Jump to content

Løpslengde 6,5x55 med demper


Resuam

Recommended Posts

Hei😊

Jeg har en sauer 404 med vanlig syntetisk stokk og tenker etter hvert å kjøpe et nytt løp til denne i 6,5x55. Hansen-rifles lager løp til denne der man kan velge opp til 65cm lengde på løpet. Jeg har lyst til å ha litt lengde på løpet for å få fart på kula siden jeg skal jakte med blyfri ammunisjon. På enden har jeg tenkt å montere en a-tec optima 45. Jeg har en tanke om at 61 cm er den lengden jeg ønsker, men er redd for at et for langt løp skal ødelegge balansen i våpenet. Jeg har også en plan om å bruke dette våpenet og dette løpet til å skyte litt jaktfelt for moro skyld. Da er det viktig at det faktisk blir moro og at jeg bevarer en god følelse når jeg skyter😊

Er det noen som har tanker og eller erfaringer?😊

Link to comment
Share on other sites

Kjøp pipa lang, gjerne 65cm. Så skaffer du en kort, lett demper - og så kan du evt. korte pipa ned om det er for langt og vanskelig. Det er enkelt og rimelig. Å skjøte den om den er for kort er ikke enkelt.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Som M67 skrev, det er lettere å kappe enn å skjøte ei pipe ;) Jeg gikk fra 65 cm uten demper til å kappe til 47 for å ha demper her for 3 uker siden. Jeg angrer ikke, men denne rifla skal kun brukes til jaktfelt og annen type pappjakt ut til 200-250 m :) 

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (2 timer siden):

Med mindre du har tenkt å bruke børsa innendørs eller i tett skog så gå for så langt du orker.

Ut av nysgjerrighet, vil det være en grense for hva låskassen tåler av vekt (langt, tykt løp pluss demper), eller blir det en helt hypotetisk problemstilling?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (21 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan dere kommer fram til at korte piper er ideelt til konkurranseskyting?

 

K

 

Hvis du ikke merker forskjell på ei lang pipe og ei kort pipe med pipeforlenger/vekt/lyddemper skyter du ikke på noe som er vanskelig nok uten støtte 8)

Sjekk alle hiend luftgevær feks.

Hadde pipeforlenger vært tillatt i DFS hadde stort sett alle skutt bedre, fler poeng, med 45-50cm pipe og 25-30cm pipeforlenger med forsikte rett og slett pga kortere pipetid for kula. 

Statistisk for meg selv taper jeg ca 15-20 poeng på et 600 poengs konkurranseoppsett hvis jeg går opp fra 50cm pipe til 66cm pipe i 22lr når alt annet, inkludert, balanse, er 100% likt. Det er med samme fysiske skjefte, avtrekk, kikkert og 66cm pipe utstyrt med kortere pipeforlenger/vekt for å ha samme totallengde og balanse som mekanismen med 50cm pipe.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Så om jeg kapper Saueren fyker jeg opp på en 260p + på 25-skuddsprogrammet?

 

Jeg merker godt forskjell, og jeg trenger litt lengde for å holde ting i ro. Det er derfor jeg foreslår lang pipe - med lyddemper. Trådstarter sier han trenger hastighet, og det får du ikke med kort løpstid.

Jeg har og har hatt flere korte rifler, men slev med tung demper på klarer jeg ikke å skyte dem like godt som "normale" - nå snakker jeg om f.eks. jaktfelt-stillinger, og jaktfelt-vanskelighetsgrad. Jeg er ikke OL-skytter, og ikke i 22LR. Det er neppe trådstarter heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg trenger heller ikke å bruke den demperen jeg har. Det finnes mange dempere som er veldig lette. Jeg har mirage-trekk i dag, men har tenkt å bytte det ut med mirage-bånd. Tror det er lurt at demperen får god tilgang til frisk luft. Har sett litt på Freyr & Devik Featherweight 149. Er det noen som vet om det finnes ringer for montering av mirage-bånd som passer for denne? Eller andre dempere som er lette og som det kan monteres trekk på? Jeg bruker alltid hørselsbeskyttelse. Både på trening og jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Optima 45 demper på 56 cm .30-06 pipe på min 404 XTC, fungerer meget bra. Om jeg skulle gått for 61 cm pipe i 6,5x55 kunne nok valget lett blitt en Fw149 eller 196. Har sistnevnte på Browning A-bolt med 53 cm pipe, fungerer også meget bra til feltbruk. Til skyting på bane har jeg en Alm IMS ståldemper som flytter mye tyngde fram, men demper munningsvipp godt.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Så om jeg kapper Saueren fyker jeg opp på en 260p + på 25-skuddsprogrammet?

 

Jeg merker godt forskjell, og jeg trenger litt lengde for å holde ting i ro. Det er derfor jeg foreslår lang pipe - med lyddemper. Trådstarter sier han trenger hastighet, og det får du ikke med kort løpstid.

Jeg har og har hatt flere korte rifler, men slev med tung demper på klarer jeg ikke å skyte dem like godt som "normale" - nå snakker jeg om f.eks. jaktfelt-stillinger, og jaktfelt-vanskelighetsgrad. Jeg er ikke OL-skytter, og ikke i 22LR. Det er neppe trådstarter heller.

 

K

 

Jeg svarte generelt om konkurranseskyting uten støtte.

Og, på et formelt program vil en se forskjell. Selv med 223.

Test selv 60 skudd stående på DFS-skive på 200m.

5 60-skudds serier med 74cm pipe mot 5 60skudds serier med 44cm pipe og 30cm løpsforlenger. Begge piper i samme kaliber og vekt/balanse. Så er det bare å telle poeng og sammenligne.

Dessuten er det lettere å trene inn  avtrekkstiming med den korte pipa.

Og igjen, det er de "dårlige" skytterne som tjener mest på kortest mulig pipetid. De fleste har bare ikke statistikk som viser det.

Til jaktfelt, hvor det er fritt fram i konfigurering av rifler, vil en talentløs skytter (som meg selv) med ei optimalisert rifle kunne konkurrere på like vilkår med en mye bedre skytter med ei ikke optimalisert rifle. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg har måttet vente litt med å kjøpe løp, men har nå bestilt. Gikk for 60cm og den demperen jeg har. Lang leveringstid, så får den nok ikke før i juni en gang. Takk for hjelpen😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...