Jump to content

Kjøp av pistol, rekkefølge


Wisur

Recommended Posts

Hei!

Jeg er en helt fersk skytter som akkurat har begynt med denne fantastiske hobbyen, og er virkelig bitt av basillen, og jeg føler jeg har ett ok talent som utgangspunkt i Norgesfelt (jevnt mellom 55 og 60 poeng med .22LR), hurtig og duell så langt. Og jeg prøver å sette meg inn i forskjellige konkurranse regler, samt forskjellige type kaliber man kan bruke i de forskjellige grenene. Samt at jeg skal delta på DSSN kurs så fort det blir arrangert igjen her i byen utover våren.

Til å begynne med skal jeg kjøpe en .22LR for mengdetrening, tett etterfulgt av en 9mm. Også ser jeg at noen anbefaler å kjøpe .45 før 9mm for da kan man kjøpe begge deler. Er dette relevant hvis man også skal begynne med dynamisk.

Har en spesiell forkjærlighet for Beretta 92 INOX (Har relativt store hender, så størrelse på grepet blir ikke noe problem), og jeg vet at denne kanskje ikke er den beste til konkurranser, hvordan er det å bruke denne i f.eks dynamisk, eller vil det da være noen regler der som gjør at jeg da kan få innvilget kjøp av 9mm mer egnet for dynamisk skyting?

Er det noen spesiell rekkefølge ting bør gjøres slik at jeg over tid kan opparbeide meg muligheten til å ha mange forskjellige våpen til de alle de forskjellige konkurransene?

Har planlagt å trene 1-2 ganger i uken til å begynne med, samt å gå 8-10 konkurranser årlig til å begynne med her i Østlandsområdet.

MVH Wisur

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til Berettaen  men du kan kjøpe en pistol til hvert av programmene I NSF, så du har mulighet til å kjøpe ganske mange våpen om du føler du trenger det. Skal du skyte dynamisk må du ha eget våpen før du tar kurs. Om du etter hvert blir dynamisk skytter kan du også kjøpe våpen til de programmene de har der (egne regler for rifle).

Link to comment
Share on other sites

Før var det "viktig" å planlegge rekkefølgen av kjøpene. Hvertfall i enkelte distrikter. Det er helt slutt på denne praksisen nå og du kan erverve våpen til hvert forbund og gren uavhengig av om du har andre våpen som er egnet.

 

Rekkefølgen for NSF som du skisserer med 22lr og 9mm høres fornuftig ut. Kanskje legg til en 357 revolver om du er interessert i revolvere også. En vanlig S&W 586/686 kan du da bruke både i revolver og magnum.

En Beretta 92 er nok bedre egnet til DSSN enn NSF, men smaken er som baken. Og ikke undervurder det å kjøpe det som du synes er gøy.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Kennethj said:

Og søk for all del på flere våpen med en gang, du betaler kun ett gebyr pr. bunke med søknader.

Kan man forlenge søknader evt? Tenker å søke .22LR og 9mm samtidig, siden jeg får kjøpt begge disse godt innenfor de første par mnd fra søknadstidspunktet. Pistol nr 3 vil det nok gå noe lenger tid før jeg kan få kjøpt..

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (2 timer siden):

1x12 måned er det vel…

Ja, er nok riktig det

§ 2-7.Lengda på eit ervervsløyve

Eit løyve til erverv av skytevåpen eller våpendelar gjeld for eitt år. Politiet kan forlenge ervervsløyvet for inntil eitt år.

 

Også greit å være klar over at man kan bli avkrevd oppdatert dokumentasjon på aktivitet når man søker forlengelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...