Jump to content

Erfaringer med Sauer 404 og tilsvarende rifler


Balle Clorin

Recommended Posts

Har i dag en enkel og grei Mauser (308w), og er stort sett fornøyd med denne da den har levert i flere år og får jobben gjort. Er derimot kommet litt dit nå at jeg vurderer sterkt å oppgradere et hakk og det står hovedsakelig mellom Sauer 404 og Blaser R8. Har ikke fått noe særlig til førstehåndserfaring med noen av de enda, men foreløpig så er det 404 som stiller sterkest. Er ikke spesielt interessert i drivjakt o.l., og føler kanskje at rettrekker overkompliserer et problem jeg ikke har.  

Har forsøkt å søke rundt på forumet her (og en del andre rundt om på nettet), men sliter litt med å finne erfaringer med 404 i dag og evt over lengre tid. Virker som mange av postene er fra perioden da rifla var ny, og med mindre spesifikke tilbakemeldinger i nyere tid. Så hvis noen har erfaringer med dette så settes det stor pris på innspill, og tar gjerne imot argumenter for både R8 og eventuelle andre rifler som er noenlunde tilsvarende!

 

Er på utkikk etter generelle erfaringer over tid, men med 404 er det spesielt et par punkter jeg tenker ekstra på:

-          Har forstått det sånn at det var en noen barnesjukdommer med lading/repetering, og at dette var relatert til selve magasinet. Hvordan er dette i dag?

-          Er det noen som føler at et standard 3-skudds magasin er et problem? Litt tilbake til det med rettrekker så er jeg kanskje litt i overkant konservativ hva sikre skudd gjelder, og holder heller igjen ett skudd for mye enn å risikere uønskede situasjoner. Har aldri hatt behovet for magasin med alle 5 skuddene selv, men det er vel typisk at når man står der med bare 3 så oppstår det behovet raskt.

-          Hvordan er hurtigfestene til rem over tid? Virker jo som et veldig smart system, men samtidig blir man vel livredd for at et av de går opp mens man klyver rundt i fjellet og børsa går i bakken.

-          Hvordan er de ulike stokkene i bruk? Har i utgangspunktet mest lyst på vanlig tre da det har sin sjarm, men samtidig så ser synchro XT/XTC meget behagelig ut! Ser enkelte har kommentert at karbonstokken får lett skraper i «lakken», men utover dette virker den veldig bra. Noen som har erfaringer med denne? Prisen derimot er vel et kapittel for seg selv…

-          Kan de forskjellige stokkene brukes om hverandre? Har tolket det slik at på 404 så kan man fritt bytte mellom de forskjellige typene, mens på f.eks R8 så er det litt avhengig av hvilken modell man starter med og at det er variasjoner på låsekassen.

-          Holder systemet seg godt over tid med mye demontering? Er det sånn at man kan bytte sikter og eventuelt demontere våpenet uten merkbar treffpunktforandring? Tenker da først og fremst til vanlige jaktsituasjoner.

-          Mulig jeg har misforstått dette punktet litt, men det har vært litt varierende informasjon rundt selve låsekassen og at denne var (er?) produsert i aluminium som har ført til sprekking. Er dette noe som er en reel problemstilling?

-          Ser at riflen selges både med og uten «conversion kit». Er det sånn å forstå at om man kjøper uten, så får man bare stokk og låsekasse og så må løp osv kjøpes utenom?

-          Synes den kofferten som kan kjøpes til er veldig hendig og praktisk, spesielt mtp størrelse. Har noen testet denne til transport på fly? Det eneste negative så vidt jeg kan se er at den kanskje blir litt svak til slikt.

-          Hvordan oppleves oppspenneren i praktisk bruk? Ser noen kommenter at den er knotete og bråker litt, mens andre sier den er behagelig og stille. Er dette eventuelt noe som går seg til over tid?

Ble kanskje litt i overkant omstendelig her nå, men er på utkikk etter noe som jeg kan være fornøyd med i ganske mange år framover og tenker det kan være greit å gjøre litt grunnarbeid. Alle innspill og tilbakemeldinger settes stor pris på!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min Syncro XTC (med pipe kamret for .30-06) for drøyt 4 år siden, og har følgende kommentarer:

 

- Jeg har ikke kappet pipa (56 cm) og bruker en A-tec Optima 45. Fortsatt synes jeg det er et lett og velbalansert våpen.

- Jeg har aldri hatt problemer med matingen. Investerte i et 5-skudds magasin for baneskyting, 3 + 1 holder godt til jakt.

- Den er veldig presis og "spiser" det meste av ulike kuler, dog er det noe treffpunktsendring med de letteste 123 grs FMJ

- Jeg liker godt løsningen med oppspenner, og er superfornøyd med avtrekket og den enkle justeringsmuligheten.

- Oppspenneren kan oppleves litt hard, og den er ikke helt lydløs i bruk (men så langt ser det ikke ut til at dyrene reagerer).

- Karbonstokken er lett og stabil, men den bråker litt om du dunker borti noe, den blir glatt i regn, og oppleves kald om vinteren.

 

Om jeg hadde kjøpt samme rifla i dag? Tja, hvis pris var en viktig faktor ville jeg kanskje klådd litt på flere våpen før avgjørelsen.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Var det ikke noe med at 404 er litt sær med tanke på kikkertfester, altså at den krever Sauer sine egne (svindyre) montasjer?

Jeg hadde for øvrig en 202 Wolverine for en del år siden, og var godt fornøyd med den. Uten sammenligning for øvrig.

Jeg ville vurdert Schultz & Larsen Victory nå i dag, og penger spart vs en 404 legger du i kikkert og ammo.

Victory får du også mange ulike stokker til.

Link to comment
Share on other sites

uglebugle skrev (22 minutter siden):

Var det ikke noe med at 404 er litt sær med tanke på kikkertfester, altså at den krever Sauer sine egne (svindyre) montasjer?

Det husker jeg ikke, men du har sikkert rett. Hva jeg bevisst har fortrengt var prisen for et 5-skudds magasin😬. Men sist da jeg var ute og klådde på våpen ble det altså Saueren som vant. Og uansett, med karbonstokk er den en lett, men velbalansert rifle.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Sakoen75 said:

Er flere leverandører av montasjer til Sauer 404 akkurat som til Blaser

 

Produseres de på lisens? Jeg klådde på en slik montasje, og det var jo ikke to flater som var i vinkel med hverandre. Alt var buet og komplekst. Ikke noe å lage i verkstedet hjemme. Endte opp med at det sprutet fjærer og små kuler bortover gulvet. Klarte ikke å sette det sammen igjen 🫣 Og jeg tenkte i mitt indre at det der skal f**n ikke jeg ha. Takke seg til vanlige ringer.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Sakoen75 said:

Du får nesten kontakte de enkelte leverandørene for å få svar,

 

Fullt så interessert er jeg nok ikke..

 

4 hours ago, Sakoen75 said:

hvilket merke og modell var det du fikk ødelagt @Casey Jones

 

Det var rifla til en bekjent, så jeg vet ikke sikkert. En eller annen 404 med montasje. Veldig forseggjort, og det kan hende det er veldig repeterbart og bra. Jeg bare fikk litt inntrykk av at det var overdrevet komplisert. Ikke noe å satse på langt fra allfarvei om livet ditt avhenger av den.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt justerbart avtrekk, raskt og smertefritt løpsbytte, spesielt om du har en liten fastsatt momentnøkkel på riktig moment. Jeg har en liten hendig på 5nm for alu-kassen min som sikrer samme stramming hver gang.

Presisjonen er topp. I de fleste kaliber.
Den kan lett pakkes ned i en liten koffert eller til og med ryggsekk, spesielt om du kjører ca 40 cm pipe i 308. Bare å skru av stokken bak.

Det har vært mye småfeil med to av tre av mine magasiner med på to Sauer 404, uten at jeg har gitt plattformen opp.
Pipen min i .223 har dog vært nær ubrukelig med 4 typer treningsammunisjon, og har enda ikke produsert noe resultat av verdi, men begge pipene i 308 har fungert utmerket.
Det eneste som ødelegger helhetsopplevelsen min av den er at basene for montasjer har gjort det unødvendig vanskelig å montere på picatinny.

Men det finnes hurtigmontasjer fra Innomount som jeg kan anbefale på det sterkeste til Sauer 404.
De er et par mm høyere enn hva jeg ville regnet perfekt, og best for 50+mm objektiv som følge, men betydelig billigere enn Sauer sine egne montasjer med et par tusenlapper.

...

Av og til savner jeg Sako S20-en min. Men så husker jeg på at løpet bare lever 5000 skudd før det må byttes, og det er grunnen til at jeg byttet. Det å kunne kjøpe nye løp når jeg vil og/eller trenger, og det å kunne kjøpe løp i nye kaliber, uten å søke eller finne plass i garderoben.

Samtidig så kunne jeg kjøpt 4 og en halv Tikka T3x til prisen av en Sauer 404 med to piper, og/eller byttet løp ti ganger på en Tikka -- men da må den nesten leveres inn, mens piper på Sauer 404 kan byttes hjemme.
Og den må monteres chassis på for å passe i en ryggsekk.

Link to comment
Share on other sites

Det er da ikke såå komplisert å bytte mellom ulike piper på Tikka og andre låskasser med gjenger. Jeg har brukt ei pipestikke og en stor skiftenøkkel på Tikka. Låskassenøkkel på Remington. Eller enda enklere med muffe. Det er en børsemakerjobb første gangen, men deretter kan du bytte selv. Rent økonomisk kan du vel selge og kjøpe ny Tikka hver gang du trenger pipe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...