Jump to content

En patron for alle, men ikke for meg?


Halgepatronen

Recommended Posts

Hei,

 

Hold fast før dere tenker at dette er en typisk "passer stålhagl på våpenet mitt"-tråd.

 

Har fått en fin Baikal Star 12/70 med løp under og over.

Som dere sikkert har lest i tidligere diskusjoner, står det på løpet at denne haglen har "65mPa" -> 650 bar.

Det betyr som jeg leser fra våpenforhandlere og digitale våpenhåndbøker på nett, at stålhagl er no-go på grunn av trykket, det er greit nok.

 

Tingen er: samtlige troverdige aktører sier at stålhagl trening går fint! Dvs ladet med 24gr, og trekker blant annet frem "CIP"-merket.

- Jeg sitter per dags dato med slik ammunisjon og skal på skytebanen. På pakningen står det CIP, det er 24gr og er stål-treningammunisjon, men pakningen sier "these cartridges can be fired from weapons chambered 70mm, proofed at 960 bar".

 

Hva skal jeg forholde meg til? Er det slik at trykktesting av løp er noe annet enn det FIOCCHI sin treningsammunisjon referer til? Hva er konsekvensene? Kan jeg ikke skyte uansett type stålhagl-trening som alle sier til meg?

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på brukstrykk og testtrykk. Starhaglen er merket med brukstrykk på 650 bar.

Den er testskutt med overtrykksladning som er i nærheten av 950 bar. Den oppfyller dermed de forutsetningene som står på din ammunisjonspakke som henviser til testtrykk, ikke brukstrykk.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (45 minutter siden):

Starhaglen er merket med brukstrykk på 650 bar.

Den er testskutt med overtrykksladning som er i nærheten av 950 bar.

Ja, må være slik. Jeg har skutt bøttevis med 24 grams 12/70 stålladninger i en gammel Sauer&Sohn mod. 8 fra 1972 uten problemer. I starten av forrige blyforbud brukte vi også jaktladninger hvor trykket var rundt 800 bar. Men før dette hadde jeg brotsjet opp hagla til forbedret sylinder og 1/4, den hadde originalt 3/4 og 1/1 boring. Kan være lurt å sjekke trangboringen på Baikalen også, da eldre hagler gjerne er ganske trange.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trykkmåling er et vanskelig tema, faktisk er det nesten umulig å måle kammertrykk nøyaktig og eldre våpen er testet etter gamle metoder der en må korrigere verdiene dersom en vil sammenligne med nyere målinger. Star hagler er generelt svært solide bruksvåpen og tåler nok vesentlig mer enn det testen krever. Noen av dem er såpass solide at de føles litt som en jernbaneskinne når en skal skyte raskt med dem. Som @Sølvrevskriver har de ofte mye trangboring, og de er trangboret for blypatroner. Skal en skyte stålhagl krever de mindre trangboring enn blyhagl for å gi samme skuddbildet så en oppsliping av trangboringen kan være lurt. Problemet er at mange russiske hagler er hardforkrommet i løpet, og det er krevende å endre trangboring.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nja, hvis diameteren ytterst er 18,2 og diameter for et kaliber 12-løp er 18,5 mm (sylinder) har du en innsnevring på 0,3 mm, hvilket i henhold til tabellen nedenfor skulle tilsi boring mellom 1/2 og 1/4.

 

Da behøver du ikke være redd for å bruke stålhagl. Nå er det kanskje litt ulik angivelse av trangboring mellom ulike land og produsenter, men de tabellene jeg har sett er ikke vesentlig forskjellige fra denne:

Choke cal 16 - Hagle - Kammeret.no

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Du bør få noen til å måle løpet for å bli sikker på trangboringsgraden. Dersom det er mindre enn halv trangboring kan du skyte normale stålhaglptroner med hagl mindre enn xx mm. (jeg husker ikke om det er 3,5 mm eller noe annet). Disse patronene er ladd til samme kammertrykk som standard blypatroner og gir ikke for høyt trykk. Årsaken til begrensinger på trangboring og haglstørrelse er belastningen på trangboringen når stålhagl presses gjennom trangboringen. Jo større hagl jo mer belastning blir det. Faren er at trangboringen blir utvidet, og det kan ødelegge loddingen mellom løpene. Det er altså ikke noe forskjell på kammertrykket for stål og andre haglmaterialer for standardpatroner.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

... (jeg husker ikke om det er 3,5 mm eller noe annet).....

 CIP sier 3,25mm. Det finner vi i tabellen her, på side 2. 😉 Layout 1 (basc.org.uk) De andre spørsmålene TS lurer på besvares vel fra samme link. 

Stålpatroner.png

Diameter sstål.png

Edited by asterix
Lagt inn dokumentasjon på at TS trygt kan skyte standard stålpatroner, også den type som er beregnet til jakt, i sin gamle Star ;-)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...