Jump to content

Er det lov å ha med ikke-jagende hund på jakt?


plenum

Recommended Posts

Hei, tanken er å ta med en finsk lapphund på rypejakt med rifle (nei, hunden skal ikke ha rifle..😁), for turens skyld for hunden.

Det skilles jo på jakt med og uten hund, men usikker på om ikke-jagende hunder blir likestilt med jakthunder?

Ønsker jo å holde meg innenfor regelverket..

 

Link to comment
Share on other sites

Grunneierne kan altså ikke forby folk å jakte med hund i bånd? Jeg tenkte at siden det ikke var lov å jakte rype med hund de første to ukene på et område jeg besøker en gang i året, så fikk jeg ha han i bånd. Men nei.. det fikk jeg beskjed om ikke var greit.

Riktig nok ES så det kan jo ha noe med saken å gjøre. 

Link to comment
Share on other sites

tailgunner skrev (9 minutter siden):

Grunneierne kan altså ikke forby folk å jakte med hund i bånd?

 

Det kommer jo an på avtalen som allerede er inngått, det. Grunneieren står rimelig fritt til å velge vilkår for utleie av jakt og hvem han vil leie ut til. 

 

Jeg hadde selv vært ekstremt skeptisk hvis en jeger jeg ikke kjente godt ville ha med rypestøvsuger "i bånd".

Link to comment
Share on other sites

Mange grunneiere som føler seg hevet over norsk lov men det er nå en gang slik at dette med løs hund i utmark er regulert i hundeloven så lenge det ikke foreligger lokal forskrift om båndtvang. Hvorvidt det er lurt eller ikke å ta med en ikke jaktende hund på jakt hvis grunneier ikke liker dette er jo et annet spørsmål men grunneier har ingen sanksjonsmulighet annet enn å eventuelt ikke selge deg et kort året etterpå hvis du velger å gå tur med hunden din i jaktområdet.

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (13 minutter siden):

Hvorvidt det er lurt eller ikke å ta med en ikke jaktende hund

Det er avtalefrihet i Norge, så dette er ikke å heve seg over norsk lov. Om man har avtalt å jakte uten hund, så er ikke spørsmålet om det er lurt eller ikke, men om det er avtalebrudd eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (19 minutter siden):

Mange grunneiere som føler seg hevet over norsk lov men det er nå en gang slik at dette med løs hund i utmark er regulert i hundeloven så lenge det ikke foreligger lokal forskrift om båndtvang. Hvorvidt det er lurt eller ikke å ta med en ikke jaktende hund på jakt hvis grunneier ikke liker dette er jo et annet spørsmål men grunneier har ingen sanksjonsmulighet annet enn å eventuelt ikke selge deg et kort året etterpå hvis du velger å gå tur med hunden din i jaktområdet.

 

Nei. Det er ikke "hevet over norsk lov" å legge ytterligere begrensninger på utøvelsen av jakten på sin eiendom. Dette gjøres hele tiden for å balansere bestandsforvaltning med jaktutøvelse og samtidig sikre at man selger et faktisk-salgbart produkt. Bag limit er et eksempel på en slik begrensning som ikke omfattes av loven, men som vi bør kunne være enige om at kan være en viktig del av bærekraftig forvaltning.

 

I dette tilfellet har grunneier gitt jegere som jakter uten hund en rabatt på jaktkortet. Da kommer det egentlig an på hvor spesifikt avtalen er utformet, men i første omgang vil jeg hevde at dersom den er så upresist skrevet at det bare står "jakt med hund" så har grunneier rett til å kreve forskjellen i pris mellom jakt med hund og jakt uten hund så lenge du har med deg et dyr av hundeslekten mens du jakter.

 

I tillegg kan grunneier svarteliste deg for all fremtidig jakt dersom du oppfører deg som en dust. Her hvor jeg bor kjenner alle grunneierne hverandre og du kommer til å slite med å leie jakt i både denne og tilstøtende kommuner dersom grunneier tar deg i å bryte det han synes er hans vilkår for å leie jakt og du reagerer med "du har ingen sanksjonsmuligheter asså!"

 

 

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (1 time siden):

Så lenge en har med seg en ikke jaktende hund på jakt så er dette ikke annerledes enn å gå tur med samme hund i samme område uten våpen og det kan ikke en grunneier nekte noen å gjøre.

Jo, det er annerledes. Jakt krever grunneiers tillatelse, tur krever ikke det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Iflg hundeloven så er det kun jakt med hund og trening av jakthund som krever grunneiers tillatelse. Det vil jo selvfølgelig mtp fremtidig jakt være veldig lite lurt å krangle med grunneier på dette men rent juridisk så står en nok sterkere enn grunneier her og noen påtale i etterkant slik det nevnes i et tidligere innlegg er jo bare vås.

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (1 time siden):

jakt med hund

Om man er på jakt, med geværet i den ene hånda og hundebåndet i det andre, så er jeg ganske sikker på at man er innenfor det juridiske begrepet jakt med hund, selv om hunden ikke er en typisk jaktrase. 
 

Du er jo enig i at jakt med hund krever grunneiers tillatelse, så spørsmålet er da hvordan juristene definerer begrepet jakt med hund. 

 

 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (26 minutter siden):

Iflg hundeloven så er det kun jakt med hund og trening av jakthund som krever grunneiers tillatelse. Det vil jo selvfølgelig mtp fremtidig jakt være veldig lite lurt å krangle med grunneier på dette men rent juridisk så står en nok sterkere enn grunneier her og noen påtale i etterkant slik det nevnes i et tidligere innlegg er jo bare vås.

 

Hundeloven regulerer ikke jakt med hund, men bare "jakthundtrening, jakthundprøver og dressur" - altså jaktlignende situasjoner der man ikke forventes å ha løst jaktkort, men hvor hundeloven sier at man må oppføre seg som om man har løst jaktkort, dvs. ha grunneiers tillatelse. 

 

Jaktkortet/ jaktavtalen mellom jeger og grunneier regulerer forholdet dem imellom. Der tror jeg du kan anta følgende:

1. Har du med hund med jaktinstinkter er det jakt med hund. 

2. At den er i bånd teller ikke. Grunneier har grunn til å anta at du har koblet den da du så ham komme.

3. Hvis grunneier har en skriftlig avtale med 1 pris med og 1 pris uten hund betaler du for jakt med hund dersom grunneier fersker deg med et hundedyr* og et våpen i nærheten av hverandre.

 

Hvis grunneier kan sannsynliggjøre at du har vært på jakt med hund etter å ha betalt for jakt uten hund, har han et avtalebrudd han kan rettsforfølge på vanlig måte. 

 

*) kjerringas blinde trebeinte chihuahua i ryggsekken teller kanskje ikke.

Link to comment
Share on other sites

Og hvordan kan du dokumentere overfor grunneier at hunden du har med ikke har jaktinstinkt ? Men uansett blir dette et blindspor, da grunneier har rett til å bestemme at går du med hund så må du betale for tilsvarende kort, eller fastsette at hund ikke er tillatt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Skrueråmuttere said:

 

Hundeloven regulerer ikke jakt med hund, men bare "jakthundtrening, jakthundprøver og dressur" - altså jaktlignende situasjoner der man ikke forventes å ha løst jaktkort, men hvor hundeloven sier at man må oppføre seg som om man har løst jaktkort, dvs. ha grunneiers tillatelse. 

 

Jaktkortet/ jaktavtalen mellom jeger og grunneier regulerer forholdet dem imellom. Der tror jeg du kan anta følgende:

1. Har du med hund med jaktinstinkter er det jakt med hund. 

2. At den er i bånd teller ikke. Grunneier har grunn til å anta at du har koblet den da du så ham komme.

3. Hvis grunneier har en skriftlig avtale med 1 pris med og 1 pris uten hund betaler du for jakt med hund dersom grunneier fersker deg med et hundedyr* og et våpen i nærheten av hverandre.

 

Hvis grunneier kan sannsynliggjøre at du har vært på jakt med hund etter å ha betalt for jakt uten hund, har han et avtalebrudd han kan rettsforfølge på vanlig måte. 

 

*) kjerringas blinde trebeinte chihuahua i ryggsekken teller kanskje ikke.

Så hvis jeg jakter (rype) på ett område hvor det står spesifisert at hver jeger kun har lov til å jakte over 1 hund. Men har med to settere hvor en av de går i bånd hele tiden. Så mener du at det kan jeg ikke gjøre, da kortselger har all grunn til å tro at jeg har begge løse når oppsynet ikke ser det?

 

Jeg ville automatisk tenkt at det å gå med feks en setter i kort bånd, i ett område hvor jeg har kort uten hund vil være uproblematisk.

Edited by RoarN
Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (1 time siden):

Så hvis jeg jakter (rype) på ett område hvor det står spesifisert at hver jeger kun har lov til å jakte over 1 hund. Men har med to settere hvor en av de går i bånd hele tiden. Så mener du at det kan jeg ikke gjøre, da kortselger har all grunn til å tro at jeg har begge løse når oppsynet ikke ser det?

 

Spør grunneier!

 

"Jakte over 1 hund" er mye mer spesifikt enn "1 hund pr jeger". Hvis det er det grunneier har skrevet eller sagt kan det godt være at han godtar at du har med flere hunder og bytter på hvilken hund som jager. 

 

Har du kort uten hund spør du grunneier eller lar bikkja være hjemme. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...