Jump to content

Manuell PCC?


trombone

Recommended Posts

Til trådstarter; Drit i tanker om "manuell" pcc, mekk bra rifle til småviltjakt, og lån PCC de gangene du skyter det.
Hva enn slags løsning du kommer opp med kommer til å være mer trøbbel enn det bryet er verdt. Senere når du har råd og kvalifiserer til det, kjøp en skikkelig PCC da.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

 

Hvorfor ta fra 300000+ salongrifleeiere, hvor veldig mange allerede har meget egnede våpen, muligheten til å delta pga en unødvendig kaliberbegrensning?

 

1. manuelle rifler kjøpt av jegere med små magasin og billige 3.9 kikkerter er søppel og uegnet.
"ingen" gidder å vente på at Haldor på 75 fra indre gubrandsdalen skal lade brno 1 magasinet sitt i løpet av stagen, det er snakk om opptil 40 skudds løyper. Disse børsene du skryter av, er fullstendig uegnet.

Amerikanske billig-våpen produsenten Ruger knuser Anschutz på dette feltet.


2. dette er ikke styrt av noen i norge


3. det er en egen disiplin, minirifle

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sku said:

Har hatt så mye mateproblem med 22LR i Ruger 10/22 på minirifle konkurranser at 22LR gir meg ikke "godfølelsen". Syns også at det må være litt rekyl, med 22LR er det for lite. 223 har jo passe rekyl og ikke så værst pris per pang, men smeller for jævelig, og må da "dobbeltplugge" med sov i ro, og da hører jeg ikke treff på gongen. Mulig lydemper på 223 og bare hørselvern er ok da, har ikke prøvd så mye. Fordelen med 9mm kontra 223 er også at man kan skyte stål på 50meter. Liker å skyte med rødpunkt, og da ser jeg jo knapt hva jeg skyter på 100meter. Men det er jo et godt argument for å kjøpe en "magnifier" da, aldri prøvd.  Hvis jeg ikke får tak i 9mm bolt eller halvautomat rifle, så kjøper jeg en Ruger 77/357. Men rifla er dyr, selges vel ikke i Norge, tror det ble 14 000 norske å kjøpe den fra Hunters House i København. Og 38 special er dyrere enn 9mm, og da blir det enda et kaliber i ammo skapet, og jeg har nok forskjellige kaliber fra før... Men kjøper jeg en Ruger 77/357, så er jo det et godt argument for å kjøpe en S&W 686, og erstatte baksiktet med ei rødpunktplate, eller en av de nye Taurusene(856 and 606 TORO Optics-Ready revolver) med rødpunktfeste(men kan Taurus double action avtrekk tunes ala 686?), så det er jo et pluss.

 

Ph_StillLife_856_Toro_Black_01-1920x1280.jpg


les regelverket, .38 special og .357 magnum er ikke tillatte kalibere i PCC i IPSC
https://www.ipsc.org/pdf/RulesPCC.pdf

Link to comment
Share on other sites

Carl Volt skrev (59 minutter siden):

les regelverket, .38 special og .357 magnum er ikke tillatte kalibere i PCC i IPSC

vet da det, men her så diskuterer vi litt mer generelt hva som fins av repeter pistol kaliber rifler

Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (1 time siden):

Det er en PC Carbine, ikke en PC9

Rifla på bildet er temmelig ulik Ruger PC carabine jeg leverte tilbake på angrefrist i desember, PC9 ligner mer på en Mini 14 enn Ruger PCC syns jeg.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (4 minutter siden):

Vil nå heller si at den ligner mer på en 10/22 enn en Mini-14.

ja det har du rett i, er 10/22 rifla i Finn annonsen ligner på, var noe kjent, men ligna ikke mye på Ruger PCC i hvert fall

Link to comment
Share on other sites

Lyddempet revolverkarabin!! Jeg blir stum.. hadde den enda hatt den gamle Nagant gasstette mekanismen kunne jeg nesten trodd på den. Har vurdert bøylebørse, blir ikke helt varm og svett av det jeg har sett så langt. Håpet var noe som er praktisk, greit brukelig og ikke like skjelden som hønetenner. Ellers kan jeg bare bygge en Lugerkarabin. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
5.6×15mm skrev (På 28.2.2023 den 23.12):

Jeg velger å være litt optimistisk når det gjelder Henry.

Etter at POD ble irettesatt av Justisdepartementet i starten av februar, hvor JD konkretiserte det som faktisk står i loven ovenfor POD. Altså dette med: opprinnelig ha blitt konstruert for militæret eller politiet, eller for helautomatisk funksjon, og at det faktisk ikke har noe å si om det finnes høykapasitetsmagasiner lett tilgjengelig eller ikke, så lenge våpenet ikke leveres med nevnte magasiner fra fabrikk:

 

Vi har notert oss at direktoratets rundskriv legger opp til at vurderingen av om en halvautomatisk rifle er tillatt eller ikke, skal avgjøres av om modellen benytter avtakbare magasiner, og om høykapasitetsmagasiner som passer til modellen er lett tilgjengelige. Departementet har vanskelig for å se at dette er forenlig med vår forståelse av rekkevidden av forbudet i § 5 annet ledd nr. 3.

 

Slik jeg oppfatter det da så har det ingenting å si om våpenet leveres med Glock-adapter, så lenge den ikke leveres med magasiner over 10 skudd (fra fabrikk).

 

Henry Homesteader er dermed i mine øyene en lovlig rifle til jaktbruk.

 

Men nå skal jeg ikke ta over tråden din, dette kan evnt. diskuteres andre steder.

Lykke til med jakten på en passende rifle til ditt formål ;)

Har du link til sitatet fra justisdepartementet ?

Edited by Spathi
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...