Jump to content

Machkule med plastspiss


M18

Recommended Posts

Kan noen her med hånda på hjerte si at det er dumt å bruke hornady eld på toppjakt? Har funnet ei lading som går meget bra ut til 300 m, mye tettere samling enn med fmj kulene jeg har prøvd.

er i tilegg 223 noe som er kjent for å «ta med seg litt kjøtt»


har skutt noen tiurer med 17 hmr hullspiss med bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

Litt av "problemet" med matchkuler er at de er laget for å gå veldig presist frem til blinken. Hva som skjer etterpå driter produsentene i. Derfor kan noen kuler virke som helmantel, noen som varmintkuler og noen som ei fin storviltkule og alle andre varianter mellom dette på de 100 kulene som ligger i en eske  :P

Link to comment
Share on other sites

Okei, vil tippe farten ligger på mellom 900-1000. Har ikke fått sjekket denne ladninga ennå, da jeg ikke eier kronograf selv.
 

Men om ingen har prøvd eld-matchkula så kanskje jeg skal prøve🤔 værste som skjer er at det ikke blir noe kjøtt, men en erfaring rikere 😎

Link to comment
Share on other sites

ELD-M er ei matchkule som definitivt er laget for å ekspandere. Helt ned til 500 m/s

 

 

Hornady har egne nettsider for "Military and Law Enforcement"
 

Der kan du finne følgende sitater om ELD-M: 

Quote

 

The Heat Shield® Tip results in higher retained velocities, less drop, less wind drift, and is designed to expand at velocities as low as 1650 FPS making it an excellent choice for Military, SWAT, and Precision Rifle Marksman.

 

 

 

Quote

The tip initiated expansion of the ELD® Match bullet ensures uniform expansion and penetration through a variety of situations and barriers, while mitigating liability due to over penetration.

 


 

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt og bruker ELD M på hjort..rådyr med mere med godt hell.. ingen planer om å bytte kule.. har skutt en god del kråker med denne kulen.. med litt varierende resultater.. fra mere eller mindre hel intakt men død kråke til pulverisert kråke..der kroppsdelene er spredt over et stort område.. kråkene har blitt skutt på varierende avstander fra ca 200 meter til noe over 700m..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lader mye eld-match 123gr til 6,5x55. Det er nesten det eneste jeg skyter. Den går dritbra i mine 2 schults løp, og jeg har ingen planer om å endre oppskrift.

 

Den er derimot ikke så veldig fin å bruke på fugl.

 

Selv ladet ned i 795ms v0 og med 170 meters hold på gås har det totalt flådd, skrella, kværna og eksplodert ei gås.

 

Det var da jeg begynte å teste tunge fmj kuler i stede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...