Jump to content

Rødt støv og MRP


FNJ

Recommended Posts

Kjøpte akkurat en boks med mrp. Boksen er av metall. 

Når jeg tømte kruttmålet la jeg merke til at det ligger litt rødt "støv" igjen på innsiden. Hadde bare oppi litt krutt for å lade 10 patroner, så mulig det bare gjelder kruttet som ligger øverst i boksen. Har ikke sett dette tidligere når jeg har ladet med Norma krutt som kom i plastkanner. 

 

Er det vanlig?

Edited by FNJ
Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (4 timer siden):

Har du sett inne i boksen med lommelykt? Rust innvendig??

Har ikke sett inni. Skal se om jeg får brukt opp en slant på en annen mrp  kruttboks, helle over og sjekket for rust i tinnboksen. Metallkapselen under skrukorken satt godt så det virker som om det har vært tett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme en gang, jeg kjøpte en boks pistolkrutt fra klubben min. Boksen var virkelig gammel, riktignok for en god del år siden, en gul metallboks fra Vihtavuori. Det var rust innvendig i boksen, jeg fikk beholde boksen og åpnet den med bokseåpner og fant svaret. Kruttet ble brent, og jeg fikk selvfølgelig en ny boks i plast. Forvalteren ville kvitte seg med de gamle boksene.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (7 timer siden):

Noen som kan si noe om alder? Jeg vet boksen er ny for forhandleren i all fall.

Denne loten er produsert i 2015. Årstallet står i lotnummeret.

 

For de som måtte lure så er det ikke tilfeldig. Samtlige kruttloter fra Norma jeg har kjøpt de siste 10+ åra har hatt årstall i først i lotnummeret.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke slik at det er flak. Kun fint mel. Ser det ikke når jeg heller ut litt på hvittt papir, men når jeg helte i kruttmålet er det litt "mel" igjen på innsiden. Ladet og skøyt 10 skudd og merket ingen forskjell.  

Får riste det litt i dørslaget med en støvsuger på siden som du tipser om.

Edited by FNJ
Link to comment
Share on other sites

Eg har vore ute for nokre slike boksar, og ein metode eg brukte for å fjerne rust var å drysse krutet frå litt høgde, 50cm eller meir, ned i ei stor trakt. Eit par omgongar med dette, og mykje av ruststøvet forsvann. Det er ein fordel å gjere dette utandørs, gjerne med ein svak bris.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dette støvet er fint som mel, @Humbo har helt rett. Jeg hadde også vurdert å reklamere på boksen, forhandleren husker deg nok dersom boksen er kjøpt for få dager siden. Antar at handelen står i protokollen. Kanskje litt sent nå som du har brukt bokseåpner m/div.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...