Jump to content

Sabatti kombi presisjon


hardnakke

Recommended Posts

Få ut mantelen av pipa. Jeg pusser helt rent i alle brukte våpen/ løp jeg kjøper. Og har blitt overbevist om at de fleste kan ikke pusse. Det er tykke lag med mantel uten unntak. Kjøpte ei r8 pipe i 30-06 i fjor. Der var det markant smultring i løpet litt etter kammeret. Pipa samler bra, nå som jeg har fått det bort. 

Link to comment
Share on other sites

CM er nok ikke rustfritt. Mantelavleiringer kan være en årsak, men uansett, mantelfarge i løpet får en ved avfyring etter ett skudd. Problemet er om det klabber seg på, men hvor vanlig forekommende er det? Har en noen rifler som utsettes for rimelig enkle pusserutiner, type noen omganger med børste og solvent og pusselapp + olje.  Har en borecam som jeg bruker med mellomrom og har ikke kunnet observere manteloppbygging på noen av dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
hardnakke skrev (På 2.9.2023 den 12.34):

Hei.har kjøpt en brukt sabatti kombi i kaliber 12-76 og 7x57r.den er cirka 10år gammel.har prøvd den på banen med sellior@bellot 140 sp.syntes ikke at presisjonen er særlig bra.ca.50mm samling.kan rifleløpet være utskutt?børsa er tight og bra ellers.

Sellier&Bellot 140 grain softpoint i 7×57 r er forferdelig dårlig, kast skiten. Ingen børse går bra med den, min samlet ca 100 mm, Oryx 15 mm.

Link to comment
Share on other sites

hardnakke skrev (27 minutter siden):

Fikk pussa børsa grundig.fikk faktisk bra presisjon med sellier og bellot 140grain sp.ca.40mm bra nok til rådyrjakt.

Mantelavleiringer kan være forklaring på dårlig presisjon. Ditt resultat med S&B SP er i tråd med hva jeg oppnår i 6,5x55 (mens FMJ-kula gikk hull i hull). Men jeg bruker likevel bedre kuler (Oryx, Mega, A-frame) til matvilt. S&B SP er ei tynnmantlet kule som lett splintrer, selv i så smått hjortevilt som rådyr. Prisen er ikke viktig så lenge det stort sett går bare én patron pr. dyr😉.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel Tipstrike en konvensjonell "ikke-bonded" kule, så Oryx vil holde (mye) bedre sammen og ha høyere restvekt.

Begge er lett-ekspanderende, og i moderate hastigheter som f. eks. 7x57R er jeg ikke i tvil om hvilken jeg foretrekker.

Jeg har lest at enkelte opplever Oryx gir stygge slakt, men det er ikke min erfaring. Jeg bruker kun "bonded" til matvilt.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...