Jump to content

STR 200 går dårlig med demper


Treffusikker

Recommended Posts

Har en STR 200 som samler 5-skudds serier mellom 5-10mm på 100m med 136gr Lapua Scenar-L fabrikkammo. Men har nå montert en A-TEC ståldemper av typen AR40-4 (egentlig ment for halvauto, spesiell utgave for 6,5mm), og børsa samler nå 50mm+. Treffpunktet flytter seg også 10cm ned og 3cm til høyre.

 

Kan ikke se at kulene har truffet innsida av demperen, har sjekka med boroskop.

 

Har aldri opplevd at lyddemper endrer ei børse såpass mye.

Noen med mer erfaring enn meg som kan mene noe om dette? Eller noen tips til veien videre?

Har tilgang på en annen lyddemper med samme gjenger så tenkte å teste det ved første mulighet.

Prøve forskjellige ladninger?

Edited by Treffusikker
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Treffusikker skrev (18 minutter siden):

Er ikke ID og OD på pipa konsenstriske

Kort svar, nei.

 

Det er selvsagt svært nær, vanligvis. Men det er mye mer variabelt enn de fleste tror. Ingen piper er perfekte, og noen er temmelig langt ifra, de kan skyte bra til tross for de merkeligste "feil", men det er jo en grense et sted.

Løpet kan gå i ei side av pipa, løpet kan gå skrått gjennom og være i ei side i en ende og den andre i den andre. Løpet kan være kroket i ei pipe som er rett utenpå, og rett i ei pipe som er kroket utenpå, og selvsagt alle kombinasjoner av dette... Måler en nøyaktig nok er det vel neppe noen løp/ piper som er nøyaktig helt rette og konsentriske. Man alle er forskjellige, boring og riflingsdiameter også

Rett (feil) "børsemaker" klarer helt sikkert å lage skjeve gjenger på ei helt rett pipe med løpet i midten også, Noen er klabbmakere, og noen ganger kan selv de beste glippe i svingene. Er pipa "rar" nok, så er det nokså mye jobb å sette den opp så gjengene og brystningen blir parallelle og konsentriske med løpet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Treffusikker skrev (29 minutter siden):

Kan vel fort bli vanskelig å få overtalt børsemaker som har gjort jobben om at han har gjort noe feil er jeg redd

Dersom det er vanskelig, så bruker du bare en annen. Har han gjort en feil, så retter han den nok opp, og vil han ikke rette opp feilene sine, så er han ikke brukbar. Jeg har fått børsemakerarbeid som var "ikke godt nok" et par ganger, og begge tilbød seg å rette det opp (og gjorde det) straks de ble gjort oppmerksom på det.

 

Nå er det fullt mulig at det er demperen det er noe feil med også da, den kan også være skjev (men det er mindre vanlig, av en eller annen merkelig grunn) og den kan også ha for lite hull. Kula trenger ikke være borti noe for at det skal gå galt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er en video av ei pipe jeg sendte til børsemaker for å gjenge for demper. 

 

 

Han gjenget den forøvrig helt perfekt. Den går 3-4cm (på 100m) ned med en tung ståldemper på, og samler meget bra både med og uten demper, til tross for at løpet ikke er midt i.

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hmm, børsa mi hadde gjengene skjevt så kula gikk borti når jeg fikk den. Da slang den kuler rundt om på hele skiva. Sendte den tilbake og de fikset det, de har prøveskutt den og den samler godt. Men har høyere treffpunkt med demperen på, ganske mye faktisk. Over 15cm.

Link to comment
Share on other sites

Børsa mi går ca 15cm opp og 5cm til høyre med demper i forhold til uten. Samlingen er ganske identisk med og uten. Hadde håpt å kunne jakte med og uten demper uten å skru på kikkerten, men ikke noe problem i virkeligheten da demperen alltid har stått på under jakt etter kjøp.
Har i stedet kjøpt ei lettere børse for smygjakt, denne har ganske identisk treffpunkt med og uten, men bruker denne også kun med demper. 

Alle børser og løp er forskjellige og treffpunkt med og uten demper kan ikke forutses uten å prøve. 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (8 minutter siden):

Skal demperen få pipa til og ta i stokken på en Sauer 200 STR må den jo antakelig veie flere titalls kilo.

Det kommer jo an på klaringen i utgangspunktet. Jeg har en stokk der pipa kom nærmere og nærmere stokken for hvert år. Jeg satte i beddeblokk da man akkurat kunne få et papirark mellom.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...