Jump to content

Norges eldste rustfri/syntet-rifle?


chmeland

Recommended Posts

Hei

Ble påminnet at jeg ikke er 20 lenger da det gikk opp for meg at rifla mi er 33 år i år....en Browning A-bolt Stainless Stalker i 30-06, kjøpt hos Våpensenteret i Kjøpmannsgata i Trondheim. Jeg var 20 og jakt-gal, og studielånet gikk til rifle (8.990,- tror jeg den kostet). Husker godt da den kom, det var noe helt annet enn noe annet jeg hadde sett....rustfri, og med sort syntet-stokk.

 

Noen eldre, tro?

 

mvh Chr

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble med et jaktlag etter elgen på et statskogvald i Grane (Nordland) i 1987.
Og i den forbindelse ble det anskaffet en Savage (tror modellen hette 116?) i 338 Winmag, rustfri og med plaststokk :)
Mye glaning på skytebanen når jeg kom med den, både når det gjaldt utseende og kalibret :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er den første jaktrifla med syntetisk skjefte jeg husker var til salgs i Norge på 70-tallet.

Steyr Mod. M Professional. Skjeftet er laget av samme materiale som skjeftet på Steyr SSG69 skarpskytterrifle som startet ballet med syntetiske skjefter i masseproduksjon.

 

Rifla ligger til salgs på finn til en latterlig pris, 6900.-, med en Zeiss Terra 3-9. Omtrent prisen for kikkertmontasjen alene..

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=234854022

 

image.png.bb0bcd6f10b54dac580c6cc2c25c5807.png

Link to comment
Share on other sites

@Torf Dæven!
Hukommelse er nå litt oppskrytt innimellom, så jeg skal ikke være bastant. Jeg TROR den første jeg så var ei Rem 7 med kevlarstokk fra Customavdelingen til Remington. Skal ikke banne på at den var i rustfritt, men mener det. En som var fjelloppsyn fikk låne den fra Norma, datidens importør, da rifla hans sa takk for seg rett før villreinjakta startet. Han skrøt av den til alle jegerne han pratet med den høsten :-)Husker den vekket kjøpelysta, men jeg syntes prisen ble vel høy etter at det hadde havnet et nytt våpen i skapet for hvert år man hadde jaktet 🙈 Tipper det var i 1986, seinest 1987.

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok stemme. De første riflene med syntetisk skjefte fra Remington Custom shop hadde McMillan skjefter. Både Mod 7 og 700'er.

Jeg kjøpe en 40XR, med McMillan, matchgevær med magasin av dem på den tiden. 

Dette er bare noen få år etter at USMC konverterte sine M40 skarpskytterrifler fra valnøttskjefter tilglassfiberskjefter fra McMillan som ble navnet M40A1 rundt 1980.

 

M40:

m40-1-1040x556.jpg

 

M40A1

usmc-m40a1-right_v2.png

 

Steyr SSG69 fra 1969:

 

STEYR SSG69 PI WITH KAHLES ZF84 - Sniper Central

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Torf said:

Rifla ligger til salgs på finn til en latterlig pris, 6900.-, med en Zeiss Terra 3-9. Omtrent prisen for kikkertmontasjen alene..

Den der vile jeg ha "borescopa" før jeg overhode hadde vurdert et kjøp😏 Tipper det fort kan bli en veldig dyr rifle...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det?

Steyr M har vanlig gjenget pipe hvis pipa er utslitt.

 

Edit:

 

Steyr M er litt morsom hvis man bygger rifle og leser spesifikasjoner som fanden leser bibelen. Låskassa er veldig "kort" pga at den har låsklakkene bak. Måler man avstanden fra avtrekker til støtbunn med sluttstykket i lås vil man se at en Steyr M, som denne i 30-06, er "kortere" enn en Rem Mod 7. som må ha "korte" patroner ala 308.

I en Steyr M kan man altså få 5 stk 9,3x62 i magasinet og en i pipa med ei kortere låskasse enn Mod. 7..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Torf said:

Steyr M er litt morsom hvis man bygger rifle og leser spesifikasjoner som fanden leser bibelen. Låskassa er veldig "kort" pga at den har låsklakkene bak. Måler man avstanden fra avtrekker til støtbunn med sluttstykket i lås vil man se at en Steyr M, som denne i 30-06, er "kortere" enn en Rem Mod 7. som må ha "korte" patroner ala 308.

Det hjelper fint lite med kort boltgang når det knapt nok finnes en hevearm å ta tak i. Den må man omtrent lete etter hver gang..😂

Link to comment
Share on other sites

Steyr hevarmen er ikke så ille som den ser ut. Det er litt synsbedrag. Har skutt veldig mye med SSG69.

Poenget med kommentaren om Mod M er at mange jakter på korte og lette kasser og her er det en som både er kort og lett, men som håndterer lange patroner hvis man trenger det.

 

Gamle SSG69 fra 70-tallet hadde presisjonskrav før de ble sendt fra fabrikken på 10 skudd innenfor 10cm på 300m. I tillegg var pipene designet for å skyte bra med NATO MG-ammo. Noe de også gjorde. Jeg har slitt ut 2 stk SSG69 med 90% NM60. De skyter rett og slett imponerende bra med det meste. Her er en fin video som overenstemmer bra med hva vi fikk ut av disse riflene på 80-tallet. Husk at de veier ikke mer enn 4,5kg med 6x42 kikkert med tysk nr. 1..

   

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...