Jump to content

Jeff Cooper scout rifle konsept for n’te gang


Sku

Recommended Posts

Har lyst å sette opp ei scout rifle ala Jeff Cooper som kan lades med lade clips(eller er det hurtig lader det heter?) og må derfor bruke scout kikkert med lang øyeavstand, plassert over løpet, i 308. På fram og baksida av Rifles of the world 3. utgave fra 2006 er ei Ruger rifle med scout kikkert, M77 Mark II frontier rifle, med laminat stokk med litt kortere "length of pull" enn vanlig og 16" løp veier den akkurat 3kg. 

 

Har den Ruger rifla spor for lade clips? Hvis ikke er vel vitsen med scout kikkert borte, men nyere scout inspirerte rifler som Steyr Scout, Mossberg MVP Scout og Ruger Scout har vel ikke spor for ladeclips?

Eller er det anna fordel med scout kikkert ?`Laang øyeavstand, gir vel vanskelig eyebox skulle jeg tro, men ..

Eller kanskje kan lage scout rifle av en gammel Winchester 70 mens den enda hadde spor for ladeclips, ble velg lagd til 46-47 hvis jeg husker rett. Stokken var ikke egna for kikkert på de, men kan vel sette på nyere Win 70 stokk på gammel Win 70 rifle?

Fins det slike eldre Win 70 her på berget, ble de solgt her?

Jeg spurte en børsemaker om å lage spor for ladeclips på en moderne Win 70, men det ble dyrt sa han.

Event baser på militær mauser, får da tak i 20 skudds graben magasin, men vil ha 308, graben magasin og ladeclips funker vel med 308?

Hvilken vei anbefaler dere jeg tar for å sette opp ei Jeff Cooper inspirert scout rifle ? 

Må selvsagt være tre- eller laminat-stokk…..

s-l500.jpg

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

  • Sku changed the title to Jeff Cooper scout rifle konsept for n’te gang

Moderne rifler som Ruger Am. Ranch og GSR, MVP, og Scout har fordelen av tilgjengelige løse magasiner som er lette å lade. Da faller liksom ladeskinne litt bort umiddelbart.

Spesielt Am.Ranch og MVP får du jo 10skd pmag til for 239 kr fra 2re, så du kan lett ha et par liggende.

GSR får du Magpuls AICS-kompatible magasiner til. En del billigere enn MDT/metall-AICS.

 

NoDak Spud laga åpne sikter til Am. Ranch før de ble kjøpt opp av PSA, så snart de er oppe og går igjen skal jeg ha et sett.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Fins Ruger Am Ranch versjon med 308 Pmag ? Trodde de droppa det for å unngå kanibalisme av Ruger Gunsite Scout salg.  Men Ruger Am ranch i 223 og 7.62x39 fins med pmag/mini 30 magasin.  Mossberg MVP fins med 308 Pmag da. 

Men hva er da vitsen å montere et scout kikkertsikte på rifler med "høykapasitetsmagasin", feks Mossberg MVP Scout, som ikke kan etterfylles med ladeclips ?

Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (11 timer siden):

En utfordring er vel at det ikke lages "kvalitets scout optikk". Det er sannelig ikke mye å velge i utfra det jeg har sett.

 

Jeg lurer litt på hvor mye kvaliteten på optikken har å si på den øyeavstanden Jeff Cooper snakker om, uansett. Har kikket på flere av Leupold sine og synes de ser riktig bra ut, og tenker nok at i dette konseptet er litt fleksibilitet i øyeavstand og det 'kanerne kaller "forgiving eyebox" aller viktigst. 

 

Rent optisk gjetter jeg på at Leupolds VX-R (med mellomlang øyeavstand) og Leupolds FX 2.5x (med Jeff Coopers titoms øyeavstand) er de beste i hver sin øyeavstandsklasse. Begge er ute av produksjon men dukker opp på Finn en sjelden gang.

Link to comment
Share on other sites

@Skrueråmuttere Ja var nok litt flåsete formulert av meg. Leuopold lager kvalitets sikter de og de har vel også sikter (pistol) som produseres den dag i dag man evt kan benytte. Poenget mitt var at volum og mangfold er snevert. Det eneste scout siktet jeg eier er et Burris Scout 2-7x33. Liker ikke det noe særlig og bruker et tradisjonelt sikte på scout børsa mi pt. Riktignok hovedsakelig fordi jeg trenger mer forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Sku skrev (10 timer siden):

Fins Ruger Am Ranch versjon med 308 Pmag ? Trodde de droppa det for å unngå kanibalisme av Ruger Gunsite Scout salg.  Men Ruger Am ranch i 223 og 7.62x39 fins med pmag/mini 30 magasin.  Mossberg MVP fins med 308 Pmag da. 

Men hva er da vitsen å montere et scout kikkertsikte på rifler med "høykapasitetsmagasin", feks Mossberg MVP Scout, som ikke kan etterfylles med ladeclips ?

 

American i .308 fås med underbeslag for AICS. Kan nok kjøpe underbeslaget løst via importør også, men ja.. de er vel ikke akkurat verdens kjappeste på å bestille og få levert noe.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (28 minutter siden):

Leuopold lager kvalitets sikter de og de har vel også sikter (pistol) som produseres den dag i dag man evt kan benytte. 

 

Jeg vet ikke hvordan det funker i praksis, men pistolsiktene har 18" øyeavstand. De gamle scoutsiktene til Leupold hadde 10" og det eneste de fremdeles selger (VX-Freedom Scout) har 6" og ser ut som om det er designet av en counterstrikefjortis. 

 

8x57IRS skrev (30 minutter siden):

Poenget mitt var at volum og mangfold er snevert.

 

Ja! Og mye snevrere enn for noen få år siden.

 

8x57IRS skrev (31 minutter siden):

Det eneste scout siktet jeg eier er et Burris Scout 2-7x33. Liker ikke det noe særlig og bruker et tradisjonelt sikte på scout børsa mi pt.

 

Jeg tror at det siktet ditt er det aller beste av alle scout-sikter som noengang er produsert, som både har 2-7x forstørrelse og riktig Jeff-Cooper-øyeavstand på ca 10". Selges såvidt jeg vet ikke i Norge og du burde kunne få en pen slump for det på Finn.

Link to comment
Share on other sites

Sku skrev (10 timer siden):

Men hva er da vitsen å montere et scout kikkertsikte på rifler med "høykapasitetsmagasin", feks Mossberg MVP Scout, som ikke kan etterfylles med ladeclips ?

 

Tenker du da på hvorfor man skal ha et sikte med ekstra lang øyeavstand, hvis man likevel ikke trenger ladeporten? 

 

En del av konseptet til Jeff Cooper var at man skulle ha et sikte med lav forstørrelse og skyte med begge øynene åpne, og det skal være lettere å få til med et lite sikte som er montert langt frem og tar mye mindre av synsfeltet. En annen del var at man skulle ha fri tilgang til ladeporten ikke bare for å kunne bruke klips, men for å lettere kunne få ut patroner som sitter fast eller raskere og lettere lade inn en ekstra patron. 

 

Alle "Scout-siktene" til Leupold som hadde variabel forstørrelse hadde, såvidt jeg kan huske, en mye kortere øyeavstand på 6" (et vanlig sikte har ca 4"). Et slikt sikte vil ikke gi deg fri tilgang til ladeporten uansett, men vil ta litt mindre av synsfeltet enn et vanlig sikte og noen vil kunne foretrekke dette. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ut ifra det jeg ser av krav på wikipedia, så virker det for meg hensikten er å ha en rifle som skal ''bæres mer enn den skal skytes''.

Så jeg tenker at 3 kilos totalvekt og 1 meters kravet absolutt må være prioritet 1, vist man skal bruke Cooper som inspirasjon.

Men selv ikke Steyr Scout kommer vel inn under kravet på 3kg med sikte.

Så mauser låsekasser sliter vel her, så en låsekasser i aluminium er et must for å komme innafor vekt kravet.

 

Samtidig virker det for meg at hensikten med pistol optikken, var å få mest mulig oversikt og synsfelt.

Og at forstørrende optikk ikke var en absolutt nødvendighet, så lenge man hadde gode og praktiske jernsikter.

Der tenker jeg at kanskje en forskjefte montert aimpoint vil kunne gjøre susen, montert slik at man kan se jernsiktene i nedre halvdel av aimpointen.

 

Når det kommer til magasiner, tenker jeg at et 20 skudds magasin på et halv kilo, blir unødvendig tungt å ha montert i en rifle.

og heller at å ha flere 5 eller 10 skudds plast/aluminium magasin i ryggsekk eller belte, er en bedre løsning.

 

 

Edited by Vindvott
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min Steyr Scout med et stygt (dog praktisk) sikte (MeoPro 6-18x50) for bruksområdet jeg hadde med den for 4-5 år siden eller noe. Den er i .223 og er vel det de kaller for "cub" scout (http://www.steyrscout.org/project.htm). Mulig jeg finner noe med mindre forstørrelse - skal ta en titt på Leupold siktene. Ikke mye klaring mellom heve arm og okularet her riktignok.
image.png.bb55a6a0beba7a91ede2326ef0b40622.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...