Jump to content

Zastava rifle


teråsh

Recommended Posts

Zastava er en M98-kopi/-klon. Den har sidesikring, i stedet for flaggsikringen til originalen. Ellers er den vel omtrent det samme, med originalens både gode og mindre gode sider. De av oss som har noen/mange M/98-ere, med gode låskasser, som er mer eller mindre "ombygd/oppbygd", ville nok neppe byttet i en Zastava.

 

teråsh skrev (25 minutter siden):

Tenkte på en 6.5x55. 

 

Jaktdepotet har Zastava, men jeg finner ikke 6,5x55 i utvalget. Vil man ha M/98 og 6,5x55, får man en pent brukt Kongsberg M/67 for en liten samling knapper og glansbilder. M/98-ere, både i 6,5 og (ikke minst) i andre kalibre, får man for mindre enn en Zastava, gjerne med (mye) bedre/finere skjefter, og oftest med et brukbart/godt kikkertsikte.

 

I en annen tråd diskuteres "Den ultimate rifle". Etter min oppfatning finner man Zastava ganske langt nede på den lista - .

Link to comment
Share on other sites

Som M98 tilhenger vil jeg si mitt inntrykk av Zastava er at de er fryktelig uferdige og "trå". Som nevnt over her en godt ombygget M67 eller andre Mausere det finnes 1000 vis av der ute er et bedre og billigere kjøp. Mange forhandlere har slike stående ferdig med kikkert og alt. Ikke så mange i 6,5x55 kanskje men det finnes. 

 

Denne koster ca det samme som en Zastava og er et mye bedre kjøp.

https://www.jaktdepotet.no/howa-hogue-standard-blånert-svart

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet, forresten!

 

Her er det "reine ord for penga", man skriver hva man mener. Og opptil mange på forumet har en del (eller mer!) greie på fagfeltet. Av og til er vi rykende uenige, andre ganger ganske samstemte. Når det gjelder nye rifler, produsert på M/98-kasser (eller -mal), på (som @Rugerdud skriver) temmelig "grov" måte, er vi nok ganske enige.

 

Det er jo mengdevis av m/98-bygg på Finn.no. Våpen av merkene "Parker Hale" og "Midland" er minst like bra som Zastava (hverfall skikkelig polert), Brno 600 og 601 likeså. Disse er sjeldne i 6,5x55, men 308 W gjør jo også jobben, og har mindre pipeslitasje.

 

Du kan jo skrive et innlegg under "Ønskes kjøpt", det er flere av oss som må kvitte oss med våpen, pga. "garderobe-taket", så gode tilbud forekommer.

Link to comment
Share on other sites

Så, så, JM.

Midland er resultatet av at engelskmennene fant et varehus med Springfieldsluttstykker etter amerikanerne som verkstedet til avvenningsklinikken for opiumsavhengige på British Leylands samlebånd til Austin Allegro skulle lage låskasser til for å dempe abstinenser..

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (10 timer siden):

Så, så, JM.

Midland er resultatet av at engelskmennene fant et varehus med Springfieldsluttstykker etter amerikanerne som verkstedet til avvenningsklinikken for opiumsavhengige på British Leylands samlebånd til Austin Allegro skulle lage låskasser til for å dempe abstinenser..

 

Mulig det, jeg har bare sett "Midland" på bilder, aldri holdt i en, og slett ikke kjent noen opiumslukt. Derimot har jeg sett opptil mange (ganske OK) Parker Hale, og skrev følgende om dem:

 

Jegermeistern skrev (På 16.4.2023 den 22.37):

Våpen av merkene "Parker Hale"  -   -   er minst like bra som Zastava (hverfall skikkelig polert), -   -   Disse er sjeldne i 6,5x55,  -

 

Men her har det faktisk dukka opp ei PH i 6,5x55 på Finn, og med et ganske OK sikte: "Løp og kjøp", for de som ikke betakker seg for en Zastava:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=299028876&ci=5

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Midland er skrekkelige og kostet ca halvparten av Parker Hale i sin tid. 

Midland har "nyprodusert" kasse, som ikke er Springfieldkopi, som ble laget til et overskuddslager av Springfield sluttstykker. 

Midland er i særklasse den dårligste rifla som ble solgt i Norge på 70-80 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (9 minutter siden):

Men her har det faktisk dukka opp ei PH i 6,5x55 på Finn, og med et ganske OK sikte:  -  -

 

  -  og som om ikke det var nok, dukket det også opp ei "BSA" i 6,5x55. Disse brukte M/98-kasser tidligere (var mistenkelig like PH), denne ser ut til å ha en "forbedret" M/98-mekanisme (har visst Mauser-utdrageren, kanskje omtrent en mekanisme som CZ 550/Kimber?). Et bra Leupold-sikte i "QR"-montasjer, og F&D lett demper.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=299006520&ci=3

 

Torf skrev (2 minutter siden):

Midland er i særklasse den dårligste rifla som ble solgt i Norge på 70-80 tallet.

 

Var den verre (presisjonsmessig) enn Stiga-riflene i 30-06 også?

Link to comment
Share on other sites

msteiro skrev (På 28.10.2020 den 10.35):

Skal ikke glemme at tidvis bæres riflen i henda, da har vekt MYE mer å si enn noe trygt plassert nedi sekken.

Venter forsåvidt i spenning på en Mystery Ranch sekk jeg håper ligger på postkontoret i løpet av dagen.

Ikke veldig mye lettere enn Norrøna Beito sekken (Recon type ramme), men mer anvendelig virker det som.

 

Link to comment
Share on other sites

Antonio Zoli er en kopi av Husquarna 1900, lekre rifler, men kanskje litt "gammel" konstruksjon, originalen var vel fra ca. 1970. Et "lite osean" foran Zastava.

 

Jeg så to på Finn, en i 6,5 med et Leupold-sikte, og en i 30-06, med et Swaro-sikte. Det siktet koster vanligvis nesten like mye som rifla var lagt ut for!

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (6 timer siden):

Midland er skrekkelige og kostet ca halvparten av Parker Hale i sin tid. 

Midland har "nyprodusert" kasse, som ikke er Springfieldkopi, som ble laget til et overskuddslager av Springfield sluttstykker. 

Midland er i særklasse den dårligste rifla som ble solgt i Norge på 70-80 tallet.

 

Midland var noe ordentlig ræl ja. Men presisjonen var ok og den jeg kjøpte dengang da fra Aaserud er fremdeles i bruk av han jeg solgte den til for over 30år siden.

 

Link to comment
Share on other sites

Spar litt lengre og kjøp ei ny 6,5x55 rifla er mitt tips. Får vel ei T3X for 13-14 tusen. Howa har eg ikkje vore borti, men dei får ein vel for under 10. Mauser M18 har eg sett på, såg heilt ok ut. Finns andre og, men desse var dei fyrste som eg kom på som er kjend for god kvalitet til nokonlunde ok pris. Viss du absolutt vil ha ei eldre ville eg sett meg etter ei fin Brno 601, men ikkje betal for mykje for ho. Max 2-3 tusen, men eg hadde heller følgt det andre rådet mitt. Mi meining då. Kjem litt an på bruken og, ei 601 kan du dra gjennom myra, iverfall dei uten kikkertsikte men med diopter.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (8 timer siden):

 

  -  og som om ikke det var nok, dukket det også opp ei "BSA" i 6,5x55. Disse brukte M/98-kasser tidligere (var mistenkelig like PH), denne ser ut til å ha en "forbedret" M/98-mekanisme (har visst Mauser-utdrageren, kanskje omtrent en mekanisme som CZ 550/Kimber?). Et bra Leupold-sikte i "QR"-montasjer, og F&D lett demper.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=299006520&ci=3

 

 

Denne BSA'en er ikke M98 basert. Låskassa er en "nyutviklet" egendesign som noen patriotiske engelskmenn har bygd matchgeværer på.

 

Her er et mye bedre tilbud enn BSA'en. Gammel Sako Finnbear Lux i 6,5x55 med stor Zeiss i nystand til 12k:

https://www.gn.no/vapen-skarpt/sako-deluxe-skarp?mlevel=49

Jeg ville byttet ut Eaw-montasjene med Optilock for å få kikkerten lavere og lengre fram.

Kvalitetsmessig er jo dette ei rifle til 50-60k i dagens "kroneverdi".

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 timer siden):

Her er et mye bedre tilbud enn   -

 

Det er et utall gode tilbud der ute. Særlig dersom man vil ha annet enn "de tre store". Det er riktignok ikke så godt valg for de som må spørre om hva Zastava eller Antonio Zoli er for noe, da er "tradisjonelt" kalibervalg mer på sin plass. Men bortsett fra T3 er bruktprisene særdeles hyggelige, alt det vi har nevnt over her (unntatt Stiga og Midland, da!) er våpen og sikter som duger "en mannsalder" til alminnelig norsk hjortejakt. Og som koster (våpen + brukbart sikte) mindre enn et billig-sikte. "Nye" jegere burde sett mer på bruktmarkedet, og heller benyttet de grunkene de sparte til mer treningsammunisjon.

 

Hadde ikke den hersens "garderoben" vært begrensende, kunne jeg tenkt meg denne her (måtte nok lade med lette kuler for kaliberet, med denne skjefteforma, men - ), en Remington fra den tida da USA-ianske rifler ikke så ut som de var laget på hoggestabben:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=299126058&ci=13

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...