Jump to content

Ønsker rekylsvak 308w-ladning - trenger tips


Akto

Recommended Posts

Samboeren min har nylig kjøpt seg en Tikka T3x Compact 308w, med en lett kikkert og en F&D ultralett demper. Hun er sped og ønsket en lett rifle som hun kan håndtere. Hun ble advart om lett rifle = mer rekyl, og har ikke klaget, men jeg tenker at jeg i alle fall kan gjøre det jeg kan for at det ikke skal sparke mer enn nødvendig. 

 

Trenger tips til en ladning som er så mild som mulig for mengdetrening, så kommer hun til å tåle å fyre av 5 + en gang i året med jaktammo. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, lett rifle har sine ulemper, og én av dem er rekyl. Jeg tror likevel dere kan komme greit unna dette med lett kule og relativt raskt krutt. Jeg har svært gode erfaringer med Lapuas 123 grs FMJ-kule i .30-06. Om du velger denne kula til .308 Win kan du lade med f. eks. N130 og se om ladninger rundt 37-38 grs gir greie samlinger, ref. Vvs ladetabell. Ellers lader kjæresten S&Bs 147 grs FMJ-kule med 44,5 grs N150 til sin .308, og det går også veldig bra. Da er rekylen sånn på 6,5x55-nivå. Noen grs lettere ladning med N133/135/140 er selvfølgelig også et alternativ. (Vi valgte N150 for å få god hylsefylling.)

 

Edit: En større/tyngre demper til trening og baneskyting er jo også en løsning?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mye reduksjonsladninger i mine rifler. Foruten mindre rekyl, får du også langsommere oppvarming av lyddemper.

 

Jeg bruker mest N110. Dette kruttet brenner jevnt og fint, også ved lave fyllningsgrader. 

 

I sommer har jeg skutt Speer 125grs TNT med 25grs N110 i .308win, patronlengde 67mm. God presisjon, perfekt treffpunkt ift jaktammo, lite rekyl og varmgang.

 

Under er 5 skudd @100m. 

 

IMG_20230712_065102567.jpg.51d9c040cd0634796e11abe08bf6845f.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...