Jump to content

Manuell PCC?


trombone

Recommended Posts

Ja, da er man langt om lenge dynamisk skytter igjen etter "noen" års dvale. I den forbindelse tenkte jeg å skaffe meg en 9mm rifle til to slags bruk. Dynamisk og småviltjakt på salongriflehold. Noe sært kanskje, men det får så være. Søkte glad og optimistisk på en Marlin camp9, og ble lang i maska da den var blitt forbudt til jakt. Ser at Rugers PC9 ser ut til å lide samme skjebne i hvertfall snart. Ok. Hvad nu? Bøylerifle i .357? Neei.. tror  ikke det. Det er dynamisk og ikke CAS som er sportsbehovet, så jeg heller mer i retning av en boltrifle i .223 og AR magasin. Passende ombygd med 9mm pipe og magasinadapter for en eller annen variant pistolmagasiner. Kommer nok ikke til å rocke pallen i PCC klassen, men det kan bli riktig så moro med litt trening. Hva tror folket? Har noen gått opp denne løypa allerede? 

Link to comment
Share on other sites

Du får nok fort et problem med 9x19 i .223-rifle når patrona skal fra materampa, forbi "låsekrona", og inn i kammeret. Stor sjans for at patrona stuker borti en kant, hvis man ikke har kontrollert mating.

Jeg tenkte tanken med Ruger American Ranch og Endomags-pmag-adapter, men kom aldri fram til hvordan man skulle løse problemet med mating fra magasin inn over materampa og inn i kammer.

 

Edit:

3 min fikling senere så ser det ut som det kan gå, men det er jo som sagt rimelig bingo om du vil få feilfri mating..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Schmeisser SP-9?

 

image004.png

 

Men finner den bare hos britiske forhandlere og ikke hos Schmeisser selv. Mulig den er spesiallaget for det britiske markedet med tanke på de lovene de har. Du kan sikkert høre med Brownells om de kan ta den inn.

https://www.livens.co.uk/product/schmeisser-9mm/

 

 

Hvis ikke så har jeg et lite håp for Henry Homesteader 9mm halvauto, da den leveres fra fabrikk uten overtre og frittstående pistolgrep og med magasin på maks 10 skudd. Den er laget for det sivile markedet.

https://www.henryusa.com/rifles/homesteader-9mm/

 

huaSclj.jpg

 

Edited by 5.6×15mm
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Den kommer vel adapter for Glockmagasin?

Ja. Den gjør jo forsåvidt det. Men da er vi nok en gang tilbake til at POD works in mysterious ways.

De har jo gått bort i fra, i allefall når det gjelder enkelte våpen, at så lenge det finnes høykapasitetsmagasiner til salgs et sted i verden, så er våpenet forbudt. Men nå er det jo flere våpen på godkjentlista som det faktisk finnes høykapasitetsmagasiner til, slik som Winchester Wildcat og Browning Bar Match. Det virker som de nå heller har fokus på våpen som levere fra fabrikk med magasin over 10 skudd. Derfor er Ruger 10/22 forbudt, men ikke Winchester Wildcat, selv om de bruker samme magasin.

Selv om Henry-rifla kan leveres med Glock-adapter, så følger det ikke med Glock-magasin.

Link to comment
Share on other sites

Låsekrona på boltrifle tenkte jeg ikke på nei.. det kan bli morsomt. Er vel ikke noe annerledes med pumperifle ala PAR heller da. Hmm. Er heller ikke forelska i AR- aktig utseende til jakt. Vet at det er urasjonelt, men der har du meg. Henryen ser fin ut den, men skeptisk til myndighetenes syn på 9mm halvauto til jakt. Tynt med muligheter ser jeg. Jaja. Børsefunderinger er gøy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg velger å være litt optimistisk når det gjelder Henry.

Etter at POD ble irettesatt av Justisdepartementet i starten av februar, hvor JD konkretiserte det som faktisk står i loven ovenfor POD. Altså dette med: opprinnelig ha blitt konstruert for militæret eller politiet, eller for helautomatisk funksjon, og at det faktisk ikke har noe å si om det finnes høykapasitetsmagasiner lett tilgjengelig eller ikke, så lenge våpenet ikke leveres med nevnte magasiner fra fabrikk:

 

Vi har notert oss at direktoratets rundskriv legger opp til at vurderingen av om en halvautomatisk rifle er tillatt eller ikke, skal avgjøres av om modellen benytter avtakbare magasiner, og om høykapasitetsmagasiner som passer til modellen er lett tilgjengelige. Departementet har vanskelig for å se at dette er forenlig med vår forståelse av rekkevidden av forbudet i § 5 annet ledd nr. 3.

 

Slik jeg oppfatter det da så har det ingenting å si om våpenet leveres med Glock-adapter, så lenge den ikke leveres med magasiner over 10 skudd (fra fabrikk).

 

Henry Homesteader er dermed i mine øyene en lovlig rifle til jaktbruk.

 

Men nå skal jeg ikke ta over tråden din, dette kan evnt. diskuteres andre steder.

Lykke til med jakten på en passende rifle til ditt formål ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (1 time siden):

 

Nei, de hevder den er så og si identisk med PC9, som er laget for politiet, men det stemmer heller ikke.

 

PC9 ble markedsført direkte mot politiet.

 

PCC er kanskje ikke samme våpenet, men det ser slik ut og høres slik ut, og selv våpenautistene blander dem sammen. Jeg tror du skal ha en svært dyktig advokat om du skal overbevise retten om at POD tar feil på akkurat dette.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er teknisk to forskjellige konstruksjoner, og pc carbine markedsføres ikke mot "LEO" med unntak av et par svært spesielle modeller. Det står nå en gang i forskriften at våpenet ikke opprinnelig skal være konstruert for politi/militært bruk. PC Carbine er ikke det. Det de skriver i listen sin er totalt godagmannøkseskaft: "Ruger PC-9 (Police Carbine) er utviklet til polisiært formål. PC-carbine er en takedown-versjon av PC-9, men ellers tilnærmet identisk. Dette gjør at våpenet må regnes som opphavelig konstruert for politiet."

 

PC Carbine er ikke en takedownversjon av PC9, det er ikke en PC9 i det hele tatt. PC9 gikk ut av produksjon i 2007. Argumentet er like holdbart som om man skulle forby en trepinne, fordi den ligner på et spyd som opprinnelig var konstruert for militære formål.

Link to comment
Share on other sites

trombone skrev (15 timer siden):

Ja, da er man langt om lenge dynamisk skytter igjen etter "noen" års dvale. I den forbindelse tenkte jeg å skaffe meg en 9mm rifle til to slags bruk. Dynamisk og småviltjakt på salongriflehold. Noe sært kanskje, men det får så være. Søkte glad og optimistisk på en Marlin camp9, og ble lang i maska da den var blitt forbudt til jakt. Ser at Rugers PC9 ser ut til å lide samme skjebne i hvertfall snart. Ok. Hvad nu? Bøylerifle i .357? Neei.. tror  ikke det. Det er dynamisk og ikke CAS som er sportsbehovet, så jeg heller mer i retning av en boltrifle i .223 og AR magasin. Passende ombygd med 9mm pipe og magasinadapter for en eller annen variant pistolmagasiner. Kommer nok ikke til å rocke pallen i PCC klassen, men det kan bli riktig så moro med litt trening. Hva tror folket? Har noen gått opp denne løypa allerede? 

Gammel Anschutz 1530 i 222rem er grei å konvertere til 9mm. Den har låsklakkene bak på sluttstykket slik at det er kort vei fra magasin til kammer. Løpet er presset inn og pinnet fast. Ikke noe problem å gjenge kassa innvendig etter å ha presset ut løpet.

Disse riflene i 22Hornet er geniale til å konvertere til 30US. Anschutz lagde faktisk noen ytterst få rifler i 30US selv.

image.png.2bae38188addea73bf06d400b5b993a5.png 

image.png.8e82235e0d62350ac58c6cd8306f85c6.png

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (2 timer siden):

PC Carbine er ikke en takedownversjon av PC9, det er ikke en PC9 i det hele tatt.

 

Nå er det ikke meg du skal overbevise, men en dommer.

 

Selv jeg ser ikke forskjell på de to uten at jeg ser etter delestreken på PCC. Hvor vanskelig tror du det blir for en politijurist som viser frem en av hver for en dommer som ikke er autistisk opptatt av våpen?

 

Selv pressemeldingen fra Ruger ifbm lanseringen av PCC sier all of these new models boast the hallmark features of the original PC Carbine.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Skrueråmuttere said:

 

 

Selv jeg ser ikke forskjell på de to uten at jeg ser etter delestreken på PCC. Hvor vanskelig tror du det blir for en politijurist som viser frem en av hver for en dommer som ikke er autistisk opptatt av våpen?

Nå er det ganske enkelt å se forskjell på diagrammer, skulle jeg prosedert i en rettssal er det man skal henge seg opp i Sluttstykket og mekanismen som sådan. Har man sett en Police Carbine utenfor kolben er all likhet borte, den er tydelig noe inspirert av Mini-14 mens PC-Carbine er noe helt annet. 

Kort fortalt går sluttstykket i Police Carbine på en skinne under pipa, der er også rekylfjæren. I PC-Carbine er alt dette i låsekassen, som således kan hevdes å ha en helt ulik funksjon i de to designene. 

Et google søk og all tvil er borte, at noe har "Features" betyr ingen verdens ting...

Edited by PeM
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For å "satse på å slippe unna" så må man først være klar over hva man driver med. Og uten å prøve å være sleivete, objektivt sett så ser det ikke ut til at de hos POD som har utformet dette har den kompetansen man skulle tro de måtte ha.

Link to comment
Share on other sites

Nå er nok en mellomvei hva de har prøvd vel vitende at jussen er tynn, har noen i ledende stillinger i POD har åpenbart ønsket å forby mest mulig av halvauto våpen. Uten at de nødvendigvis har hatt noen formening om hva helt spesifikt de forbyr. 

Det beste eksempelet her er vel Armi Jäger som er en slags "Taktisk-salong" fra 70-tallet, våpenet et klassisk halvautomatisk salonggevær som er kledd opp på samme måte som en kruttlapppistol til noe som kan ligne på en AR-15 i dårlig lys. Altså er det kun  noe blikk som sitter på utsiden av våpenet som utgjør likheten til en AR-15, allikevel har de prestert å skrive at våpenet er "basert på Ar-15". 

 

Jeg tror disse listene blir kassert om dette noen gang prøves for retten, men kostnadene for en slik rettssak skremmer vekk de aller fleste hobbykverulanter. Vi så hvor fort de justerte kurs det øyeblikket de møtte på noen med ressurser til å kjøre sak i NJFF, den nye kursen tror jeg er en refleksjon av hvor de tror NJFFs smertegrense går. Så alt jeg ser tyder på at de vet at de begår et overtramp, men gambler på at de slipper unna med det,  noe de mest sannsynlig gjør.

 

Synd vi ikke har en riking som er lidenskapelig opptatt av Ruger 10/22.....

 

Link to comment
Share on other sites

Det kommer 9mm lever action rifler. POF har allerede en ute, men den er svindyr($2000) og har fått dårlige reviews, den er vanskelig å "repetere".  Fightlite Herring(! betyr vel sild?) blir sanns tilgjengelig i 9mm i år, i tillegg til 223 og 300aac. Bond arms har også en lever action i 223 som kommer neste år, som sanns også kommer i 9mm. Både Fightlite og Bond bruker AR løp, bolthode og magasin. Swe-nor importerer Bond, så du kan jo høre med dem. Blir det nok interesse, kanskje de tar de inn. 

herring_model_2024_leftprofile_lowrez_1-920x459.jpg

download.jpg

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (På 28.2.2023 den 21.15):

Du får nok fort et problem med 9x19 i .223-rifle når patrona skal fra materampa, forbi "låsekrona", og inn i kammeret. Stor sjans for at patrona stuker borti en kant, hvis man ikke har kontrollert mating.

Har du et bilde som illusterer problemet? Hva med CMMG 9mm bolthode og endomag pmag adapter i manuelle AR baserte rifler? det går jo bra i halvautomat AR15.

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Avstand fra materampe til kammer er en del større i boltrifler m "lange" låseklakker vs de mange men mye kortere klakkene på AR. Jeg har prøvd å mate 9x19 i Ruger Am. Ranchen og jeg tror det skulle gått bra, men er jo surt om patroner en og annen gang stuker ned eller dunker oppi før de rekker til kammeret.

 

Manuell AR hadde jo åpenbart gått greit mtp de baserer seg på AR.

 

Hvis det dukker opp en dritbillig ruger am.ranch på finn skal jeg heller få den konvertert til 9x19 ;)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (51 minutter siden):

Hvis det dukker opp en dritbillig ruger am.ranch på finn skal jeg heller få den konvertert til 9x19

fins det 9mm løp som passer i Ruger Am Ranch 223 ?

Hva med Ruger Am Ranch "bolthode", greier ekstraktoren å ta tak i 9mm patroner?

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

On 2/28/2023 at 9:15 PM, Ei tohi varjata said:

Du får nok fort et problem med 9x19 i .223-rifle når patrona skal fra materampa, forbi "låsekrona", og inn i kammeret. Stor sjans for at patrona stuker borti en kant, hvis man ikke har kontrollert mating.

Jeg tenkte tanken med Ruger American Ranch og Endomags-pmag-adapter, men kom aldri fram til hvordan man skulle løse problemet med mating fra magasin inn over materampa og inn i kammer.

 

Edit:

3 min fikling senere så ser det ut som det kan gå, men det er jo som sagt rimelig bingo om du vil få feilfri mating..

 

Ole

Jeg har mer troa på CZ 600, siden den har både kontrollert mating, og ''fast'' utkaster.

Da vanlig fjærbelastet utkaster gjør det svært vanskelig å få hylsa ut av låsekassa.

 

Selv halvautomater i 9mm har problemer med fjærbelastet utkastere, ref Cmmg banshee.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

har hørt med et par importører om de kunne ta inn en Souther Gun 9mm for meg, bla Pedersens våpenlager og Swe-nor, men de ville ikke. Souther gun er engelsk. Dyr er den også, £2000 trur jeg det var, som er rundt Schmeisser pris, men adskillig mer enn Fightlite Herring($1300) 

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Vindvott skrev (14 timer siden):

Jeg har mer troa på CZ 600, siden den har både kontrollert mating, og ''fast'' utkaster.

Hvordan får man magasinet i CZ 600 til å funke med 9mm patroner?

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Sku said:

Hvordan får man den hengsla magasinet i CZ 600 til å funke med 9mm patroner?

Alt kan 3dprintes eller håpe på at cz slipper en cz 600 trail med helstokk.😅 og bruker en ar15-glock magasin adapter. 

 

Spøk tilside, jeg forsket litt på dette da jeg prøvde å konvertere en remington 788 til 45 acp. I håp om å oppnå en voksen salong rifle,

med mulighet til å kjøpe subsonisk ammunisjon over disk. Kan dele hoved problemet som sank hele prosjektet.

 

Pistol kaliber er konstruert for hurtige automatiske mekanismer, som klarer å kaste ut hylsa, kontrollert.

Pistol hylser er korte og svært tunge i ene enden, som gjør at de roterer svært raskt etter utkast.

Dette gjør at det blir vanskelig å få et raskt og konsist utkast i en bolt rifle, og man ofte ender opp med veldig svakt utkast og så kalt "stovepipe".

I motsetning til rifle hylser som har mye mer lengde og får et mye bedre dreiepunkt.

 

En lever action er bedre egnet for korte patroner, da man får ordentlig fart på bolten.

Det er dessverre slik at "hadde det vært enkelt, så hadde alle gjort det" stemmer ofte.

Og man ser svært skjeldent bolt gevær fra annerkjente produsenter.

 

Men de finnes: 

Ruger 77/357, 77/45

Destroyer karabin i 9mm largo

Special interest arms/Rock island armory m22 .22tcm (mange har god erfaring 9x19 i denne)

Mulig Anchutz 1530 kan tilføres denne lista.

 

Ingen av de er i 9x19, men jeg tror at det vil være enklere å konvertere denne typen til 9x19 enn andre mekanismer.

 

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

Vindvott skrev (15 timer siden):

Jeg har mer troa på CZ 600, siden den har både kontrollert mating, og ''fast'' utkaster.

Trodde du mente CZ 550, men 600 har også kontrollert mating? Hva er det afrika jegerene klager over da, var visst verdens undergang for de at CZ 550 ikke produseres lenger ?

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

fant det her på nettet

"CZ ditched the classic Mauser claw extractor, but still managed to make the CZ 600 controlled-round-feed. It also has controlled ejection. The CZ 600 does this with a plunger-style ejector that pops the case out."

Noen som kan forklare dette og event illustrere med bilder ?

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Sku said:

fant det her på nettet

"CZ ditched the classic Mauser claw extractor, but still managed to make the CZ 600 controlled-round-feed. It also has controlled ejection. The CZ 600 does this with a plunger-style ejector that pops the case out."

Noen som kan forklare dette og event illustrere med bilder ?

Dette er den ene videoen jeg fant som ga litt innsyn i hvordan rifla er satt opp.

Svært synd at cz måtte deaktivere hurtig pipeskift funksjonen, håper de finner en bedre løsning på det snart.

Link to comment
Share on other sites

Dert er ikke meningen å være bakstreversk eller negativ til nye initiativ etc, men jeg forstår ikke hva ei bolt/repeterrifle i 9mm gjør som ei 22lr rifle ikke gjør til konkurranse?

I 22lr er kvalitet på rifler, presisjon, skytbarhet, etc milevis foran ei hvilken som helst rifle i 9mm uansett customgrad og pris.

Siden 22lr og 9mm omtrent har lik ballistikk forstår jeg ikke behovet bortsett fra at det kan være kult :-) (og da ville jeg heller hatt den i 30 Luger eller 30 Mauser..)

 

Til jakt med pistolkaliber finnes jo Ruger 77/357 boltrifle hvis man ikke vil ha leveraction.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 timer siden):

jeg forstår ikke hva ei bolt/repeterrifle i 9mm gjør som ei 22lr rifle ikke gjør til konkurranse?

Har hatt så mye mateproblem med 22LR i Ruger 10/22 på minirifle konkurranser at 22LR gir meg ikke "godfølelsen". Syns også at det må være litt rekyl, med 22LR er det for lite. 223 har jo passe rekyl og ikke så værst pris per pang, men smeller for jævelig, og må da "dobbeltplugge" med sov i ro, og da hører jeg ikke treff på gongen. Mulig lydemper på 223 og bare hørselvern er ok da, har ikke prøvd så mye. Fordelen med 9mm kontra 223 er også at man kan skyte stål på 50meter. Liker å skyte med rødpunkt, og da ser jeg jo knapt hva jeg skyter på 100meter. Men det er jo et godt argument for å kjøpe en "magnifier" da, aldri prøvd.  Hvis jeg ikke får tak i 9mm bolt eller halvautomat rifle, så kjøper jeg en Ruger 77/357. Men rifla er dyr, selges vel ikke i Norge, tror det ble 14 000 norske å kjøpe den fra Hunters House i København. Og 38 special er dyrere enn 9mm, og da blir det enda et kaliber i ammo skapet, og jeg har nok forskjellige kaliber fra før... Men kjøper jeg en Ruger 77/357, så er jo det et godt argument for å kjøpe en S&W 686, og erstatte baksiktet med ei rødpunktplate, eller en av de nye Taurusene(856 and 606 TORO Optics-Ready revolver) med rødpunktfeste(men kan Taurus double action avtrekk tunes ala 686?), så det er jo et pluss.

 

Ph_StillLife_856_Toro_Black_01-1920x1280.jpg

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil ha mange med til å skyte PCC med manuell rifle bør man ikke tillate større enn 10-skudds magasin siden noe mer er forbudt på jaktvåpen 

Av 22lr manuelle rifler vil da antagelig Anschutz Fortner skiskytter med optikk sette malen for funksjon og presisjon.

 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (5 timer siden):

22lr og 9mm omtrent har lik ballistikk

Så kan bruke min Primary Arms 1-6x med 22LR ACSS  ballistisk retikkel den vakre dagen får 9mm karabin, kuult :-)

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (3 timer siden):

22lr blir nok for lite til PCC...

 

Hvorfor ta fra 300000+ salongrifleeiere, hvor veldig mange allerede har meget egnede våpen, muligheten til å delta pga en unødvendig kaliberbegrensning?

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det er IPSC som har satt krav for faktor i Manual. DSSN har på ingen måte "tatt fra" noen noen muligheter.

Folk kan for øvrig skyte m jaktrifler og saker som 200 STR, M98k med skyttergravsmagasin, osv uten at jeg har hørt at folk renner ned dørene for å skyte MA.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...