Jump to content

IPSC revolver division og aktivitet


Sniper-Arne

Recommended Posts

Har skutt felt i 30 år men en fersk dynamisk skytter av året, og kan med sikkerhet si at jeg er bitt av basillen. Klubben vår er også fersk av året men interessen er økende. Har skutt 4 stevner i production men har alltid likt å skyte revolver, og testet dette ut på trening med en 625 med klips. 45 ACP holder Major kravet med 230 gr kule. For å si det mildt synes jeg at dette var ekstremt artig.

 

Vurderer å skyte litt revolver på stevne også men ser at interessen for denne divisjonen virker meget laber. Har ikke sett en eneste revolverskytter på de stevnene jeg har vært på og det virker heller ikke som at denne divisjonen tilbys på alle stevner. Hva kan dette ha seg? Jeg ser at landslaget har eget team i divisjonen så noe aktivitet må det jo være? Det er jo ikke akkurat artig å være alene i klassa på L2 stevner heller, men noen må jo begynne med det skal det bli noe "sus i serken". Hva tenker dere med erfaring i gamet? Kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Det finnes revolverskyttere. 

NM har som regel mange nok til at det deles ut president.

Flere har skiftet divisjon i det siste. 

 

S&W 929 9mm eller 627?? 8_skudds minor med shortcolthylser er mest brukt.

Lettere å unngå stående omladninger. 

Jeg har solgt alle mine 625 panger. 

Hvor skyter du?

Link to comment
Share on other sites

Kan noen klargjøre en ting for meg? I regelverket står det at revolver klassen ikke kan skyte mer enn 6 skudd før reload. Riktig? Ser ipsc videoer på nettet det de skyter 8 sk med Smith 929 før reload. Hvordan kan dette ha seg? Der IPSC og ikke USPCA. Hadde det vært det kunne jeg skjønt det da regelverket er noe forskjellig. 

Link to comment
Share on other sites

I sivilpistol har du slike begrensninger (men det er 5?), men det eneste som står om kapasitet i reglene til IPSC Revolver Division er at om revolveren tar mer enn 7 skudd i tønna, så kan den ikke skytes med i major uavhengig av om faktorkravet er der. På nettsidene til IPSC så står det om 6 skudd, så må du lade om. Men, i både reglene for 2019 og 2023 er det dette som gjelder:

 

image.png.775fbc2fea73eabf6e8b491c663fa9c1.png

Edited by Rausheim
La til bilde og endret noe tekst
Link to comment
Share on other sites

On 9/4/2023 at 8:19 PM, Sniper-Arne said:

Kan noen klargjøre en ting for meg? I regelverket står det at revolver klassen ikke kan skyte mer enn 6 skudd før reload. Riktig? Ser ipsc videoer på nettet det de skyter 8 sk med Smith 929 før reload. Hvordan kan dette ha seg? Der IPSC og ikke USPCA. Hadde det vært det kunne jeg skjønt det da regelverket er noe forskjellig. 

Det har med om du skal scores som major eller minor. Minor er det som er mest vanlig nå ettersom ekstra patroner gir potensielt færre omladninger, og dermed drastisk kutter ned tiden din, som igjen gir høyere hitfactor.

 

Revolver er desverre en liten divisjon, det er for mye spesialisert utstyr og spesialisert trening i forhold til hvor mye fortere det går, kontra Open f.eks
Absolutt en kul divisjon, men veldig få som skyter det.

Link to comment
Share on other sites

45acp er fett i revolver, men skal du vinne nm/em/vm om de gode er med, er det 8 skudd 929 som er greia.

 

6 skudd major

8 skudd minor

 

skal du bare hevde deg, kan du finfint bruke 45en du har, for.. det er få revolverskyttere, det var 2 på nm i år.

sist gang det var mange på nm revolver er lenge siden, da hadde man rent nm revolver også, og folk gjestet innom klassen, husker ikke hvor mange år siden det er vi hadde 10 i revolver, men er noen år. 

Revolver er drastisk vanskeligere for nybegynnere, hurtig omladning og stage strategi er vesentlig vanskeligere, dette gir igjen lavere mestringsfølelse for de fleste. 

Det er faktisk flere gode norske revolverskyttere, men divisjonen er så liten, at mange ikke orker å skyte der over mange år, for kommer ikke frem hvor flinke de faktisk er, men de gjør det latterlig bra i andre divisjoner når de skyter halvauto pistoler. 

skutt revolvermatch før, blandt annet med @slemmo, er vel på tide igjen. bakkelitt loadere, lær hylster og tasker ftw. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...