Jump to content

Dokumentasjon ved våpensøknad


Hombre

Recommended Posts

Jeg har en sønn som er medlem av Bergen pistolklubb og har nå etter fullført sikkerhetskurs og tilstrekkelig med organiserte treninger har søkt om sine første våpen. Tre våpen i kaliber .22 LR, .357 magnum og 9 mm. Han har fått følgende tilbakemelding fra våpenkontoret: Søknaden kan ikke ferdigbehandles før vi har mottatt følgende: Signert aktivitetsbekreftelse fra skytterklubbens eller skytterlagets ledelse på pistol i 9x19 og revolver i 357 Mag. Det er kun levert for pistol i kaliber 22 LR.

I vår klubb som sogner til Innlandet våpenkontor må det kun dokumenteres tilstrekkelig antall oppmøter, uavhengig av kaliber. En av våre medlemmer søkte nettopp om 7 våpen, fra .22 LR til .500 magnum, og fikk godkjent alle i sin første søknad. Slik jeg tolker våpenforskriftens § 4-6 er eneste kravet at klubben er medlem av et forbund som har aktivitet for den omsøkte våpentypen. Ikke at søkeren har praktisert med omsøkte kaliber. 

Er dette noe han må akseptere, eller er det verdt en klage? Har de forskjellige våpenkontor rett til å lage sitt eget sett med regler som trumfer forskriften fra departementet?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hombre skrev (54 minutter siden):

Er dette noe han må akseptere, eller er det verdt en klage? Har de forskjellige våpenkontor rett til å lage sitt eget sett med regler som trumfer forskriften fra departementet?

 

Dette er dessverre en realitet flere steder i landet. Og reglene de finner på varierer veldig.

Hos meg - Haugalandet - har de to nærmeste klubbene egne regler som de fant opp i samråd med våpenkontoret for å få litt goodwill-poeng. I praksis betyr det at man må ha "aktivitetspoeng" (uten hjemmel..) for å få ervervsgrunnlag.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

La du ved en aktivitetsbekreftelse for alle søknadene eller bare for den ene som gjelder 22LR? Alle vedleggene må skrives/lages i like mange eksemplar som det er søknader så hvis du bare la ved en så må du sende inn to til som er identiske med den de allerede har. 

Link to comment
Share on other sites

Man skal da umulig måtte legge ved 9 identiske aktivitetsbekreftelser om man sender 9 søknader? De behandler jo søknadene samtidig. Jeg sendte 9 søknader å la ved ett eksemplar av hvert vedlegg bare. Nå har jeg ikke fått svar enda, men kan aldri tenke meg de skulle ha behov for 8 kopier av alle vedlegg.. 

Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (3 timer siden):

@FreeSkierNår Sør-Øst behandler søknader for medlemmer i klubben der jeg skyter så krever de i hvertfall fullt sett vedlegg for hver enkelt søknad selv om de sendes samtidig. 

Vår mann som søkte om 7 våpen som førstegangssøker og fikk alt godkjent la ved én søknad for hvert våpen og ett vedlegg for hvert av de andre kravene; aktivitetslogg, kvittering på FG-godkjent våpenskap, ID og medlemskap i klubb tilknyttet NSF. Men nå har nok våpenkontoret på Elverum egen kopimaskin ...
Uansett var kravet fra våpenkontoret dokumentasjon på aktivitet med andre kalibre enn .22 LR, og da hjelper det ikke med all verdens kopier.

Link to comment
Share on other sites

@HombreDa har jeg samme synspunkt som mange ovenfor, de kan ikke kreve dette. Jeg tviler også veldig på om det finnes en eneste klubb i Norge som har utlånsvåpen i kaliber 454 og 50, noe som ville vært nødvendig hvis man skulle legge til grunn standpunktet til våpenkontoret. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...