Jump to content

Sende tennhetter med post


arg

Recommended Posts

Eller, litt moderering av svaret mitt må til, det er lov å sende såkalt farlig gods i posten hvis du sender det som farlig gods med Bring. De fleste butikker sender jo ammo og krutt i posten, i alle fall de store forhandlerne. Men som privatperson er det problematisk :) Så kan man jo undres litt. Jeg kan fint bestille flere kilo krutt og et par pakker tennhetter. Disse sendes etter alle kunstens regler og havner bak skranken hos min lokale matvarebutikk. Kanskje naboen min har gjort det samme, og kanskje flere av mine sambygdinger også - for jøssenam - Landrø har fått VV på lager igjen. Og kanskje jakta nærmer seg, så 300 av mine sambygdinger har bestilt en pakke Oryx eller to. Så har kanskje butikken 20 kilogram krutt ventende bak skranken i tillegg til et godt foråd av ferdigrullet. Så tar butikken fyr, og brannvesenet kommer valsende inn i det som skal vise seg å være lille Beirut. Bortsett fra at det ikke er noe lille Beirut, fordi svineriet tilfører bare litt ekstra brennbarhet. Det er jo ikke gass under trykk vi snakker om, som brannvesenet uansett har tatt høyde for i sin MO. Logikken har av den grunn noen brister i så henseende, og nettopp derfor tror jeg at veldig mange ikke leser postens regelverk så nøye. 

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (58 minutter siden):

..men går tennhetter som "ammunisjon"? For det er jo ikke det.

Nei, men jeg er rimelig sikker på at tennhetter inngår under en av nevnte kategorier:

  • fyrverkeri og annet pyroteknisk utstyr (som for eksempel røykbomber, røykpatroner, fenghetter eller dynamitt)
  • eksplosiver og brannfarlige stoffer
Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...