Jump to content

Kuleavdrift ved kraftig sidevind på jakt.


Brasen

Recommended Posts

Er på hjortejakt i drittvær. Regn og blåst gir dårligere jegere, ufyselig, klissete, regn og dugg på kikkerten, vanskelig å holde børsa stille. Sitter og diskuterer hvor mye avdrift det kan være på kula pga sidevind. 

 

Feks: Federal Power Shok Copper, .308, 150 grain, utgangshastighet 850 m/s.

 

Noen som har greie på hvor mye avdrift en kan få på 100 meter med feks 10 m/s sidevind? (Opp mot 20 m/s i kasta her. Ikkke at jeg vil anbefale å skyte da, men likevel interessant å vite, feks hvis man må skyte etter et skadeskutt dyr.)

Link to comment
Share on other sites

Med en oppgitt BC på 0.278 så vil kula driva ca. 84mm på 100m forutsatt 10m/s vind vinkelrett på i hele kulebanen.

 

Det er likevel teoretisk, og min erfaring er at turbulens i vegetasjon og langs terrenget ofte gjør at den praktiske vindavdriften utgjør ca. halvparten. Det er kun i situasjoner der jeg skyter over daler eller juv at jeg justerer for hele den teoretiske vindavdriften.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (48 minutter siden):

  - så vil kula driva ca. 84mm på 100m forutsatt 10m/s vind -   -   min erfaring er at turbulens i vegetasjon og langs terrenget ofte gjør at den praktiske vindavdriften utgjør ca. halvparten.

 

   -   og det stemmer godt med "tommelfinger-regelen" for feltskyting: Antall knepp (dvs,. cm/100m) = (vind m/s * antall hundre meter)/2. Dvs, 5 knepp ved 10 m/s på 100 meter (kula driver 5 cm), 10 knepp på 200 (kula driver 20 cm), 15 knepp på 300 meter (kula driver 45 cm).

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

det stemmer godt med "tommelfinger-regelen" for feltskyting: Antall knepp (dvs,. cm/100m) = (vind m/s * antall hundre meter)/2

Det stemmer nok bra med kragladninger, men med moderne kuler med høy BC ladd til 900m/s så blir det nok riktigere å regne: knepp = vindstyrke [m/s] * antall hundre meter / 3

Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (13 timer siden):

Det stemmer nok bra med kragladninger, men med moderne kuler med høy BC ladd til 900m/s så blir det nok riktigere å regne: knepp = vindstyrke [m/s] * antall hundre meter / 3

Har moderne jaktkuler særlig bedre BC enn de 9grams kulene vi brukte i krag? ;) neppe så veldig mye...

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (8 minutter siden):

Har moderne jaktkuler særlig bedre BC enn de 9grams kulene vi brukte i krag? ;) neppe så veldig mye...

Det har du nok rett i.

 

Jeg refererte egentlig til moderne matchkuler ettersom vi penset over på feltskyting. Jeg skal også være enig i at god gammel 9.3g D-spiss har bra BC, men utgangshastighet på 770 kontra 900m/s vil utgjøre en del for vindavdriften.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk vil en jaktkule med BC som en murstein (feks g1 BC på .28 som mange jaktkuler har) og 900msek ha mer vindavdrift på både 100m og 200m i 10 msek vind enn det en kragpatron med BC på .56 og 770 msek har ;)
 

BC .28 og 900 msek vil ha:

 

image.png.0a8de5fc48418dab308cf83e669763c1.png

 

 

mens en kragkule i 770 vil ha: 

 

 

  image.png.05af49baf9a485ba374cc80ffda6287c.png

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (1 time siden):

En faktisk murstein som måler 200x100x80mm og 3.3kg som beveger seg i 900m/s burde etter mine beregninger yte G1 BC på 0.296

Får du den til å ekspandere så den oppfyller krav til jaktkuler har du jo et fantastisk effektivt projektil.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (1 time siden):

Tipper en murstein i 900msek vil ekspandere på en eller annen måte ved treff. :)

 

Uten at jeg gjør et forsøk, vil jeg tro den er "hurtig-ekspanderende" i betydelig lavere hastigheter.

 

Men ikke snakk så høyt om dette, da kan Arnemo og hans disipler i "blyforurensing i viltkjøtt"-religionen påby oss å bruke murstein i stedet for riflekuler på storviltjakt!

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...