Jump to content

Kulehold og klemtrykk på kula?


Østledningen

Recommended Posts

Da man starter med hjemmelading er det mye å bli både forvirret, samt forbannet på. Den norske "ladebibel" er en av begge deler, men nok om det.

 

Sitter å testpresser hylser, samt prøver å finne riktig neckbushing for å få nok klem på kula da jeg setter den.

 

Med hornady match grade diesett.

 

Fulgt allverdens oppskrifter, og tror jeg har funnet at 0.291" hornady bushing stemmer til min Norma hylse. Dette gir 0.002"/0,050mm differanse på halsen før/etter kulesetting. Etter boka helt tipp topp.

 

Tar ca 20-30 kilos kraft å dra ut kulene da.

Så prøver jeg fabrikkrulla ammo av samme kule og hylse. Den klarer jeg ikke dra ut uansett hvor mye jeg prøver. Forvirra....

 

 

Og så kommer vi til kulehold?

 

"Litteraturen" sier minimum kaliberet i kulehold. Dvs 6,5x55 skal ha minimum 6,5mm av kule"flate" som holdes av patronhals.

Okay.....

Fabrikkrulla amminusjon har mindre kulehold en dette? F.eks lapua scenar 123gr 6,5x55.

 

Hilsen lettere frustrert nybegynner. Som syntes ladeboken kan ta seg ei bolle.

Edited by Østledningen
Link to comment
Share on other sites

Det høres fornuftig ut at du tar sikte på 2 tusendels tommer i halstensjon.

 

Fabrikkammunisjonen er ofte krympet, hvilket gjør det mer kraftkrevende å trekke ut kulene.

 

Jeg tenker på produktet av halstensjon og kontaktareal bæreflate/ hylsehals som "kulegrep". En av tingene kulegrepet skal bidra til, er at trykkstigningen blir tilstrekkelig til at kruttet får en konsistent forbrenning, og at hylsa tetter tilstrekkelig. Ulike kruttsorter kan ha ulike krav til kulegrep, mer lettantennelig krutt krever mindre. 

Tommelfingerregelen med en kaliberlengde bæreflate i hylsehalsen er en god rettesnor, men slettes ikke alltid nødvendig.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ladeboken bør betraktes som en grunnleggende innføring. Det finnes flere veier frem og forhold som ikke er beskrevet der. Ikke les den som "det eneste sanne".

Om vi snakker om ammo til felt eller jaktbruk så anser jeg 2 tusendeler presspasning som et minimum. Det er også noe kaliberavhengig. Grovere kaliber trenger erfaringsmessig mindre. Jeg foretrekker i området 3-4 tusendeler, og jeg observerer at når en lader fabrikknye hylser, så havner gjerne pasningen på ca 4 tusendeler (eller ca 1 tidels mm om en foretrekker metriske mål). Man tilstreber gjerne best mulig kulehold, og da vil man utnytte halslengden der det er mulig eller praktisk. Noen ganger er det ikke det, men da får man jo bare prøve og se.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke ladet mer enn et par år selv, men har fått noe erfaring. Vet det er lett å henge seg opp i detaljer, men har opplevd at man stort sett får tilfredstillende presisjon og funksjon ved å bare gjøre det så lett som mulig i starten. Så kan du heller fintune etterhvert. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at kulene bør sitte så fast i halsen at de ikke uforvarende kommer lengre ut/inn enn ønsket patronlengde tilsier. Tommelfingerregelen for kulehold er at den delen av kula som "klemmes" fast av veggene i patronhalsen skal være sånn ca kulediameteren. Må du bruke 20-30 kilos kraft for å dra ut (bevege) kula er det mer enn nok. Syretesten er jo, som @gribbensier, at du får god presisjon og sikker funksjon. Jeg har nå ladet ladet 4 ulike patroner i omtrent 25 år og aldri reflektert over kraften som må til for å trekke ut kula. Jeg har dog registrert at noen kuler sitter mindre fast enn andre. Men mine patroner (jeg er ganske nøyaktig med patronlengde og kruttvekt) har alltid levert like bra eller bedre presisjon enn tilsvarende fabrikkladet ammunisjon😄.

 

Edit: Bruker RCBS Die Set C til alle patroner, og presser hylsene akkurat så mye som nødvendig for at de skal kamre uten motstand. Det betyr stort sett bare at halsen presses.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Behovet for kulehold varierer voldsomt. I en .222 rem med 50 gr kule blir overflaten på kulen som er i kontakt med hylsen stor i forhold til vekten samtidig som rekylen er neglisjerbar. Da er det ikke behov for mye kulehold.

På en .458 Lott er det en 500 gr kule og overflaten på kulen blir liten i forhold til vekten samtidig som rekylen er meget kraftig. Da er det behov for svært kraftig kulehold, ofte så mye at kulen må krympes.

Generelt gjelder at kulen må sitte så fast i hylsen at den ikke flytter seg under rekyl og ladegrep. Med kraftig rekyl vil patronen bli utsatt for et kraftig slag mot kulen om patronen kan gli fremover i magasinet, da skal ikke kulen bli trykt ned i hylsen, det gir farlig overtrykk. Kraftig rekyl kan også rykke kulen ut av hylsen om patronen sitte låst i magasinet.

For de fleste vanlige patroner vil tommelfingerregelen om en festesone på minst en kaliberlengde være et godt utgangspunkt, men det finnes patroner som må ha mye mer, og det finnes patroner som kan klare seg med mye mindre.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Takker for grundige og forklarende svar ifra alle mann! Da er jeg en god del klokere. Jeg satser på bushing .291" og normahylser/lapua scenar da dette gir meg etter litt testing 2-3 tusnedels kulehold.

 

Da hentes nyrifla i morgen, og jeg skal avgårde til banen for å skyte mine aller første hjemmeladde skudd! Gleder meg!

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...