Jump to content

Dårlig lys Zeiss diavari Classic 2,5-10x50 T*


Deardoc

Recommended Posts

  • Deardoc changed the title to Dårlig lys Zeiss diavari Classic 2,5-10x50 T*
FNJ skrev (56 minutter siden):

Har en kikkert av samme type. Går godt uten rødpunkt på dagtid. Svak glo på kvelden er fint.

 

Samme her. Og mine 76-årige øyne, med, for tida, "sterkt nedsatt visus", 30 % syn pga. blødning på netthinna, klarte fint å felle en liten elg på 142 meter. Litt "vanskelig" skudd, det meste av sentralt treffområde var dekket av ei lita buskfuru. Regnvær, og litt utpå dagen.

 

Classic-en er det eneste siktet med "lys" jeg har, bortsett fra siktet på DFS-Saueren. Og jeg bruker ikke lyset til annet enn å sjekke at batteriene ikke er tomme.

 

Sikter med "tivoli-belysning" er velegnet til en ting - å få folk til å dra kortet i forretningen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har sikter som virker greit med prikk i dagslys også, men er sjelden i bruk på dagtid. Så lenge det kan stilles svakt fungerer jo disse greit. Både kikkert og sikter fra  Zeiss synes jeg kan dimmes tilstrekkelig ned. Viktigst med dimming i kikkerten fordi disse tallene bruker jeg både i dagslys og i skumring.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes en passe dimmet lysdot er fint på dagtid også, særlig hvis behov for litt raske skudd. Alle mine kikkertsikter har dimming i både dag- og nattmodus, så da går det fint å regulere lysstyrken ift. jaktsituasjonen.

 

Edit: Og kikkertsikter med ikke-medforstørrende retikkel og hårtynt trådkors krever nesten lysdot i gråvær og dårlig sikt....

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...