Jump to content

Avtrekker TOZ 17


Toz

Recommended Posts

Har en gammel TOZ 17 i 22lr med litt lang vandreing på avtrekkeren. Mulig det er totrins avtrekk? Er det mulig å få denne mer direkte? Eller er det mulig å tilpasse andre avtrekkere fra for ekesempel Timney?

Edited by Brer Bear
Link to comment
Share on other sites

Et godt ettermarkeds avtrekk koster jo fort mer enn ei salongrifle nå for tida.

Mitt tips er vel heller kjøpe ei "bedre" rifle, med OK avtrekk. Om du merker den med "автоматический" -  og skjøter magasinet litt, så får du jo 4000,- av Politiet for den, og det holder jo til en grei oppgradering... ;)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (15 timer siden):

Et godt ettermarkeds avtrekk koster jo fort mer enn ei salongrifle nå for tida.

Mitt tips er vel heller kjøpe ei "bedre" rifle, med OK avtrekk. Om du merker den med "автоматический" -  og skjøter magasinet litt, så får du jo 4000,- av Politiet for den, og det holder jo til en grei oppgradering... ;)

 

K

Nå er det vesentlig mindre pappirarbeid å bytte avtrekker enn å bytte børse da. En salong som er noe å ha er jo fort 10 lapper i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en gammel TOZ-17 og kjenner problemet med lang, og rufsete, vandring.

Løsningen for meg ble å demontere avtrekket ( så enkelt som det kan bli) og polere kontaktflatene.

Vandringen ble ikke kortere, men avtrekket er silkeglatt og har ett markert trykkpunkt.

Utrolig viktig å ta bare litt om gangen, montere sammen, teste, og evnt ta mer osv osv osv.

Jeg skjønner ikke nedsnakkinga av TOZ egentlig. Billig, javel. Litt "røfft" maskinert, javel. Men mitt har gått mange 10-tusen skudd, og er fortsatt like presist. Opplever aldri mekanisk svikt og eter det meste av ammunisjon uten klikk. Jeg har fått mye ammo for de tusenlappene jeg sparte på å kjøpe billig ;-)

Mulig de var av bedre kvalitet før, mitt er 25 - 30 år gammelt, og jeg har ikke byttet så mye som en skrue på det.

Link to comment
Share on other sites

Nagant 762 skrev (1 time siden):

Mulig de var av bedre kvalitet før, mitt er 25 - 30 år gammelt

Tror det har gått opp og ned. Jeg har sett Toz med "fit & finish" på høyde med middels Brno/CZ (de varierer jo også fra finish gjennomført med fil, og stokk med tollekniv, til veldig pene våpen) Men aldri riktig fine Toz. De verste, og kanskje de fleste, er jo typ metallfinish rett fra baufil, og stokk med øks, med klatter av tjukk blank lakk. Avtrekk som lotteritilsynet ville godkjent tvert. Men presise er de fleste salongrifler. Jeg har vært med å finne 100 år gammel Kongsberg på et loft, og skyte bortimot hull i hull. Ruger er vel de eneste som klarer å lage upresise salongrifler...

 

Jeg skal prøve å moderere meg litt for jeg er enig med Nagant 762, det er jo gode rifler. Men jeg klarer ikke helt, for i en tid hvor man får en Anschütz for prisen av to børsemakertimer er det veldig mye annet gammelt som ikke er verdt å oppgradere.

 

 

vsmeen skrev (3 timer siden):

Yodave trigger kit til rundt 500kr og en brukt CZ/Brno

Kjøpe enda en østblokkrifle som må oppgraderes, når det fins ferdige rifler, til samme, eller lavere pris? Løsningen til Nagant er nok den enkleste, og den til bardp den beste ;)

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (Akkurat nå):

Hva er et totrinnsavtrekk?

nynorsk ;) Folk som skyter så lite at det de vet om skyting kommer fra internett tror det heter det. Kommer vel i kategori med "hammer", "bunnmetall", "bolt", "twist"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nagant 762 skrev (1 time siden):

Jeg har også en gammel TOZ-17 og kjenner problemet med lang, og rufsete, vandring.

Løsningen for meg ble å demontere avtrekket ( så enkelt som det kan bli) og polere kontaktflatene.

Vandringen ble ikke kortere, men avtrekket er silkeglatt og har ett markert trykkpunkt.

 

Nostalgitråd, igjen - !

 

Jeg mener huske avtrekkerne til Toz-12 (enkeltskuddsrifle) var trykkpunkt, "to-trinns", med to "klumper" på oversiden. Disse gled mot undersiden av låskassen, og våpnene hadde godt avtrekk i starten. Men når avtrekkeren hadde arbeidet seg gjennom "finishen"/"settherdingen"?? på låskassen, var det to flater med røfft "stål" (bløtjern) mot hverandre, og det føltes omtrent som å bruke ei grov fil.

 

Polering og smøring kan gi godt avtrekk, inntil flatene er slitt igjen, noe som var mer regelen enn unntaket, når våpnene ble brukt som opplæring i skytterlag.

 

Toz-12 var fantastisk presise våpen, men hvordan Bresjnevs undersåtter fikk et litt avansert vannledningsrør, såvidt festet til en peisvedkubbe, til å gå så godt, er vel blant de store spørsmålene vi aldri får svar på.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (5 minutter siden):

Toz-12 var fantastisk presise våpen, men hvordan Bresjnevs undersåtter fikk et litt avansert vannledningsrør, såvidt festet til en peisvedkubbe, til å gå så godt, er vel blant de store spørsmålene vi aldri får svar på.

Det må vel være det endelige beviset på kommunismens fortreffelighet... Det er faktisk helt mystisk.

 

Men å polere og settherde avtrekksdelene kan da ikke være vanskelig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nytter vel ikke og settherde bare selve avtrekket. Det glir vel mot låskassa så da må en jo eventuelt settherde den også. Jeg la i sin tid hardkrom på et mauseravtrekk i et desperat forsøk på å få det bra. Vel det ble bedre man aldri bra.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...