Deerdoc Posted October 18, 2023 Share Posted October 18, 2023 (edited) Hei. Har en Zeiss diavari Classic 2,5-10x50 T* med veldig dårlig/ svakt lys i retikkelen. Har byttet batteri uten at det hjalp. Noen som har noen tips? Edited October 18, 2023 by Deardoc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted October 18, 2023 Share Posted October 18, 2023 Det er (veldig) svakt i dagslys. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted October 18, 2023 Share Posted October 18, 2023 Som @Chiefen.v-2, det er svakt, og kun tiltenkt bruk i skumring/demring. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deerdoc Posted October 19, 2023 Author Share Posted October 19, 2023 Ok. Takk for svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted October 19, 2023 Share Posted October 19, 2023 Ikke glem at mange kikkertsikter med lys for bruk om dagen, ikke kan stilles tilstrekkelig lavt for bruk i dårlig lys, og rett og slett blender skytteren, og gir plagsomme reflekser inne i siktet. I dagslys så synes vanlig ubelyst trådkors godt nok. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FNJ Posted October 19, 2023 Share Posted October 19, 2023 (edited) Har en kikkert av samme type. Går godt uten rødpunkt på dagtid. Svak glo på kvelden er fint. Edited October 19, 2023 by FNJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted October 19, 2023 Share Posted October 19, 2023 FNJ skrev (56 minutter siden): Har en kikkert av samme type. Går godt uten rødpunkt på dagtid. Svak glo på kvelden er fint. Samme her. Og mine 76-årige øyne, med, for tida, "sterkt nedsatt visus", 30 % syn pga. blødning på netthinna, klarte fint å felle en liten elg på 142 meter. Litt "vanskelig" skudd, det meste av sentralt treffområde var dekket av ei lita buskfuru. Regnvær, og litt utpå dagen. Classic-en er det eneste siktet med "lys" jeg har, bortsett fra siktet på DFS-Saueren. Og jeg bruker ikke lyset til annet enn å sjekke at batteriene ikke er tomme. Sikter med "tivoli-belysning" er velegnet til en ting - å få folk til å dra kortet i forretningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FNJ Posted October 19, 2023 Share Posted October 19, 2023 Har sikter som virker greit med prikk i dagslys også, men er sjelden i bruk på dagtid. Så lenge det kan stilles svakt fungerer jo disse greit. Både kikkert og sikter fra Zeiss synes jeg kan dimmes tilstrekkelig ned. Viktigst med dimming i kikkerten fordi disse tallene bruker jeg både i dagslys og i skumring. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sølvrev Posted October 19, 2023 Share Posted October 19, 2023 (edited) Jeg synes en passe dimmet lysdot er fint på dagtid også, særlig hvis behov for litt raske skudd. Alle mine kikkertsikter har dimming i både dag- og nattmodus, så da går det fint å regulere lysstyrken ift. jaktsituasjonen. Edit: Og kikkertsikter med ikke-medforstørrende retikkel og hårtynt trådkors krever nesten lysdot i gråvær og dårlig sikt.... Edited October 19, 2023 by Sølvrev 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts