Jump to content

N 560 i 308w


Frode jørgensen

Recommended Posts

N160 er heller ikke særlig egnet. Du får rett og slett ikke nok krutt oppi .308 Win-hylsa som har relativt beskjedent volum ift. kaliberet. Jeg lader 150 grs kuler i .308 med N150, og da blir det rimelig fullt. Du bør skaffe deg N150/550, eller raskere krutt som N140/540 til denne patronen.

 

Siden det er generelt begrenset tilgang på ladekomponenter for tiden og du har masse krutt tilgjengelig for de som lader patroner med mer romslige hylser, ville jeg forsøkt å bytte til meg noen bokser raskere krutt inn til problemene med transport og lagring forhåpentligvis snart er over.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Ja håper vi kan gå i butikken å få det man ønsker, ja var redd for at kruttet jeg har ikke er egnet i 308 win. Tenker om jeg ladder komprimerte ladninger med magnumhetter, så blir det bare lav fart og mye munningsflamme. Har vært på nettet uten hell, må nok bare vente på at butikkene får inn krutt som passer. Noen som har prøvd å ladde subsonic?, skal være mulig med 308win.

Link to comment
Share on other sites

Frode jørgensen skrev (7 timer siden):

Hei noen som har prøvd n 560 i 308 w. Sitter med masse magnumkrutt N160 , N560. Har kjøpt en 308 W, nå som det er litt vanskelig med krutt, lurer jeg på om det er noen med erfaring med 308 og magnumkrutt?

560 vil funke med de tyngste kulene. Men du vil få svære munningsflammer om du går for fart (eller uansett). Jag har ladet mye 308 med 175-190gr kuler med N19, N4 og N550. Det er nærmest ideelt om man vil ha maks fart med disse kulene, så helt galt tror jeg ikke N560 vil bli. Men som sagt, munningsflamme...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Frode jørgensen skrev (3 minutter siden):

vet ikke om det er for lite stigning, for å få trykk nok

Riflestigningen har lite eller ingenting med trykkoppbyggingen. Iallefall for lite til å måles/ oppdages av en vanlig hjemmelader.

 

bardp skrev (Akkurat nå):

Trykk får du vel nokk av. Men du skal vel ha en vis rotasjon for og stabilisere en så tung kule.

190gr HPBT og >200gr rundnese går helt fint i 12"-stigningen i Sauer, og i 11"-stigningen i Sako/ Tikka. Har skutt >10 000 skudd med disse kombinasjonene. enkelte VLD-design (et par Bergerkuler bla.) under 190 er dog i grenseland. 190gr NCC f.eks. går utmerket. Topp samling fra 0 til 1000m

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Postet en gang på starten av 2000 tallet en tråd der jeg testet N160 med 220 gr Sierra RN. Fikk grei hastighet og presisjon, med det var et styr å komprimere. Måtte kraftig crimp for å holde kula på plass. Hadde med noen til Afrika men brukte dem ikke der. Skaut 2 villsvin med de i Sverige året etter. Men har ikke giddet å gjenta dette.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...