Jump to content

Woodleigh Weldcore PP SN 165 grs i .30-06 og .308 Win


Sølvrev

Recommended Posts

Var innom J&F i går og kjøpte et lite parti Magtech LR tennhetter. Registrerte også at de hadde Woodleigh-kuler i hylla, så jeg fikk med en eske med 165 grs i .30-kaliber. Denne kula presterte meget bra i Movikens vannkannetest, og jeg mener også å ha lest at @seawolf har gode jakterfaringer med samme. Utfordringen er å finne ladedata. Woodleigh oppgir at man kan ta utgangspunkt i andre SP-kuler med samme vekt og redusere med 5% kruttvekt som en start. Jeg tenker Weldcore PP har mye til felles med Oryx (førstnevnte har muligens noe tykkere mantel, særlig bakre del?), så da kan kanskje ladedata for 165 grs Oryx benyttes?

 

Hadde vært fint om noen med praktisk lade-erfaring kunne dele sine data (kjempefint om det også foreligger kronografert hastighet), eller om noen med tilgang til ladedata fra Woodleighs ladebok kunne oppgi start- og maks-ladning fra denne. Oppgi i så fall også total patronlengde (col) for begge patronene. Jeg tenker å bruke N160-krutt i .30-06-hylsa (f. eks. 59 grs) og N150 til .308. Jeg er ikke ute etter noen superladning i .30-06 da rifla har 56 cm pipe, men det hadde vært fint å kunne spa i litt til 308-ladningen der pipa er 51 cm. Ellers er det også fint å høre litt erfaringer om hvilken presisjon dere har oppnådd med denne kula.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Woodleigh PP  har vært min favorittkule i mange år både på jakt her hjemme, i Sverige og i England på forskjellig vilt.
Den har fungert prikkfritt i både 30-06, 35 Whelen  og 338-06.
Ladet vel den ca som Oryx den første tiden, men fikk etter hvert tak i Woodleigh sin ladebok og de har data for både N150, N550 og N160.

Jeg har endt opp med følgende ladning for min Winchester FW i 30-06:
Kule: Woodleigh PP 165 grs.
Krutt: N160, 58 grs
Hylse: Norma eller Lapua.
Hette: Winchester LR Magnum 
Patronlengde: 82 mm.
Hastighet målt på en småsjuk kronograf var 860 mps i snitt, men skal ikke innestå for at dette er helt eksakt hastighet.
I min rifle ga dette en presis ladning, og innskutt ca 5 cm høyt på 100m var det rett på ut til ca 180m.
Det fungerte ypperlig både fra knøttsmå muntjack i England, til elg i Grane i Nordland.

Woodleigh har følgende data for 30-06  med 165 grs PP og N160:
Starladning: 55,0 grs
Maksladning: 61,0 grs.
Hastighet henholdsvis 2550 fps og 2855 fps.

Med 308 Win blir det følgende:
Kule: Woodleigh PP 165 grs .
Krutt: N150, 
Startladning: 44 grs.
Maksladning: 48,5

Hastighet henholdsvis 2440 fps og  2685 fps.
Woodleigh oppgir ikke anbefalt eller maks patronlengde i sin ladebok, så her må nesten hver enkelt finne det som passer best i sine respektive våpen.

Av de mange forskjellige "bonded" kuler jeg har prøvd på storviltjakt, er vel Woodleigh den beste etter min mening, alle faktorer tatt med.
I dag lader jeg og bruker den på jakt i 30-06 og 338-06.

 

Edited by seawolf
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Her er ladedata direkte fra boka til Woodleigh for denne kula (165 grs Woodleigh PP SN) i 308 win:

image.jpeg.2c036f2db46a53ad39dd737ad04cd32f.jpeg

 

Og tilsvarende for 30-06:

image.jpeg.c2de9ba7627457eba7d6ae6bb7707aa4.jpeg

 

image.jpeg.55d76a9280d74dac3e7412005d52ed6e.jpeg

 

Min ladning for denne kula i 308 win var 43 grs Norma 202, mener å huske at jeg kronograferte denne til rett under 800 m/s (47 cm løp). Med denne ladningen har jeg skutt elg, hjort, villsvin og rådyr - stort sett gjennomskyting med godt utgangshull, har kun noen få kuler liggende fra slakt. Nå har jeg ikke lenger 308 win, men bruker Woodleigh kuler i 7mm og 338. Enig med @seawolf over, dette er nok ei av de beste jaktkulene til generelt bruk. Jeg så heller aldri behov for tyngre kule enn 165 grs Woodleigh i 308 win, til 300 win mag eller tilsvarende ville jeg kanskje valgt 180 eller 200 grs.  

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
SteinarBM skrev (På 7.2.2023 den 15.17):

Her er ladedata direkte fra boka til Woodleigh for denne kula (165 grs Woodleigh PP SN) i 308 win:

image.jpeg.2c036f2db46a53ad39dd737ad04cd32f.jpeg

 

Og tilsvarende for 30-06:

image.jpeg.c2de9ba7627457eba7d6ae6bb7707aa4.jpeg

 

image.jpeg.55d76a9280d74dac3e7412005d52ed6e.jpeg

 

Min ladning for denne kula i 308 win var 43 grs Norma 202, mener å huske at jeg kronograferte denne til rett under 800 m/s (47 cm løp). Med denne ladningen har jeg skutt elg, hjort, villsvin og rådyr - stort sett gjennomskyting med godt utgangshull, har kun noen få kuler liggende fra slakt. Nå har jeg ikke lenger 308 win, men bruker Woodleigh kuler i 7mm og 338. Enig med @seawolf over, dette er nok ei av de beste jaktkulene til generelt bruk. Jeg så heller aldri behov for tyngre kule enn 165 grs Woodleigh i 308 win, til 300 win mag eller tilsvarende ville jeg kanskje valgt 180 eller 200 grs.  

Er i samme båt som trådstarter her og takknemlig for bilde fra boken🙌🙌. Uten noen strukturert stige fikk jeg et absolutt brukbart resultat med 45 grs N150 og col på 70 mm med en hastighet (plastloff) på rundt 815 m/s. Dette er da .308 med 56 cm løp. Så først nå på oppgitt MV på max.ladninga i den tabellen der og den er jo 2690 fps = 820 m/s....med 48,5 grs N150. Jeg testa med 47,5 grs med 860 m/s uten noen åpenbare problemer men siden jeg ikke er veldig erfaren har jeg som regel å gi meg når det nærmer seg hastigheten på oppgitt max.ladning.

 

Anbefalt anslagshastighet er 2000-2900 fps på denne i den grad det betyr noe men igjen....som relativ nybegynner vil man vel følge anbefalinger.

 

Tenkte å holde meg på den 45 grs ladninga som jeg i første omgang tenkte var litt for slapp, men har noen noen tanker om dette? Noen vits i å jakte på mer fart her? Utover farta på max.ladningen til produsenten....og er det bare jeg som synes farta de fikk i tabellen var litt laber?

Link to comment
Share on other sites

dr. O skrev (4 timer siden):

Tenkte å holde meg på den 45 grs ladninga som jeg i første omgang tenkte var litt for slapp, men har noen noen tanker om dette? Noen vits i å jakte på mer fart her? 

Nei, jeg synes ikke det, kanskje ett grain til om du er veldig opptatt av fart? Men du er trygg på de fleste jegermessige hold med utgangshastighet 815 m/s. Jeg har ladet opp 20 patroner til dama (som har .308 Win med 51 cm pipe) med col 69,0 mm og 46 grs N150, samt til meg selv (.30-06 med 56 cm pipe) med 58 grs N160. Har ikke testet eller kronografert noen av disse. Mht. .308-ladningen, Woodleighs max på 48,5 N150 virker noe heit når man studerer VihtaVuoris ladetabell for andre 165 grs-kuler (det nærmeste vi kommer er vel Speer-kula, men den har boat tail og dermed kortere bæreflate).

Edited by Sølvrev
Lagt til lenke
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (4 timer siden):

Nei, jeg synes ikke det, kanskje ett grain til om du er veldig opptatt av fart? Men du er trygg på de fleste jegermessige hold med utgangshastighet 815 m/s. Jeg har ladet opp 20 patroner til dama (som har .308 Win med 51 cm pipe) med col 69,0 mm og 46 grs N150, samt til meg selv (.30-06 med 56 cm pipe) med 58 grs N160. Har ikke testet eller kronografert noen av disse. Mht. .308-ladningen, Woodleighs max på 48,5 N150 virker noe heit når man studerer VihtaVuoris ladetabell for andre 165 grs-kuler (det nærmeste vi kommer er vel Speer-kula, men den har boat tail og dermed kortere bæreflate).

Takk for respons. Kan for ordens skyld kjøre en test på 46, men liker ikke å teste for mye...blir bare mer problemer med å bestemme meg da og er ikke god nok til å skyte til å få utbytte av marginalt bedre samling. Noe mer enn jegermessig hold blir det jo ikke, men stusser fortsatt på den lave hastigheten de oppga ved sin heite max.ladning. Jeg ligger vanligvis ikke over tabellene ift Fart/Ladning men her var jeg 40 m/s over deres max med 1 grs mindre krutt. Må ha hatt et labert løp når de satt opp den tabellen sin....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilken pipelengde Woodleigh baserer sine hastigheter på. Du kan anta 2-5 m/s (typisk 3-4) for hver cm forskjell. I tillegg kan to piper med samme lengde gi ulik hastighet med samme ladning. Som sagt, du er på trygg grunn, og hvis det i tillegg gir tette samlinger med 45 grs ville ikke jeg heller brent mer krutt i denne saken😉. Skitt jakt!

 

Edit: Som det framgår av innlegg lenger oppe er det oppnådd hastighet like under 800 m/s med 43 grs krutt i 47 cm pipe, så da er det ikke helt urimelig med 815 m/s med 45 grs krutt i 56 cm pipe, selv om brennhastigheten er noe lavere.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg anbefaler ikke noe, men jeg har god erfaring med  51 grains Virhavourit N140 + Barnes TTSX 150 grains, dyttet akkurat ned så langt i hylsen at rillene ikke vises. I en mauser M18 går 5 av 5 i tieren på 100-meteren. Vo 850 m/s. Men jeg nabefaler ikke noe. Jeg bare røper egne erfaringer.

On 8/15/2023 at 5:12 PM, Sølvrev said:

Jeg vet ikke hvilken pipelengde Woodleigh baserer sine hastigheter på. Du kan anta 2-5 m/s (typisk 3-4) for hver cm forskjell. I tillegg kan to piper med samme lengde gi ulik hastighet med samme ladning. Som sagt, du er på trygg grunn, og hvis det i tillegg gir tette samlinger med 45 grs ville ikke jeg heller brent mer krutt i denne saken😉. Skitt jakt!

 

Edit: Som det framgår av innlegg lenger oppe er det oppnådd hastighet like under 800 m/s med 43 grs krutt i 47 cm pipe, så da er det ikke helt urimelig med 815 m/s med 45 grs krutt i 56 cm pipe, selv om brennhastigheten er noe lavere.

 

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Det er kansje på tide å legge ned denne saken, det har du nok rett i. Kverulanter finnes det alltid nok av, også i våpenmiljøet, men jeg er ikke en av dem, ogalt  jeg kan si er at jeg stoler på egne ladninger og egne våpen - men jeg gir ikke råd til andre, Hva andre putter inn i børsene sine - det er opp til hver enkelt.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, joar1 said:

Det er kansje på tide å legge ned denne saken, det har du nok rett i. Kverulanter finnes det alltid nok av, også i våpenmiljøet, men jeg er ikke en av dem, ogalt  jeg kan si er at jeg stoler på egne ladninger og egne våpen - men jeg gir ikke råd til andre, Hva andre putter inn i børsene sine - det er opp til hver enkelt.

Det må sier at jeg forsøkte å få tak i N160 våren 2022, men etter ar krigen brøt ut, var det umulig å få tak i. Så da ble det det jeg hadde på lager - N140. Litt for kjapt for 30-06, men i nøden spiser fanden fluer. Og det ble jo en lykkelig ladning til slutt

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, joar1 said:

Det må sier at jeg forsøkte å få tak i N160 våren 2022, men etter ar krigen brøt ut, var det umulig å få tak i. Så da ble det det jeg hadde på lager - N140. Litt for kjapt for 30-06, men i nøden spiser fanden fluer. Og det ble jo en lykkelig ladning til slutt

Men som jeg elvsagt ikke anbefaler til noen. Jeg bare deler egen erfaring.

Link to comment
Share on other sites

joar1 skrev (31 minutter siden):

Jeg anbefaler ikke noe, men jeg har god erfaring med  51 grains Virhavourit N140 + Barnes TTSX 150 grains, dyttet akkurat ned så langt i hylsen at rillene ikke vises. 

@joar1: TTSX-betraktninger hører ikke hjemme i denne tråden jeg opprettet for ladedata med Woodleigh Wc PP SN. Vennligst slett de siste innleggene dine her.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...