Jump to content

Smith & Wesson 629 44 magnum


SimenM

Recommended Posts

Har en godt og ikke veldig pent brukt firtoms 629 som funker ganske bra tross tidligere eiers overtredelser, dvs pussing og kapping steder man ikke skal inni mekanikken. Fikk den veldig billig da. 

 

Pga ovennevnte overtredelser som inkluderer kapping av skruen som strammer hovedfjær og filing på avtrekkerhake funker ikke SA-avtrekk, men DA funker helt fint. 

Ellers er presisjon og sånt meget bra. Sparker godt gjør den og. 

 

Min erfaring med andre 44 er noe begrenset, men i det store og hele er jeg veldig fornøyd med min. Jeg vet om mange som mener det er bedre og smartere å kjøpe en eldre mod 29, men jeg tror det blir litt hipp som happ. Kjøp det du vil ha, det blir uansett ikke feil med en 629.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er den lykkelige eier av en 7 1/2" Ruger Super Redhawk i .44 magnum, men har også skutt en del med en 4" 629. Når jeg skyter på utebana pleier jeg bestandig å avslutte med en 5-10 skudd godt ladet .44 for moro og trives godt med det. Jeg har mye bedre samlinger med Rugeren enn med nevnte S&W, men antar at det skyldes løpslengden. Så mitt råd: Kjøp en .44. Det er moro. Sikter du mot medaljer så pass på at du har langt nok løp ...

Link to comment
Share on other sites

SimenM skrev (På 20.11.2022 den 18.02):

God kveld. 

Lurer på og kjøpe en Smith & Wesson 629 44 magnum, og lurer derfor på om dere har noen erfaringer med denne? Er interessert i å vite litt om både positive og negative sider.

...negative sider med en S&W...du tuller...? 😅

Link to comment
Share on other sites

629 har eg aldri sett eller prøvd, men eg har skutt litt med ein 29 i klassisk blå med 8" (trur eg) løp. Det er eit nydeleg våpen med flott avtrekk, men originalgrepet er etter mi meining vondt å skyte med. Det finns sikkert noko betre å få kjøpt, men det har eg ikkje prøvd. "Back in the day" når eg dreiv med metallsilhuett hadde 29 rykte på seg for å ikkje vere like holdbar som Ruger Blackhawk/Redhawk. Om dette berre var rykte eller om det var hold i det skal eg ikkje seie for mykje om, men det har gått mange tunge "bukkeladningar" gjennom den 29-en eg har skutt med og den virka for meg å vere tight og fin.

Link to comment
Share on other sites

Ca 1992/1993 ble SAAMI spesifikasjonen for 357magnum og 44magnum redusert med ca 20% fra 43500psi til 35000psi.

 

Årsaken til dette var problemene med S&W K-ramme mod 19 og 66 og mod 29 i 44mag som ikke tålte den gamle standarden. 

I Norge var det spesielt Norma fabrikkammo som lå å vaket rundt makstrykk. Hadde revolverne fra fabrikk en dårlig overgangskonus i løpet (og det hadde endel revolvere pga dårlig kvalitetskontroll) ble de raskt utslitt. Det var ikke uvanlig at en M29 med  dårlig overgangskonus i 44mag var utslitt etter 200 skudd med Norma 236gr stålmantelammo. Det var også et problem at metallsiluettskytterne brukte denne ammoen som mal og gjerne ladet enda hardere..

I 357 var det enda verre. I en kort periode kom det inn flere M19 og M66 som simulerte Colt 1860 Army uten topstrap. Årsaken var en lot Norma som ga overtrykk. Denne ammoen ble trukket tilbake. I butikken beholdt vi et par hundre skudd av denne ammoen som kunder fikk teste på skytebanen i butikken i en Ruger Speed six 2 3/4" med resultat at de ble grå i ansiktet etter 5 skudd :-)

 

Faktisk var S&W mod 57 i 41mag den beste S&W revolveren i tiden før maxtrykket ble redusert. Reduksjonen i fysisk størrelse fra 44mag til 41mag var akkurat det som skulle til for at marginene i N-ramma til S&W gjorde at den ble "problemfri". De som visste hva de holdt på med dengang kjøpte M57 i 41mag istedet for M29 i 44mag.

 

Dette er årsaken til at gamle M19/66 og M29/629 fra 70-80tallet bør sjekkes svært nøye selv om de ser "uskutte" ut med minimal slitasjering ved låshakkene på sylinderen.

 

Revolvere kjøpt etter 1993 er "fysisk problemfrie" pga redusert makstrykk i fabrikkammo. Kvalitetsproblemer snakker vi ikke om..

 

"Holy grail" 629 er Classic DX med full lug pipe som ble testet på fabrikken for, tror det var, 5 skudd innenfor 1,5" på 50yds.

 

Hvis man vil drive med litt SM anbefaler jeg S&W 629 4" Mountain Gun med 250gr kule ladet til gammel trykkstandard..

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...