Jump to content

Dier for 6.5 Creedmoor


nippon81

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Jeg ny innenfor hjemmelading og skal bestille meg dier til 6.5 Creedmoor. 

Det er flere varianter å velge mellom, så jeg må spørre her inne om råd på hva jeg skal kjøpe.

 

Jeg har kun et våpen jeg lade ammunisjon til, og lurer derfor om jeg skal kjøpe en full hylse die eller kun nakke die.

Gjerne råde meg til en produsent også hvis du sitter med erfaring. 

 

Jeg har en Hornady classic presse.

Link to comment
Share on other sites

Du lurer på om du skal kjøpe helpressedie eller halspressedie? 

 

Jeg vil vel si at om du bare skal ha en, så må du ha helpressedie. Før eller senere må du helpresse. Ofte bør man helpresse uansett. Jeg gjør iallefall det. Men det er en diskusjon om hva som er "best"

Har du råd så kjøp begge.

Alle merkene er normalt gode nok, og og de er som regel "nicere" jo dyrere, men det er det eneste. Selv de billigste gjør jobben.

 

Dier varer i mange år, livet ut kanskje, og det er ingen grunn til å kjøpe dier en irriterer seg på, så mitt råd er likevel å ikke kjøpe de billigste. Selv har jeg mye Forster og Redding - du skal slite for synes at de er kjipe. Men Hornady, og RCBS er vel strengt tatt like bra, så ikke vet jeg. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Du lurer på om du skal kjøpe helpressedie eller halspressedie? 

 

Jeg vil vel si at om du bare skal ha en, så må du ha helpressedie. Før eller senere må du helpresse. Ofte bør man helpresse uansett. Jeg gjør iallefall det. Men det er en diskusjon om hva som er "best"

Har du råd så kjøp begge.

Alle merkene er normalt gode nok, og og de er som regel "nicere" jo dyrere, men det er det eneste. Selv de billigste gjør jobben.

 

Dier varer i mange år, livet ut kanskje, og det er ingen grunn til å kjøpe dier en irriterer seg på, så mitt råd er likevel å ikke kjøpe de billigste. Selv har jeg mye Forster og Redding - du skal slite for synes at de er kjipe. Men Hornady, og RCBS er vel strengt tatt like bra, så ikke vet jeg. 

 

K

Takk for svaret!

 

Ja det er vel det jeg spør om her. Jeg har ingen kunnskap om dette, men "Learning by doing"

 

Jeg har vurdert Hornady die set. Rett under en tusenlapp og kanskje jeg kan klare meg med disse en stund.

Jeg ser Lee selger et sett med 4stk dier i, men jeg vet ikke om disse er noe bra, eller om jeg i det hele tatt har bruk for alle 4 🫣

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde vurdert det 4 diers settet frå Lee, då får du med collet dia så du berre kan halspressa, kulesetterdia og heilpressdia. Trur ikkje du treng krympa, men du får ho med allikavel.

Eventuelt berre kjøpt collet dia frå Lee og ei kulesetterdia og heilpressdia frå èin anna produsent. Eg har brukt collet dia frå Lee litt og vore nøgd med den men kulesetterdia er forster, heilpressdia veit eg ikkje, brukar ho ikkje til no. Halspressar berre.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange faktorer som spiller inn på et slikt valg. Hva skal du bruke våpenet til? Planlegger du å drive presisjonsskyting eller kun til jakt. Hvor mye skal du lade?

Alle fabrikanter av ladedier har produkter som lar deg lade funksjonell ammunisjon. Men om du skal stille høye krav til presisjon så er noen mer nøyaktig produsert og gir teoretisk en liten fordel. Skal du lade mye til 6,5 CR så blir hylsekostnadene en faktor, og dier med løs foringsring (bushing) kan gi deg lengre levetid på hylsene uten gløding slik at du vil tjene inn merkostnaden ved et dyrere die sett.

De siste årene har jeg kjøpt Forster eller Redding med foringsring, de er dyre, men gode.

Link to comment
Share on other sites

Oi!

Først! Takk M67. Jeg vet ikke mye om dette, men vil lære.

 

Jeg har en Tikka t3x som jeg  hovedsakelig skal bruke til presisjon og langhold.

Jeg kommer sikkert til lade rundt 500 kuler i året, ca

 

Ja, det er litt økonomi oppi dette også, da jeg er en familiefar til tre små som også skal ha det de trenger til det hverdagslige.

 

Men jeg kan legge i 1000-1500kr i dier.

Så jeg også lurer litt på det "Sthil Cracy" nevner om Lee dier og "halspresse"

 

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Enig i Forster og Redding, men ikkke plag en nybegynner med bushing-dier.

Jeg er jo egentlig enig med deg der, men når en nybegynner kjøper våpen til en slik patron i stedet for 6,5x55 så antar jeg det ligger mer bak enn bare et våpen for litt morroskyting. De fleste som kjøper 6,5 Cr gjør det med et forestilling om at det gir super presisjon. Da er kvalitetsdier med bushing det beste for både presisjon og levetid på hylser. Ikke minst slipper en å frese lengden med jevne mellomrom. Trådstarter bekrefter jo også at han skal skyte for presisjon og langhold. 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (18 minutter siden):

Jeg er jo egentlig enig med deg der, men når en nybegynner kjøper våpen til en slik patron i stedet for 6,5x55 så antar jeg det ligger mer bak enn bare et våpen for litt morroskyting. De fleste som kjøper 6,5 Cr gjør det med et forestilling om at det gir super presisjon. Da er kvalitetsdier med bushing det beste for både presisjon og levetid på hylser. Ikke minst slipper en å frese lengden med jevne mellomrom. Trådstarter bekrefter jo også at han skal skyte for presisjon og langhold. 

Hei!

Jeg må starte en plass, så jeg lurer egentlig på om jeg skal bare kjøpe Hornady helpresse settet, eller om jeg skal kjøpe et Lee sett som inkluderer nakke die.

Det er jo i den prisklassen jeg tenker.

 

https://www.jaktogfriluft.no/jakt/hjemmelading/ladeutstyr/diesett/hornady-series-i-two-die-rifle-dieset-2-65-creedmoor-264

 

https://www.brownells.no/ULTIMATE-RIFLE-4-DIE-SETS-65mm-Creedmoor-4-Die-Set-LEE-PRECISION-65-Creedmoor-100018923

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er et spørsmål om ambisjoner. Lee har etter min erfaring større produksjonstoleranser enn de beste (og dyreste) die settene. Men er du heldig kan du få et sett som passer perfekt til ditt kammer. Ulempen med helpressing i konvensjonelle die sett er at ekspanderen trekker hylsen slik at den blir lengre, og muligens skjev. Det ødelegger presisjonen og levetid for hylsene. Dette gjelder for alle leverandørene og Lee er akkurat like god som alle andre på dette. Med en "Bushing" presser du halsen akkurat nok til å få riktig kulehold og unngår å strekke hylsen.

Halspressedien til Lee er en genial konstruksjon, men ofte grovt maskinert, med litt fint smergelpapir blir den oftest helt OK. Du må også slipe ned og polere senterpinnen slik at du får ønsket kulehold.

Jeg har ingen betenkeligheter med å bruke Lee, jeg har vel 10-15 Lee sett som jeg bruker. For patroner der jeg lader mye eller stiller strenge krav har jeg de siste årene kjøpt Redding, men jeg har dier fra alle mulige produsenter, og de fleste virker OK.

Du skal være en god skytter og ha et meget godt våpen før du merker forskjell på ammunisjon ladd i ulike merker dier.

Låseringene til Lee liker jeg ikke, de kan forskyve seg og jeg bytter dem konsekvent ut med andre som kan låses.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Eg har skote tre skots samlingar på 5-6 mm lada med collet dia, 

 

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Gjer 6,5 credmoor betre presisjon enn 6,5x55

Jeg mener å ha fått med meg at du har 6,5x55. Hvor mye bedre kan det bli😉?

Link to comment
Share on other sites

Ok.

 

Men jeg bare lurer på om jeg skal starte med å bare kjøpe en die for å presse hele hylsa eller bare nakken?

 

Og skal jeg kjøpe Lee, Hornady eller RCBS?

 

Jeg har 1500kr til rådighet.

Legg gjærne linker til den og der jeg kan kjøpe.

 

Jeg kommer tilbake i forumet ved en senere anledning og diskuterer ultra nøye lading for ekstrem presisjon. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare skal ha en pressedie, skal du ha en helpressedie. Halspressedie kan du skaffe etterhvert, hvis du vil redusere arbeidsmengden.

 

Lee, Hornady eller RCBS (eller hva det ellers måtte være) spiller liten rolle. Jeg anbefaler et finn-søk, se hva du finner der først. 

Link to comment
Share on other sites

nippon81 skrev (9 timer siden):

Jeg må starte en plass, så jeg lurer egentlig på om jeg skal bare kjøpe Hornady helpresse settet, eller om jeg skal kjøpe et Lee sett som inkluderer nakke die.

Det er jo i den prisklassen jeg tenker.

Det vil være mitt råd. Men det heter halspressedie, og helpressedie. De halspresser, og helpresser. Norske hylser har hals. Nakke er en like katastrofal oversettelse som "slynge" om reim (sling), men ikke like tåpelig som "runder", og "spisser". Man lader forresten patroner. Kuler støper man eventuelt, eller presser eller maskinerer, men kuler er den delen som faktisk flyr.

Kjøp settet. Eller glem halspressedia. Halspressing er nice om man skal være super lat, men tja - det er MANGE meninger her, så hver sin. Vi kan lage en egen tråd om hals- vs. helpressing. Helpressedia MÅ du ha. kanskje ikke første uka, men tro meg her.

 

Dete innlegget vil være preget av litt "ovenfra og ned, bare så folk er advart. Har lest svar innimellom uten mulighet til å svare, og fyrt meg opp, og det er fredag! Og, om noen skulle tro at jeg er en kuk, så jepp. Noen ganger er jeg det.

 

Velkommen på forumet, som skytter, og som hjemmelader. Innen hjemmelading blir en aldri utlært, og en slutter aldri å undres (en bør ihvertfall ikke) og det er få regler uten unntak, og mange "sannheter" som er helt feil...

@Per-S og jeg begynte å lade langt ned i forrige årtusen, og står nok bak >>100 000 ladde patroner hver. Her i huset lades det ca 12 000 patroner i året.

 

Jeg gav bort (hadde ikke samvittighet til å ta betalt for driten) ei Lee aluminiumspresse, med Lee-dier ca 1990. Da hadde jeg råd til ei RCBS, og RCBS greier. Forster 6.5x55-dier. Senere kjøpte jeg Redding til doble prisen, men ammoen er ikke noe bedre.
Senere kom det til ei Dillon 650XL, og at jeg har 15 diesett er helt sikkert ingen overdrivelse. Jeg tror jeg vet hva jeg driver med, men for tida bruker jeg det jeg vet til å spare mest mulig arbeid og ta mest mulig snarveier når jeg lader - for i bunn og grunn hater jeg det - ihvertfall i perioder. 

 

Uansett, her på forumet vil du få mange rare svar, og mange som har ladet 2-300 patroner har jo "lært alt". Jeg prøver å unngå å ha "sånn er det bare" svar der det kan være mange veier til Rom, men jeg er ingen stor diplomat, og har ingen respekt for folk som var på banen en gang i april, men har sett 1000 amerikanske Youtubevideoer , og referer til dem, gjerne om "extreme accuracy"... (det er faktisk nokså enkelt, men ikke så enkelt å lade seg til ;) )

 

Folk som spør meg om hvordan de skal få bedre presisjon på hjemmeladningene sine får som regel svaret "kjøp ei bedre rifle"... Det er nok det som hjelper mest. Faktum er at om en lader riktig, og alle som har vært innom, dier, og våpen, har gjort jobben sin rett - så får en god presisjon. Helt automatisk. Men det er en mengde små feil en kan gjøre. Brukerfeil faktisk... De fleste konkluderer for fort, og for mye.

 

Stihl Crazy skrev (5 timer siden):

Eg har skote tre skots samlingar på 5-6 mm lada med collet dia

Det har jeg og. I 1987 ;) 

 

Jeg har skutt samlinger på 5mm med sikkert 15 kalibere. Senest i dag, med 338LM (noe som sannsynligvis var flaks, men det skjedde nå likevel) Det ble ladet på ei L.E.Wilson die, på banen.

To ting om 5mm samlinger (de ser slik ut forresten)

IMG_3215.jpeg.c7fb5e6f885611bc4a711d6ab8c00463.jpeg

 

Eller på elektronikk,

IMG_3201.jpeg.73cf74ff620ddda0400e0ef7ade3e996.jpeg

 

Det er mye lettere å skyte 5mm samlinger om man kan skyte, og enda lettere om man har ei fantastisk rifle. Med begge deler er det ikke så vanskelig, men uten, så er det bare flaks.

 

Per-S skrev (10 timer siden):

Jeg er jo egentlig enig med deg der, men når en nybegynner kjøper våpen til en slik patron i stedet for 6,5x55 så antar jeg det ligger mer bak enn bare et våpen for litt morroskyting. 

De fleste som kjøpre 6.5 Buymore (unnskyld, Creedmoor) gjør det fordi selgeren sier det er mye bedre, og at 6.5x55 er så gammeldags at den forsvinner fra markedet snart. (de SIER det...) og dessuten er det bare det forbanna innavla rævpulte Skyttervesenet som bruker det, og de er jo idioter.. (ikke sant @Per-S, vi ER det ;) )

 

 

 

1983 skrev (1 time siden):

Hylsa er jo bare en beholder for kruttet, om kruttet ligger i en 6,5x55 eller i en creedmoor spiller liten rolle for presisjonen

Jeg tror det spller en rolle. Men børsemakerarbeidet er det viktigste. En slumsete 6PPC blir ikke presis bare av å hete det. Men når alle har gjort jobben sin, så går den kanskje på 3mm der 6.5CM går på 5. Det skal uansett skytes, og mellom 7 og 5mm 5-skuddsgrupper (5 grupper på rad) så er det faktisk en del som skal gjøres.

 

 

 

Uansett. Kjøp noen dier. Har du kanskje, eller tror du har, et snev av snobb i deg, så ikke kjøp Lee. Er du jævlig fornøyd hver gang du har spart ei krone et sted, og alltid kjøper billigmerker, uansett m det smaker ingenting - kjøp Lee. Det ER billigere. Og det GJØR jobben. Like bra tilogmed. Collett-dia er litt rar, og noen liker og noen hater. Når Redding lager ei skal jeg kjøpe den. For da slipper jeg å gjøre den ferdig sjøl - det sier noe om toleransene deres forresten.

Alle andre merker er "same shit", akkurat som en Skoda idag gjør det samme som en Toyota, og noen må ha Mercedes fordi det føles bedre. Og det gjør det ;)

 

K

 

 

 

 

Edited by M67
  • Like 2
  • Thanks 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (39 minutter siden):

Det vil være mitt råd. Men det heter halspressedie, og helpressedie. De halspresser, og helpresser. Norske hylser har hals. Nakke er en like katastrofal oversettelse som "slynge" om reim (sling), men ikke like tåpelig som "runder", og "spisser". Man lader forresten patroner. Kuler støper man eventuelt, eller presser eller maskinerer, men kuler er den delen som faktisk flyr.

Kjøp settet. Eller glem halspressedia. Halspressing er nice om man skal være super lat, men tja - det er MANGE meninger her, så hver sin. Vi kan lage en egen tråd om hals- vs. helpressing. Helpressedia MÅ du ha. kanskje ikke første uka, men tro meg her.

 

Dete innlegget vil være preget av litt "ovenfra og ned, bare så folk er advart. Har lest svar innimellom uten mulighet til å svare, og fyrt meg opp, og det er fredag! Og, om noen skulle tro at jeg er en kuk, så jepp. Noen ganger er jeg det.

 

Velkommen på forumet, som skytter, og som hjemmelader. Innen hjemmelading blir en aldri utlært, og en slutter aldri å undres (en bør ihvertfall ikke) og det er få regler uten unntak, og mange "sannheter" som er helt feil...

@Per-S og jeg begynte å lade langt ned i forrige årtusen, og står nok bak >>100 000 ladde patroner hver. Her i huset lades det ca 12 000 patroner i året.

 

Jeg gav bort (hadde ikke samvittighet til å ta betalt for driten) ei Lee aluminiumspresse, med Lee-dier ca 1990. Da hadde jeg råd til ei RCBS, og RCBS greier. Forster 6.5x55-dier. Senere kjøpte jeg Redding til doble prisen, men ammoen er ikke noe bedre.
Senere kom det til ei Dillon 650XL, og at jeg har 15 diesett er helt sikkert ingen overdrivelse. Jeg tror jeg vet hva jeg driver med, men for tida bruker jeg det jeg vet til å spare mest mulig arbeid og ta mest mulig snarveier når jeg lader - for i bunn og grunn hater jeg det - ihvertfall i perioder. 

 

Uansett, her på forumet vil du få mange rare svar, og mange som har ladet 2-300 patroner har jo "lært alt". Jeg prøver å unngå å ha "sånn er det bare" svar der det kan være mange veier til Rom, men jeg er ingen stor diplomat, og har ingen respekt for folk som var på banen en gang i april, men har sett 1000 amerikanske Youtubevideoer , og referer til dem, gjerne om "extreme accuracy"... (det er faktisk nokså enkelt, men ikke så enkelt å lade seg til ;) )

 

Folk som spør meg om hvordan de skal få bedre presisjon på hjemmeladningene sine får som regel svaret "kjøp ei bedre rifle"... Det er nok det som hjelper mest. Faktum er at om en lader riktig, og alle som har vært innom, dier, og våpen, har gjort jobben sin rett - så får en god presisjon. Helt automatisk. Men det er en mengde små feil en kan gjøre. Brukerfeil faktisk... De fleste konkluderer for fort, og for mye.

 

Det har jeg og. I 1987 ;) 

 

Jeg har skutt samlinger på 5mm med sikkert 15 kalibere. Senest i dag, med 338LM (noe som sannsynligvis var flaks, men det skjedde nå likevel) Det ble ladet på ei L.E.Wilson die, på banen.

To ting om 5mm samlinger (de ser slik ut forresten)

IMG_3215.jpeg.c7fb5e6f885611bc4a711d6ab8c00463.jpeg

 

Eller på elektronikk,

IMG_3201.jpeg.73cf74ff620ddda0400e0ef7ade3e996.jpeg

 

Det er mye lettere å skyte 5mm samlinger om man kan skyte, og enda lettere om man har ei fantastisk rifle. Med begge deler er det ikke så vanskelig, men uten, så er det bare flaks.

 

De fleste som kjøpre 6.5 Buymore (unnskyld, Creedmoor) gjør det fordi selgeren sier det er mye bedre, og at 6.5x55 er så gammeldags at den forsvinner fra markedet snart. (de SIER det...) og dessuten er det bare det forbanna innavla rævpulte Skyttervesenet som bruker det, og de er jo idioter.. (ikke sant @Per-S, vi ER det ;) )

 

 

 

Jeg tror det spller en rolle. Men børsemakerarbeidet er det viktigste. En slumsete 6PPC blir ikke presis bare av å hete det. Men når alle har gjort jobben sin, så går den kanskje på 3mm der 6.5CM går på 5. Det skal uansett skytes, og mellom 7 og 5mm 5-skuddsgrupper (5 grupper på rad) så er det faktisk en del som skal gjøres.

 

 

 

Uansett. Kjøp noen dier. Har du kanskje, eller tror du har, et snev av snobb i deg, så ikke kjøp Lee. Er du jævlig fornøyd hver gang du har spart ei krone et sted, og alltid kjøper billigmerker, uansett m det smaker ingenting - kjøp Lee. Det ER billigere. Og det GJØR jobben. Like bra tilogmed. Collett-dia er litt rar, og noen liker og noen hater. Når Redding lager ei skal jeg kjøpe den. For da slipper jeg å gjøre den ferdig sjøl - det sier noe om toleransene deres forresten.

Alle andre merker er "same shit", akkurat som en Skoda idag gjør det samme som en Toyota, og noen må ha Mercedes fordi det føles bedre. Og det gjør det ;)

 

K

 

 

 

 

 

Hvorfor i fan kunne du ikke "trøkkt ut av dæ" dette tidligere!!

Mye er oppklart for meg i innlegget ditt. 

 

Jeg kjøper Hornady dier nå, så bygger jeg på senere hvis jeg ser behovet.

 

Takk M67

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...