Jump to content

X-bolt i 223rem og 1:8 stigning


strand1441

Recommended Posts

Hei!

Noen som har x-bolt i 223 og 1:8 twist som kan fortelle litt om hvordan presisjonen er på forskjellige kuler? Lader ikke selv for øyeblikket. Børsa skal brukes til trening, rev og rådyr for det meste. Derfor jeg vil gå for 1:8, så jeg kan bruke tyngre kuler for å få penere slakt/ta vare på pels. Men iogmed at det for det meste selges 55grs treningsammo (til overkommelig pris), frykter jeg for at det blir en dårlig kombo med 1:8 twist. 


Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at det har så mye med stigninga å gjøre om den går dårlig med de lette kulene. Min Kriegerpipe med 7" stigning skyter 55gr Fiocchi omtrent i ett hull på 100m - skal dog sies at den skyter 77TMK i ett hull. Ikke hver gang, men ofte nok.

 

Jeg har to kjenninger som hadde hver sin X-bolt i 223, og de gikk ikke med noe som helst såvidt jeg forstod. Ble solgt videre etter mye banning og elendighet. Diverse AR og ymse våpen med 8" stigning går svært bra med 8" stigning, så ser ingen grunn til at en X-bolt ikke skal det, om den først går i det hele tatt...

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den første 223 rifla jeg hadde en Tikka T3 med 8" stigning gikk ikke veldig bra med noe. Den jeg har nå en S&L med 8" stigning går bra med alt jeg til nå har matet den med. Så jeg tror nokk også at det kommer mer an på rifla en stigninga når det kommer til å skyte bra med 55gr kuler. 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (5 minutter siden):

Den første 223 rifla jeg hadde en Tikka T3 med 8" stigning gikk ikke veldig bra med noe. Den jeg har nå en S&L med 8" stigning går bra med alt jeg til nå har matet den med. Så jeg tror nokk også at det kommer mer an på rifla en stigninga når det kommer til å skyte bra med 55gr kuler. 

Noe av problemet her er at om den andre rifla du kjøpte hadde hatt 12" riflestigning, så hadde mange sagt at 8" ikke er presist, men 12" er.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er rifla, men løpet som er problemet.

Jeg har hatt en x-bolt i 223rem. Det løpet var rett og slett merkelig, gikk fra kjempegode samlinger til elendige samlinger… Bytta løp (og kaliber, men alt annet er fortsatt det samme) og nå leverer den samlinger jeg kan forsvare.

Jeg har også snakka med en forhandler som sa de har hatt mye reklamasjoner på x-bolt i 223rem med 1:8 stigning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg fått tilbake min Browning X-bolt fra børsemaker, med ny LW-pipe i 1:7 og 62 mm friflukt. Ble ferdig med bedding i går ettermiddag og fikk prøvd den litt i dag. Har bare ferdigrullet Sako 50grs fmj og ditto Norma jaktmatch for hånden, men du snakker 😃 100 meter.

315BE272-A100-45F6-84E4-E98B3C26F79F.jpeg

228ED9A2-F170-45C5-880A-AAE828AF546B.jpeg

Edited by Akto
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...