Jump to content

Krag Jørgensen Jaktammunisjon


KragM1912

Recommended Posts

Hei!

Har en krag m1912 som jeg har lyst til å bruke på rådyrjakt, og da må jeg lade selv. Er ganske uerfaren med hjemmelading og skulle hatt en liste over:

- Hva slags krutt  

- hvor mye krutt per patron

- kulevekt 

 

Tar gjerne noen tips til hvilke ekspanderende kuler som går best i krag.

 

Jeg har omtrent 150+ tomhylser fra lapua rekrutt, og ca 20 tomhylser fra norma rekrutt.

Funker disse tomhylser bra for jaktammunisjon?🤔

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er uerfaren med hjemmelading, kjøp og les Ladeboken (nå utgave 8). Og få gjerne med deg en mentor som kan veilede deg gjennom prosessen første gang. Tomhylsene dine duger godt til omlading, men akkurat nå er det generell tørke på øvrige ladekomponenter (krutt, kuler og tennhetter). Vedlegger ladetabell for Krag Jørgensen fra siste utgave av ladeboken (testvåpenet har 74 cm pipe). Tror jeg ville gått for Hornadys Interbond-kule 8,4 gram hvis formålet er rådyr.

 

Edit: Og skal du lade til trening, kan du bruke samme kruttmengde med N160 for Normas Golden Target-kule i samme vekt.

image.png.c325e71d7e39b2993a4c7b1dec4a1e0f.png

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 timer siden):

Hvis du er uerfaren med hjemmelading, kjøp og les Ladeboken (nå utgave 8). Og få gjerne med deg en mentor som kan veilede deg gjennom prosessen første gang. Tomhylsene dine duger godt til omlading, men akkurat nå er det generell tørke på øvrige ladekomponenter (krutt, kuler og tennhetter). Vedlegger ladetabell for Krag Jørgensen fra siste utgave av ladeboken (testvåpenet har 74 cm pipe). Tror jeg ville gått for Hornadys Interbond-kule 8,4 gram hvis formålet er rådyr.

 

Edit: Og skal du lade til trening, kan du bruke samme kruttmengde med N160 for Normas Golden Target-kule i samme vekt.

image.png.c325e71d7e39b2993a4c7b1dec4a1e0f.png

Tusen takk for svar, jeg har en kjenning som har ladet en del før som kan hjelpe meg med det😁 Vet det er litt mangel på ladekomponenter men da vet jeg hva jeg ser etter👍🏼

Link to comment
Share on other sites

erikraude skrev (16 timer siden):

Hvor i landet holder du til? Jeg kjøpte inn til å jakte rådyr med min, men å spikke nytt skjefte tar tid, og blyforbudet kommer, så jeg kan sikkert avse noen kuler. Jeg rekker nok ikke bruke opp en hel boks uansett.

Det hadde vært supert! Holder til i nordre land kommune.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Vi fortsetter her, jeg har jo allerede vært aktiv i denne tråden. @Per-S Jeg tar gjerne videre innspill, men sikkert greit å holde det vekk fra 7,62-tråden.

 

Som nevnt i omtalte tråd, jeg har en Krag-Jørgensen karabin (tror jeg) jeg har laga et nytt skjefte til og hadde tenkt å bruke til jakt. Jeg brukte data fra ladeboken og fikk hjelp til å lade jaktammo med 120 grs Sierra prohunter med 42,5 grs vihta... N160 bak. Det samla overhodet ikke, og hylsene sota en del.

 

Tar veldig gjerne imot innspill på hvordan jeg kan få hjemmelada til å gå, eller, kanskje enda heller, fabrikkammo til jakt jeg kan bruke uten overdreven risiko. Med dfs' treningsammo for Krag samler rifla godt.

Link to comment
Share on other sites

For å tone flagg og fortsette tråden, jeg har også brukt N-140 til feltladninger med lett kule, men da i M67 og ikke Krag. I motsetning til med N-160 er det lett å få opp trykket og unngå sot, men det er også lett å lade hardt.

 

Jeg bruker kanskje 50 skudd i året på koseskyting med Krag-karabin. De lader jeg med 123 grs matchkule og akkurat nok N-550 til at det ikke soter. Tilfeldigvis er det også baneladningen min i Sauer. 

 

Hvis du er bekymret for at du skal ut i den hvite delen av kartet, så slå en kule ut av fabrikkammo og vei ladningen. Da kan du anslå hvor raskt krutt de har brukt. 

Link to comment
Share on other sites

@Per-S, jeg ser i den andre tråden at du nevner temperatur som en faktor for jaktammo. Jeg ser absolutt poenget, men i dette konkrete tilfellet er jeg ikke avhengig av å ha ammo som funker under alle forhold. Kragen blir uansett ikke med ut om det regner, og kan sikkert stå hjemme om det snør også. Jeg har andre, mer pålitelige våpen å gripe til ved behov, men det hadde vært så moro å få denne til å funke på en godværsdag i august etter bukken.

 

En klar utfordring er jo opplagt at jeg ikke lader sjøl, og egentlig ikke har noe videre ønske om det (selv om jeg har spart på tomhylser siden jeg begynte med rifleskyting bare i tilfelle). Det betyr at det er relativt tungvint å eksperimentere, siden jeg er avhengig av bistand fra en bekjent (og vi kjenner hverandre ikke så godt at det er helt innafor å be om for mange tjenester). Det betyr også at jeg er litt bekymra for å bevege meg ut i @bobles hvite kartområde, for jeg veit ikke hvor langt ut i det hvite jeg er.

 

Når jeg begynte på prosjektet å spikke stokk til en hundre år gammel rifle innså jeg at det kom til å bli utfordrende, men i min naivitet trodde jeg først og fremst de kom til å handle om trearbeid. :D Så feil kan man ta.

 

Det er ihvertfall et utgangspunkt, å bevege seg opp mot ladebokens max på 45 grs og sette kula litt dypere. Da er det i det minste noe å gå etter når jeg igjen må be om en tjeneste.

 

Hvis det er av interesse har jeg mer omfattende info om de hjemmelagde patronene, col og denslags. Jeg må bare finne det fram, for jeg husker ikke sånt som ikke sier meg så mye.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...