Jump to content

.32 ACP VS .32 S&W - Våpensøknad


Lypsyl

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en godkjent søknad på pistol i kaliber .32 S&W liggende, men jeg ønsker heller en pistol i .32 ACP.

Da lurer jeg på om noen av dere vet hvorvidt fabrikatet har noen betydning her, eller om det omsøkes? 

 

Takk på forhånd.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Lypsyl said:

Hei.

 

Jeg har en godkjent søknad på pistol i kaliber .32 S&W liggende, men jeg ønsker heller en pistol i .32 ACP.

Da lurer jeg på om noen av dere vet hvorvidt fabrikatet har noen betydning her, eller om det omsøkes? 

 

Takk på forhånd.

 

 

Hei, jeg skjønner ikke helt hva du spør om, hvis søknaden er til sportsskyting, for eksempel til hurtig grov eller grovpistol, er det ikke nødvendig å skrive på fabrikkmerke/modellbetegnelse. Det er vanligvis nok å kun skrive kaliber og øvelse. Send en mail til politiet så får du helt sikkert endret søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke kjøpe en pistol i kaliber 32 ACP med en godkjent søknad for 32 S&W, det regnes som to ulike kalibre. Det er imidlertid ikke noe problem å få endret kaliberet på søknaden, det koster ikke noe og går raskt. Du må sende tillatelsen til våpenkotoret sammen med et brev hvor du skriver at du ønsker å endre kaliberet og så får du søknaden tilbake med en bekreftelse på at 32 ACP er det du nå kan kjøpe. 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar :)  Da får jeg kontakte våpenkontoret.

 

Du har helt rett, Rausheim ;) 

 

Hvis jeg bare hadde skrevet ".32" istedenfor ".32S&W", hadde jeg da stått fritt til å velge mellom acp og s&w ved kjøp, eller hadde jeg blitt bedt om å spesifisere?

Kjekt å vite.

 

Edited by Lypsyl
Link to comment
Share on other sites

On 4/20/2023 at 12:38 PM, Lypsyl said:

Tusen takk for svar :)  Da får jeg kontakte våpenkontoret.

 

Du har helt rett, Rausheim ;) 

 

Hvis jeg bare hadde skrevet ".32" istedenfor ".32S&W", hadde jeg da stått fritt til å velge mellom acp og s&w ved kjøp, eller hadde jeg blitt bedt om å spesifisere?

Kjekt å vite.

 

Litt avhengig av hvilke kontor det er (og hvor godt de kan reglene), men ja, du hadde mest sannsynligvis blitt bedt om noe mer spesifisering. Det står vel litt mer rundt dette i rundskriv om lungebetennelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en søknad for et halvårs tid siden på revolver der jeg skrev kaliber .38 special/.357 magnum og la til en kommentar om at jeg skulle ha et våpen til å skyte .38, men at bruktmarkedet var større for .357. En hyggelig dame fra våpenkontoret ringte og sa at det ikke gikk og jeg måtte søke på et eksakt kaliber. 38 ble da strøket og jeg fikk godkjent søknad for .357. Hun sa at om jeg kom over en i .38 var det bare å sende en mail til våpenkontoret og jeg ville få raskt svar om at kaliberet var endret og da bare kunne legge svarbrevet ved søknaden. Så lenge det var til samme program skulle dette være helt uproblematisk. Dette var våpenkontoret i Innlandet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...