Jump to content

Gammelt ladeutstyr fra bestefars dager


AKJ

Recommended Posts

Etter at barnas oldefar gikk bort ble jeg sittende med ladeutstyret hans. Han var innom min ladebenk og forstod seg ikke på dette med dier, elektronisk vekt og sånt dill 😁.

Jeg fikk aldri se han i sving med sitt ladeutstyr og heller aldri spurt hva utstyret var, hvordan det virket eller hvem som hadde produsert det.

Jeg henvender meg til de vise menn og damer på forumet, som kanskje kjenner til slikt?2CB6E62E-CFD9-489B-8FAF-D625D66C7E90.jpeg.6c7e37ec1b81b126a400e190b62efcf7.jpeg0B9C92B7-F9B0-4C8C-B2A2-4BF1F1902D82.jpeg.63b26ddc4836694c180437472e28cae7.jpeg0A5B1B2B-16DD-4348-9F03-D80C1CE7C7CB.jpeg.973f3e694410369de2274b168a25467c.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Den nederste er en tennhette-uttaker for berdan-hetter. Funker sikkert greit.

 

Da det var vanskelig å skaffe hetter før i vinter, var det noen av oss som vurderte å plukke gamle Rano 6,5-hylser fra skrothylse-kassen, og lade dem med berdan-hetter vi hadde liggende. Da måtte vi, i tilfelle, fjernet de gamle hettene med en slik remedie.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett noe lignende, men aldri brukt det selv. Jeg tror nokså sikkert at den øverste er selve pressa for å size hylsene, du ser ekspanderdoren i midten av den runde blanke delen. Har sett disse vegghengt, eller flyttbar på en planke som her. Du trer ei smurt hylse innpå ekspanderen så langt den går, og drar i den lange spaken. Det er en eksenterdrevet mekanisme der noen av delene vil bevege seg i motsatte retninger. Den bøyleformede delen vipper opp og dytter hylsa ned i dia, samtidig som dia beveger seg andre veien. Når du vipper spaken tilbake skal den ferdig sizede hylsa spyttes ut mer eller mindre av seg selv.

 

Den i midten mener jeg er for å sette i kule og krympe den på plass.

 

Nederst er som allerede sagt, tennhetteutstøter. Man trer Berdanhylsa ned på stanga og fikler litt rundt inntil man finner ett av de to små utstøterhullene, deretter vipp spaken over og press. Jeg har den enklere/dårligere typen Berdan hettefjerner som minner om en boksåpner, har brukt den litt på et ukurant kaliber der nye hylser er vanskelig å finne.

Link to comment
Share on other sites

Googlet litt, og ser at den i midten er litt mer avansert enn jeg trodde. Den kan visst også ta ut hetter og halspresse hylser hvis man har alle delene, er en Jensen lademaskin. Omtalt på kvf.no hvis du vil ha litt mer info. https://www.kvf.no/vaapen.php?type=Utstyr&weaponid=UT0074

 

Den øverste har jeg ikke klart å finne, men kan sverge på at jeg har sett en av samme type som det sto et produsentnavn på. Ingen merking noe sted?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at det skal være Lyman som var produsent, men går ikke god for dette, i gamle annonser i skyttertidende tror jeg den var avbildet. Mitt eksemplar har såvidt jeg husker ikke produsennavn påstemplet.

Den midterste har både hetteisetter, halspressing og kuleisetter. Noen tilsvarende har også hetteuttaker. Om det er interesse for gammelt ladeutstyr kan jeg ved leilighet ta bilder av noen typer.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (10 timer siden):

norskklingende navn

I de annonsene der denne var avbildet hadde den et norsklingende navn, jeg husker ikke hvilke. Men det er mulig at selve konstruksjonen er fra USA. Dette er for øvrig en av de raskeste enstasjonspressene jeg har brukt fordi det ikke er noen fiklete hylseholder og fordi den spytter ut hylsen selv. Den har også alle fordelene en "arbor" presse har da hylsen ikke påvirkes av hylseholder og blir kun styrt av kalibrerings matrisen når den presses inn. Kort og godt en glimrende konstruksjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

image.png.9b991aa36f31c4011902e8fb1dc6efb0.png

Denne pressen til AKJ mener jeg er Tønseths fabrikat.

Bilde fra Frantz Rosenberg - skytterliv 1952.

 

Jeg har en nesten helt maken,men ingen merkinger å se.

image.jpeg.9c4bc5cebc8891d772c79fed1a8d68ab.jpeg

 

Det finnes minst to varianter til på det norske marked,fra Tellefsdal:

https://kvf.no/vaapen.php?type=Dokumenter&weaponid=DOC0034

 

 

image.png.0cb242315a61bfe26b6b7cada1712386.png

Og en som blir kalt "ny modell" i kataloger fra Hagen og andre på 1930-tallet.

Kan denne være fra Kongsberg Våbenfabrik?

 

image.jpeg.e0a11ebef346b7b9e5219924271d8d11.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her har noen funnet de annonsene jeg tenkte på.

Legg merke til en liten detalj, på bildene ser en tydelig at det er et sentrert hull i utstøteren på pressen. Det er for å støte ut en boxer hette. Men det ble ikke brukt boxer hetter i Europe på den tiden så det tyder på amerikansk konstruksjon. Kan det være slik at selve die settet og basiskonstruksjonen stammer fra USA og at noen har kopiert selve pressen?

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (10 timer siden):

Legg merke til en liten detalj, på bildene ser en tydelig at det er et sentrert hull i utstøteren på pressen. Det er for å støte ut en boxer hette. Men det ble ikke brukt boxer hetter i Europe på den tiden så det tyder på amerikansk konstruksjon.

RA sine 6.5mm berdanhylser hadde sentrert hull fram til sent 30-tall. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (12 timer siden):

RA sine 6.5mm berdanhylser hadde sentrert hull fram til sent 30-tall. 

Det er jeg klar over, men hullet var veldig lite og så vidt jeg husker ville det ikke være mulig med en utstøter som var sterk nok til å presse ut hetten.

Hullet kom jo midt i ambolten.

Link to comment
Share on other sites

Hetteutstøtere til Jensens og Masengs ladeapparater. 

Hvis nålen var litt for tykk,ble nok hullet (og ambolten) litt maltraktert,se 1916 hylsa.

Nålen i Masengs er ikke original.

image.jpeg.00883f374aae6595e92079b65b66ce97.jpeg

 

image.jpeg.e7875b1b22e14f20624becd7c8099ef4.jpeg

 

image.jpeg.d7c806ed450173214d850c8422faff2d.jpeg

 

 

Der er sveiset på noe ekstrautstyr på denne Jensens til AKJ,en sylinder og en knast oppe på håndtaket...

Noen formening om hva som skjer oppi der?🙂

Kuleisetteren ser ikke original ut,kan vi se et bilde av den?

https://kvf.no/vaapen.php?type=Utstyr&weaponid=UT0074

 

image.jpeg.787c0a7a222d72e95bca363290f2102b.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takker for delt kunnskap.

Forrige eier var en «Petter Smart» type, så det kan godt være at han har modifisert Jensen pressa. Skal se nærmere på den i ettermiddag og se om jeg finner ut hva sylinderen er godt for.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...