Brasen Posted September 4, 2023 Share Posted September 4, 2023 Er på hjortejakt i drittvær. Regn og blåst gir dårligere jegere, ufyselig, klissete, regn og dugg på kikkerten, vanskelig å holde børsa stille. Sitter og diskuterer hvor mye avdrift det kan være på kula pga sidevind. Feks: Federal Power Shok Copper, .308, 150 grain, utgangshastighet 850 m/s. Noen som har greie på hvor mye avdrift en kan få på 100 meter med feks 10 m/s sidevind? (Opp mot 20 m/s i kasta her. Ikkke at jeg vil anbefale å skyte da, men likevel interessant å vite, feks hvis man må skyte etter et skadeskutt dyr.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted September 4, 2023 Share Posted September 4, 2023 Vet ikke for akkurat den kula, men si 6-7cm ved 10m/s og det dobbelte i 20m/s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted September 4, 2023 Share Posted September 4, 2023 Tja. opp mot 1 cm pr msek på 100m. Ca 3 gang så mye på 200m. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biskopen Posted September 4, 2023 Share Posted September 4, 2023 Med en oppgitt BC på 0.278 så vil kula driva ca. 84mm på 100m forutsatt 10m/s vind vinkelrett på i hele kulebanen. Det er likevel teoretisk, og min erfaring er at turbulens i vegetasjon og langs terrenget ofte gjør at den praktiske vindavdriften utgjør ca. halvparten. Det er kun i situasjoner der jeg skyter over daler eller juv at jeg justerer for hele den teoretiske vindavdriften. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nybegynn3r Posted September 4, 2023 Share Posted September 4, 2023 Kulebane og vindavdrift er sjelden et stort problem på normale jegerhold. Det vanskeligste er som du skriver selv; å holde børsa i ro. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted September 4, 2023 Share Posted September 4, 2023 Biskopen skrev (48 minutter siden): - så vil kula driva ca. 84mm på 100m forutsatt 10m/s vind - - min erfaring er at turbulens i vegetasjon og langs terrenget ofte gjør at den praktiske vindavdriften utgjør ca. halvparten. - og det stemmer godt med "tommelfinger-regelen" for feltskyting: Antall knepp (dvs,. cm/100m) = (vind m/s * antall hundre meter)/2. Dvs, 5 knepp ved 10 m/s på 100 meter (kula driver 5 cm), 10 knepp på 200 (kula driver 20 cm), 15 knepp på 300 meter (kula driver 45 cm). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biskopen Posted September 4, 2023 Share Posted September 4, 2023 Jegermeistern skrev (2 timer siden): det stemmer godt med "tommelfinger-regelen" for feltskyting: Antall knepp (dvs,. cm/100m) = (vind m/s * antall hundre meter)/2 Det stemmer nok bra med kragladninger, men med moderne kuler med høy BC ladd til 900m/s så blir det nok riktigere å regne: knepp = vindstyrke [m/s] * antall hundre meter / 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted September 5, 2023 Share Posted September 5, 2023 Biskopen skrev (13 timer siden): Det stemmer nok bra med kragladninger, men med moderne kuler med høy BC ladd til 900m/s så blir det nok riktigere å regne: knepp = vindstyrke [m/s] * antall hundre meter / 3 Har moderne jaktkuler særlig bedre BC enn de 9grams kulene vi brukte i krag? neppe så veldig mye... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biskopen Posted September 5, 2023 Share Posted September 5, 2023 høggern skrev (8 minutter siden): Har moderne jaktkuler særlig bedre BC enn de 9grams kulene vi brukte i krag? neppe så veldig mye... Det har du nok rett i. Jeg refererte egentlig til moderne matchkuler ettersom vi penset over på feltskyting. Jeg skal også være enig i at god gammel 9.3g D-spiss har bra BC, men utgangshastighet på 770 kontra 900m/s vil utgjøre en del for vindavdriften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted September 5, 2023 Share Posted September 5, 2023 (edited) Faktisk vil en jaktkule med BC som en murstein (feks g1 BC på .28 som mange jaktkuler har) og 900msek ha mer vindavdrift på både 100m og 200m i 10 msek vind enn det en kragpatron med BC på .56 og 770 msek har BC .28 og 900 msek vil ha: mens en kragkule i 770 vil ha: Edited September 5, 2023 by høggern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biskopen Posted September 5, 2023 Share Posted September 5, 2023 En faktisk murstein som måler 200x100x80mm og 3.3kg som beveger seg i 900m/s burde etter mine beregninger yte G1 BC på 0.296 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted September 5, 2023 Share Posted September 5, 2023 Biskopen skrev (1 time siden): En faktisk murstein som måler 200x100x80mm og 3.3kg som beveger seg i 900m/s burde etter mine beregninger yte G1 BC på 0.296 Får du den til å ekspandere så den oppfyller krav til jaktkuler har du jo et fantastisk effektivt projektil. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted September 6, 2023 Share Posted September 6, 2023 (edited) Per-S skrev (12 timer siden): Får du den til å ekspandere så den oppfyller krav til jaktkuler har du jo et fantastisk effektivt projektil. Tipper en murstein i 900msek vil ekspandere på en eller annen måte ved treff. Edited September 6, 2023 by høggern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted September 6, 2023 Share Posted September 6, 2023 høggern skrev (1 time siden): Tipper en murstein i 900msek vil ekspandere på en eller annen måte ved treff. Uten at jeg gjør et forsøk, vil jeg tro den er "hurtig-ekspanderende" i betydelig lavere hastigheter. Men ikke snakk så høyt om dette, da kan Arnemo og hans disipler i "blyforurensing i viltkjøtt"-religionen påby oss å bruke murstein i stedet for riflekuler på storviltjakt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts