Jump to content

Rådet for dyreetikk


Guest solheimen

Recommended Posts

Jeg sitter igjen med et nokså rart inntrykk. Hva er egentlig dette rådets hensikt - sett i lyset av svaret fra LD? Jeg mener; dette koster oss skattepenger - hvor er effekten av dem?

 

Ja man kan sannelig lure.

Enda ett bevis på at de grå eminenser i departementene har sine egne agendaer uavhengig av hvilke politikere som sitter ved roret ?

Har LBD bedt om denne uttaleslen, eller er det rådet som har funnet ut at det er på tide med litt møtevirksomhet for å rettferdiggjøre sin eksistens?

 

Begrepet supperåd dukker uvilkårlig opp av en eller annen grunn.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter igjen med et nokså rart inntrykk. Hva er egentlig dette rådets hensikt - sett i lyset av svaret fra LD? Jeg mener; dette koster oss skattepenger - hvor er effekten av dem?

 

Ikke bare koster det deg skattepenger, dette er penger som går rett av jordbruksoppgjøret... Altså penger som i utgangspunktet skal komme landbruket og norske bønder til gode. Jeg må vel innrømme at jeg har vanskeligheter for å se den helt store nyttevirkningen...

Link to comment
Share on other sites

Å Hjelp. Og dette har de fått betaling for å koke sammen. :twisted::twisted::twisted:

Kunne utmerket vært skrevet av en « Penny klubb medlem» som særoppgave ved endt folke skole.

Jeg er skremt, og fortvilet av at slike innlegg kan avgjøre jakten vår. :shock::shock:

 

TROR JEG STÅR VED MITT FØRSTE INNLEGG. Slikt som dette gjør meg redd.

Link to comment
Share on other sites

Å Hjelp. Og dette har de fått betaling for å koke sammen. :twisted::twisted::twisted:

Kunne utmerket vært skrevet av en « Penny klubb medlem» som særoppgave ved endt folke skole.

Jeg er skremt, og fortvilet av at slike innlegg kan avgjøre jakten vår. :shock::shock:

 

TROR JEG STÅR VED MITT FØRSTE INNLEGG. Slikt som dette gjør meg redd.

 

 

Fra rådets egne sider:

 

Medlemmer og adresser

 

Medlemmer og adresser i perioden 1998 - 2001 Medlemmer og adresser i 2002 - 2003

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Medlemmer av Rådet for dyreetikk

 

Per 01.09. 2006, oppnevnt til 31.12. 2007

 

 

 

Leder og frittstående medlem

 

Avdelingsleder Grethe Fossli, Landsorganisasjonen i Norge, Youngs gt. 11, 0181 Oslo.

 

Tel. jobb: 23 06 17 23, mobil: 930 63 553, e- post: grethe.fossli@lo.no

 

Frittstående medlem

 

Presserådgiver Karin Westrheim, Miljøverndepartementet, Postboks 8013 Dep., 0030 Oslo.

Tel. jobb: 22 24 57 09, mob.: 901 25 471, e-post: karin.westrheim@md.dep.no

 

Representant for næringsmessig dyrehold, akvatiske dyr

 

Medlem: Fiskeoppdretter Karl Olaf Jørgensen, Flaksvatn, 4760 Birkeland. E-post gustmar@online.no

 

Varamedlem: Adm. nestleder Knut A. Hjelt, FHL havbruk, Postboks 1214, 7462 Trondheim

 

Representant for næringsmessig dyrehold, terrestriske dyr

 

Medlem: Leder i Akershus Bondelag Brita Skallerud, Randby, 2040 Kløfta. Mobil 92457780.

 

Varamedlem: Geir Grosberg, Grosberg nørdre Kvikne, 2640 Vinstra

 

Representant for dyrevernorganisasjonene

 

Medlem: Tidligere byveterinær Toralf Metveit, Postboks 183, 2201 Kongsvinger. Tel. 62813697.

 

Varamedlem: Førsteamanuensis, kriminolog Guri Larsen, Universitetet i Oslo

 

Representant for forskningsmiljøene generelt

 

Medlem: Professor Morten Bakken , Norges landbrukshøgskole, postboks 5025, 1432 Ås. Tel. 64948000.

 

Varamedlem: Instituttleder Ann Margaret Grøndahl, Norges veterinærhøgskole, postboks 8146 Dep., 0033 Oslo.

 

Representant for fiskeforskningen

 

Medlem: Forskningsdirektør Ole Torrissen, Havforskningsinstituttet, postboks 1870 Nordnes, 5817 Bergen. Tel. 55236371.

 

Varamedlem: Seniorforsker Børge Damsgård, Fiskeriforskning, 9291 Tromsø

 

Sekretariat

 

Rådet for dyreetikk v/ Cecilie Mejdell

Vetrinærinstituttet, P.b. 8156 Dep, 0033 OsloTel: 23216385, faks 23216301, e-post: cecilie.mejdell@vetinst.no

 

 

-------------------------------------

 

Jeg har merket meg to som fortjener en kommentar

Westrheim har bakgrunn som musikkjournalist i NRK........

 

Mejdell....... well sentralt plassert i sekretariat ser man i allefall!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Etter å ha lest de fleste innleggene som kommenterer utspillet fra "Rådet for dyreetikk" så er det en ting som slår meg. De fleste innleggene her er svært usaklige og useriøse og mangler stort sett motargumentasjon. Rådet blir kallt for "supperåd", "rådet går ut over sitt kunnskapsnivå og mandat", "dette koster oss skattepenger", "kunne vært skrevet av Penny-klubb medlem" osv.

 

Utenforståennde som leser denne tråden sitter igjen med et inntrykk av at en gjeng med ikke altfor smarte, skyteglade jegere får fullstendig panikk når noen har et annet syn enn dem selv og alt de kan svare med er navnkalling og skittkasting.

 

I dagens samfunn øker jaktmotstanden for hvert år som går, befolkningen i byene blir fjernere og fjernere fra naturens realiteter og blir fullstendig fremmedgjort til alt som har med jakt å gjøre. Det er vanskelig for mange å forstå hvorfordet ikke holder med å spise hamburgere på McDonalds laget av storfekjøtt, og hvorfor vi ikke kan la elgen og hjorten være i fred i skogen.

 

Hvorfor tar dere det som en selvfølge at det skal være lov å jakte? Et stort område på Hardangervidda foreslårs vernet for all jakt. Samene ønsker å forby jakt med hund i deler av Finnmark.

 

Jakt innebærer alltid risikoen for skadeskyting og for at dyr lider.Hvorfor skal feks. støkkjegere få gå på rypejakt uten ettersøkshund? Hvor ansvarlig er det å skadeskyte fugl som en ikke finner igjen? Hvor mange ender blir skadeskutt i løpet av en sesong? Hvem har ikke hørt om texas-skyting på Hardangervidda under reinsdyrjakten?

 

Hvorfor skal vi jakte for kun sportens skyld? De flest jakter jo kun fordi det er morro, ikke fordi de trenger å jakte. Vi har jo nok mat og samfunnsøkonomisk er det bedre å hente seg en pakke koteletter i fryseren på Rema 1000 enn å skyte en elg i skogen. Hvor mange penger og hvor mye tid går det ikke med på utdanning av jegere, reising, klær, ammunisjon, jakt-terreng osv? Den ene elgen blir ganske dyr etterhvert og skal vi jakte kun fordi det er gøy?

 

I denne debatten savner jeg at jegere er litt mer kritisk til seg selv, tar motstanden mot jakt litt mer seriøst og at en møter jaktmotstanden med gode motargumenter og saklig kritikk, istedet for mye av det som er blitt ytret i denne tråden.

 

Jaktmotstanden bør dere ta seriøst, ellers skyter dere bare dere selv i foten.

 

Alexander Kristiansen

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del har problemer med å ta mange jaktmotstandere seriøst.

For meg er det glassklart att det er mer moralsk riktig å spise viltkjøtt enn det er å spise oppdrettskjøtt.

Mulig det er naivt av meg, men jeg føler meg trygg så lenge flertallet av det norske folk ikke består av vegetarianere.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor skal vi jakte for kun sportens skyld? De flest jakter jo kun fordi det er morro, ikke fordi de trenger å jakte. Vi har jo nok mat og samfunnsøkonomisk er det bedre å hente seg en pakke koteletter i fryseren på Rema 1000 enn å skyte en elg i skogen. Hvor mange penger og hvor mye tid går det ikke med på utdanning av jegere, reising, klær, ammunisjon, jakt-terreng osv? Den ene elgen blir ganske dyr etterhvert og skal vi jakte kun fordi det er gøy?

 

I denne debatten savner jeg at jegere er litt mer kritisk til seg selv, tar motstanden mot jakt litt mer seriøst og at en møter jaktmotstanden med gode motargumenter og saklig kritikk, istedet for mye av det som er blitt ytret i denne tråden.

 

Jaktmotstanden bør dere ta seriøst, ellers skyter dere bare dere selv i foten.

 

Alexander Kristiansen

 

Jeg vet ikke hvor ditt ståsted er i denne debatten, men å hevde (det er det du gjør?) at vi kun jakter for sportens skyld og at det er morro, blir i min verden svært forenklet for å si det mildt.

Hvis jeg kun kan nevne verdien jakt har i forhold til forvaltning av vilt med tanke på mengde og utbedrelse, sammfunnsverdi i form av mat og sunn og positiv fritidsutøvelse.

Samt det å kontrollere hjorteviltstammen med tanke på overpopulasjon, sykdom, beitemangel , skade på skog og innmark osv.

 

En del forestiller seg nok at jakt kun er sport og morro, men gidder de å sette seg en smule inn i materien, vil de fort oppdage at bildet er mer sammensatt enn som så.

 

Jeg kalte dette et supperåd, kanskje en fleipete uttalelse.

Men når rådet som flere her har påpekt, ikke engang kjenner detaljer i dagens lovgiving vedrørende jakt og bruk av våpen, samt at de kommer med synspunkter som tydeligvis er basert på teser om at dyr har det samme følelseslivet som mennesker, da tror jeg at jeg står ved min karakteristikk.

 

At vi skal ta jaktmotstandere på alvor er jeg enig i, men føler det blir en annen diskusjon, da dette rådet pr. definisjon ikke er oppnevnt for å få slutt på jakt, men for å ivareta dyrs fysiske velbefinnende og tydeligvis, også følelsesliv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...