Jump to content

Ammunisjon Rådyr


Brunauge

Recommended Posts

Hei. Skal jakte rådyr på heia på Sørlandet i slutten av måneden, og trenger ammunisjon til hagla mi.

Avstandene er små, i skog med få åpne lender.

 

Jeg har en Remington 870. Den kan ta 12/70 og 12/76.

 

Tenker å bestille på nett. Er det noen anbefaling til type ammunisjon?

Har blitt anbefalt av en kamerat å ikke velge slug, men heller #2 eller #3.


Tanker?

 

Edited by Brunauge
Link to comment
Share on other sites

Det er en slug, dvs ei blykule og ikke hagl. 
Mao. så mister du noen av fordelene med å jakte med hagle på bevegelige mål, men oppnår litt lengre rekkevidde. Om planen er å bruke slugs, må du teste de ut på papp før bruk (skyt på 20m og 40m). Noen hagler/slugs kombinasjoner gir særs dårlig presisjon..og motsatt.

 

Om du tenker tradisjonelt haglehold og drivjakt, velger du f.eks 2-4 hagl med bl..ehh..wolfram..  

Link to comment
Share on other sites

Brunauge skrev (7 minutter siden):

Dette er vel en patron ladet med blyhagl, og som nå ikke lenger er lov? For øvrig enig med @Ospa, skal du bruke magnumpatroner bør du testskyte på papp for å sjekke haglsvermen. Jeg prøvde Remington 12/76 med 52 gram hagl (US #3) som ga et begredelig skuddbilde i min kombi. Vondt i skulderen gjorde det også😬!

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (2 timer siden):

Nå er det vel ikke slik at blyhagl er forbudt. Dog har det kommet begrensninger på hvor de kan brukes.

Nei, direkte forbud er det jo ikke, men i praksis er begrensningene så strenge at blyhagl kan anses som forbudt her til lands.

 

Edit: Og Norge har valgt en vid definisjon av våtmarksbegrepet, ref. innlegg nedenfor.

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...