skal skyte på 15-m etter 1. oktober i år, gjenstår å se. For Skyttertinget vedtok altså ingen nye klasser, eller nye skyteprogrammer, der, som dokumentert tidligere i tråden.

Link to comment
Share on other sites

On 4/29/2024 at 8:59 PM, Jegermeistern said:

 

   -   og der står det ikke et ord om "15-meter-skyting", bare bane og felt. Dette kan enhver kostatere, ved å se protokollen fra Skytterstyret, sak 33/2024, ligger på DFS-sida (info fra DFS - nyttig - protokoller og plandokumenter - Norges Skytterstyre - 2024 - protokoll mars 2024 - sak 33).

 

Det er altså ikke vedtatt noe nytt om 15-m - der skal vi altså skyte etter gammel klassesetting, og de gamle programmene (ikke noe mesterskap i kikkertklassen, altså), fram til det blir vedtatt noe nytt!

 

Det eneste nye er, som nevnt over, at man kan velge å skyte en annen klasse, som man har adgang til (men ikke de ny-opprettede?) på 15-meter.

Signalene jeg har fått ang KIK er at det blir mesterskap både inne og ute. Sitt rolig i båten nå, så ser vi hvordan dette blir 😊

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (8 timer siden):

Signalene jeg har fått ang KIK er at det blir mesterskap både inne og ute. Sitt rolig i båten nå, så ser vi hvordan dette blir 😊

John-A

 

Faktum gjenstår - administrasjonen og Skyttertinget presterte å "glemme" hele 15-m-skytingen! Og da gjelder de tidligere reglene.

 

Jeg møter vel Presidenten på stevne i dag. Noen som kan hjelpe henne med gode bortforklaringer?

Link to comment
Share on other sites

Ang mesterskap på 15m så har jeg trua på at det ordner seg. Som Jørn skriver så er ingenting hogd i stein. 

Signaler jeg har fått fra skyttertinget er at det blir finaler ute og inne. 

Det viktigste nå er å delta på stevner, samt framsnakke KIK 😊

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...