Jump to content

Kan den skyte stål?


Stegge1

Recommended Posts

Per-S skrev (6 timer siden):

De fleste leirduepatronene med 24 g stålhagl fungerer i alle trangboringer også i våpen som ikke er testet for stålhagl. Det finnes informasjon om det på pakken eller på hjemmesidene til produsenten. Følg produsentens anvisninger.

På flere måter en... interessant post. Jeg har jo ikke like mye erfaring som deg, så jeg setter det derfor på mitt mangelfulle erfaringskort.

 

Men jeg har til gode å se merking på ammopakker med stålhagl, at de anbefales å skyte med i hagler som ikke er godkjent for stål. Ei heller har jeg sett noen produsenter (av hagler) anbefale bruk av stålhagl/leirdueammo i hagler som er beregnet for bly. Snarere advarer de mot slikt.

 

Kan du lenke til slik merking, og fabrikantenes hjemmeside ang anbefalinger så er det fint. Og lærerikt for både meg og andre herinne. At noen velger å skyte stålhagl/leirdueammo i «blyhagler», se det forstår jeg. Hva folk sjøl velger å gjøre, se det er en helt annen sak.

 

Men siden du her igjen er kategorisk, er det fint å få din dokumentasjon med linker. Ikke prat - men linker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Stegge1 said:

Hei har en Beretta 426E parallello S/S 1980 modell. 

Den har Trangboringen 3/4 og 1/2, 

kan den fint brukes Leirdue ammunisjon av stål? 

Svaret er ja. Men gamle hagler er jo ikke laget for stålammunisjon, men nyere standard stålammunisjon er laget for å kunne brukes i gamle hagler.  Jeg har prøvd å forklare litt i denne tråden, det har kommet enda flere typer ammunisjon siden den tråden ble skrevet, men kort fortalt står jo det du trenger å vite på på ammunisjonseska: 

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

BC.Airn skrev (11 timer siden):

Men siden du her igjen er kategorisk, er det fint å få din dokumentasjon med linker. Ikke prat - men linker.

Jeg er kun kategorisk på ett punkt: Informasjon finnes på pakken og ellers følg produsentens anvisninger. Alle typene leirduepatroner jeg har brukt de siste år er merket med hvilke CIP standard de oppfyller og på CIP sidene eller på produsentens hjemmesider finner du hva det betyr. Jeg gidder ikke finne linker når du utmerket godt klarer det selv. Jeg vet heller ikke hvilke patron du bruker og det er derfor en selvfølge at du selv må søke på den patronen du bruker.

Når det gjelder linker så antar jeg at asterix sitt innlegg gir nok informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (10 timer siden):

Jeg er kun kategorisk på ett punkt: Informasjon finnes på pakken og ellers følg produsentens anvisninger. Alle typene leirduepatroner jeg har brukt de siste år er merket med hvilke CIP standard de oppfyller og på CIP sidene eller på produsentens hjemmesider finner du hva det betyr. Jeg gidder ikke finne linker når du utmerket godt klarer det selv. Jeg vet heller ikke hvilke patron du bruker og det er derfor en selvfølge at du selv må søke på den patronen du bruker.

Når det gjelder linker så antar jeg at asterix sitt innlegg gir nok informasjon.

Er bare det at jeg har maila med Berettafabrikken. I sine gamle hagler beregna for bly, frarådet de all bruk av all stålammunisjon. Så får jo hver enkelt gjøre seg opp sin mening og gjøre hva de vil. Skal man skyte stål, så kjøp heller ei hagle beregna for slik bruk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er lurt å skyte stål i hagler med trangere boring enn 1/2. Om det var min Beretta ville jeg brotsjet opp løpene til 1/4 og 1/2, da moderne patroner med plast(kopp)-forladning har en tendens til å sette tettere samlinger enn gammeldagse patroner med forladning av filt eller papp. Jeg har for øvrig skutt masse 24 grams leirduepatroner i en gammel Sauer & Sohn mod. 8 uten problemer, men den er brotsjet opp som beskrevet.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Beklager litt kort svar, men det er mye som skal ordnes i jakttiden. Jeg har funnet en pakke Baschieri & Pellagri 24 g stål. På pakken står at ammunisjonen ikke må brukes i damaskløp eller våpen med kortere kammer enn 70 mm.  Ellers må våpenet være i god stand og beregnet for moderne ammunisjon. 

Det står ingenting om begrensinger i choke og da trykket er rundt 6-700 bar vil alle hagler etter 1900 tåle trykket.

Edited by Per-S
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den eneste Berettaen som jeg kjenner til- som har tatt skade av stål leirduepatroner- er forøvrig en nyere, og stålgodkjent Beretta. Var det muligens en 690? Du har nok helt sikkert fått med deg det. Du vil nok slite med å finne en eneste fabrikant som vil garantere for et våpen de selv ikke har sjekket og kontrollert. Å fraråde er derfor enkelt, og riktig, ihvertfall når du ut fra det rådet kjøper en ny til 30-40K. Men ammunisjonsprodusentene, og CIP, garanterer for ammunisjonen.

 

Men ett stålhagl på utsiden av plastkoppen kan ødelegge et løp- uansett om løpet er fra 1922-eller fra 2022.  Skyt og vær glad. 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Leirduepatroner har 24 g små hagl, det blir en kort haglladning i forhold til diameter. Størrelsen av haglene gjør at de flyter lettere. Derfor vil haglene lettere la seg presse sammen i en trangboring uten at presset på trangboringen blir for stort. Med større hagl og mye høyere vekt vil presset på trangboringen bli langt større i jaktpatroner. Trykket i en leirduepatron er lavt og overskrider ikke det vanlige hagler er godkjent for.

Jeg bruker leirduepatroner i de fleste eldre haglene jeg skyter med sporadisk, også i finere hagler, men jeg skyter ikke så mange skudd med dem. De haglene jeg skyter mye leirduer med er godkjent for det. Jeg mener at leirduepatroner med 24 g hagl kan skytes i alle hagler uten skade på trangboring. Jaktpatroner med stål bruker jeg svært lite, og jeg skyter dem ikke i våpen som ikke er godkjent for stål.

De respektive fabrikker prøver å sikre seg både i hue og ræva, og det koster dem ikke noe å fraråde bruk av alle stålhaglpatroner. Utviklingen av ammunisjon og bedre forladninger har redusert påkjenningen på trangboringen og jeg tror våpenfabrikkene fraråder alle stålhaglpatroner av gammel vane, eller at de tenker at sier vi OK til stål leirduepatroner vil noen da bruke alle stålpatroner.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (På 16.11.2022 den 8.26):

Jeg er kun kategorisk på ett punkt: Informasjon finnes på pakken og ellers følg produsentens anvisninger. Alle typene leirduepatroner jeg har brukt de siste år er merket med hvilke CIP standard de oppfyller og på CIP sidene eller på produsentens hjemmesider finner du hva det betyr. Jeg gidder ikke finne linker når du utmerket godt klarer det selv. Jeg vet heller ikke hvilke patron du bruker og det er derfor en selvfølge at du selv må søke på den patronen du bruker.

Når det gjelder linker så antar jeg at asterix sitt innlegg gir nok informasjon.

Åpenbart motsetningsforhold her: Enten ammopakka eller produsentens anvisninger...den er god...

 

Du forsøker tydeligvis å heilgardere deg her. Og det er for så vidt fair. Men når produsenten anbefaler ikke å bruke stålhagl i hagler som ikke er godkjent for slikt, så trumfer det jo alt annet du har sagt i tråden. Du sier det jo med reine ord , men innser det bare ikke sjøl...

 

Mange uerfarne som leser tråden, og jeg er litt redd for at man ikke ser potensiell fare ved bruk av stålammo: Eksempelvis om noen lader ei gammal hagle 12/65 med full trangboring, med stålammo 12/70, kan jo en potensiell farlig situasjon oppstå. Og før du kommenterer: Du sier ikke det, men misforståelser kan oppstå. Likevel er det råd som gis herinne, hver enkelt som leser må tenke sjøl.

 

I disse tider er det smarteste å kjøpe ei hagle beregna for stål (og varmskyting). Og heller lade den gamla hagla med bly så lenge det går, eller Bismuth.

Link to comment
Share on other sites

Du har misforstått, jeg skriver om ammunisjonen, det er der jeg mener du skal følge det som står på pakken, eller det produsenten informerer om på sine nettsider. I min opprinnelige pstering fremgår det tydelig av sammenhengen i setningen.

Årsaken til formuleringen var at du skrev at du ikke fant slike opplysninger på pakken, da finner du dem på produsentens hjemmesider.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Du har misforstått, jeg skriver om ammunisjonen, det er der jeg mener du skal følge det som står på pakken, eller det produsenten informerer om på sine nettsider. I min opprinnelige pstering fremgår det tydelig av sammenhengen i setningen.

Årsaken til formuleringen var at du skrev at du ikke fant slike opplysninger på pakken, da finner du dem på produsentens hjemmesider.

 

Snakker kanskje litt forbi her, da, fort gjort. Og ja, jeg har sett på ammoprodusenters hjemmesider, og på noen pakker jeg har liggende, ja.

 

Men skal man lade med noe våpenprodusenten sterkt anbefaler ikke å gjøre?

 

Jeg rekner med at de har legitime grunner for sine anbefalinger. Det er tanker omkring slike forhold jeg lukter på. Jeg tenker vi skal lytte til våpenprodusenten.

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (58 minutter siden):

Stapper man ukritisk 70 mm patroner i et 65 mm kammer er man uansett ute å sykle og bør få hjelp av en voksen.

 

Ole

Mange har gamle hagler (lovlig uregistrerte eller etterregistrerte) med våpenkort pålydende kaliber 12. Dette er ofte hagler med kammer i 12/65, og løp med halv og full boring. Mange våpeneiere forstår ikke at det er forskjell på 12/65 og 12/70. Om ekspeditør også har liten kunnskap, kan fort ammo i 12/70 i både stål og bly havne i handleposen. Jeg hjalp en kar med dette her forleden, slik at han slapp å komme i uføra, og lade med feil ammo. Denne situasjonen skal man absolutt ikke kimse av. Helt reelt. (Derfor i denne situasjonen nevnt sånn nærmest i parentes, som en mulig uheldig situasjon – på bakgrunn av dårlige vurderinger)

 

Men ellers...sukk...ja, du har rett i at enkelte så absolutt bør få hjelp av noen voksne 😏

Link to comment
Share on other sites

BC.Airn skrev (1 time siden):

[...]

 

Men skal man lade med noe våpenprodusenten sterkt anbefaler ikke å gjøre?

 

Jeg rekner med at de har legitime grunner for sine anbefalinger. Det er tanker omkring slike forhold jeg lukter på. Jeg tenker vi skal lytte til våpenprodusenten.

 

Her bør man tenke over at så godt som ALLE våpenprodusenter sterkt fraråder å bruke hjemmeladd ammunisjon. Og like mange trekker garantien om du bruker noe annet enn fabrikkammunisjon.

I 99% av manualer står det "use only cartridge corresponding with the barrel's caliber marking" e.l. også - så når du skyter .38 i en .357-smitter, eller 12/70 i hagla di som er 12/76.. - eller for den del .223 i ei rifle det står 5,56 på ;) - så "bryter du loven"!

 

 

Lite tankekors for neste gang du lader patroner selv eller dytter en 12/70 leirduepatron inn i jakthagla som har 12 ga 3" stempla på pipa.

 

Ole

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...