Jump to content

Identifisering av Mauser


Rubst

Recommended Posts

Hei.

 

Møtte en eldre kar som ville gi meg denne. Historien var som følger. Faren hans var motstandsmann og hadde dratt til Terningmoen etter frigjøringen. Denne var en av flere rifler som ble tatt av tyske soldater som satt på Terningmoen som krigsfanger.

 

Hva er dette? M98, kar 98 e.l?

 

20230531_220552.jpg

20230531_220535.jpg

20230531_220513.jpg

20230531_210902.jpg

20230531_220639.jpg

20230531_220700.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rubst skrev (24 minutter siden):

Møtte en eldre kar som ville gi meg denne.

 

Spørsmål 1: Er dette våpenet lovlig registrert? I tilfelle ikke, så går "våpenamnestiet" ut akkurat nå!

 

Våpenet er særdeles dårlig (eventuelt: Totalt manglende) vedlikeholdt. Det ser ut som en "glad amatør" har byttet pipe, som @land1 skriver, med direkte bruk av rørtang!

 

Våpenet er laget ved Gustloffwerke i 1941, pipa ser ut til å være fra Oberndorf ("byf"). Sluttstykket ser ut til å ha annet nummer enn kassa.

 

Hvis noen ville gi meg et slikt våpen, ville jeg ikke sett noe som helst bruksområde for det (jo, det går nok an å avlegge skyteprøve for storviltjegere med det, for en med godt nok syn til å bruke de åpne siktene). "Mauser-prosjekt" er ren tapskilde (jeg kaller det "spikersuppe-koking"), og da må man hvertfall starte med bedre deler enn dette. Jeg har en mye bedre Oberndorf-mauser, som jeg prøver å få gitt bort.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for gode svar. Våpenet er lovlig registrert ja. Men som du sier, her er det ingen vits å prøve på en enkel oppussing å ha noe som funker?

 

Er det noen måte å vite eksakte kaliberet på våpen? 

Link to comment
Share on other sites

7,62 ja. Da kjøper du klikkpatroner i kaliber 308 win og 30-06 på biltema, xxl eller annen plass. Passer den i 308 tester du med den i 30-06 om den i 30-06 IKKE passer er det 308 og passer begge(ja det kan skje i romme 30-06 kammer) så er det 30-06. Om ingen av de to passer står det feil på våpenkortet og er trolig 8x57, men da må du få det bekreftet hos børsemaker. 8x57 kan passe i 30-06 med katastrofale følger, men 30-06 vil ikke passe i 8x57.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ville uansett gått til en børsemaker for å få 100% bekreftelse. 
Men hvis det er en såkalt HV mauser, altså en mauser fra krigen som ble modifisert her i Norge til å bli brukt videre etter krigen i kaliber 3006, så er det noen kjennetegn. Siktekornet i front er flatt på de modifiserte og spisst på de tyske originale. Det står 7,62 på løpet og annen norsk merking her og der om den er modifisert. Låsekassen er frest ut i front slik at de lengre 3006 patronene skal passe med clips. Din ser ikke ut til å ha blitt frest ut noe som gjør at det ikke ser ut som en HV Mauser.  Ut ifra det jeg kan se ser det ut som det er kun de originale tyske merkene. Det fine om den er helt original i tysk kaliber er at den er verdt MYE mer enn en HV mauser som det er overalt her i landet. En HV mauser er et flott og godt våpen som er utrolig artig å ha, men er ikke verdt noe som helst i dagens marked. Kun samler verdi for noen som er interessert. 

Stokken ser ut til å ha en del misfarging som kan tyde på at den trenger litt vedlikehold. Har selv oljet opp noen sånne stokker med svært godt resultat. Men ville uansett gått til en proff børsemaker for å inspisere og få en proff vurdering. Er itillegg en drøss med andre land som har modifisert disse som betyr at den kan være i andre kaliber også, men utifra bildene dine ser den tysk original ut. 

Link to comment
Share on other sites

Det er nok feil på våpenkortet, mauserwerke lagde ikke piper i 7,62, verken til 7,62x63 eller 7,62x51.

Våpenet har begrenset bruksverdi, men er en del av norsk historie som det kan være interessant å ta vare på. Få eieren til å skrive ned historien til våpenet om du velger å overta det. Om pipen har blitt skiftet kan det ha blitt gjort som feltreprasjon av tyske styrker under krigen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...