Jump to content

Ladedata til .338 LM


Thor B

Recommended Posts

Har ikke brukt tubal kruttene til vectan, men kikker du litt på vectan sine ladedata ser det ut som tu 7000 er omtrent som n-160/204 tu 8000 er nær mrp.

Har lada endel vectan sp 12 ifølge vectan ladedata skal dette ligge i nærheten av mrp men i mine hylser er dette endel tregere så dette burde muligens passe til såpass lette kuler i 338 lm, ellers er vel sp 13 designet spesielt for 338 lm men dette er tregt og passer muligens bedre til 250-300 grs kuler

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med .338 LM, men jeg har endel erfaring med Tubal- kruttene. 

I 6,5x55 og .30-06, med kulevekter i den tyngre enden, opptrer Tu-7000 en tanke raskere enn N160 (type «1 grain forskjell»). Tu- 8000 opptrer en tanke langsommere enn MRP i 6,5x55 med tunge kuler.

 

Disse vurderingene er gjort med vanlige «hjemmeladerverktøy», som kronograf og måling av trykkring. Overførbarhet til .338 LM skal ikke jeg uttale meg om.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Greia er jo at man som regel har 338LM på grunn av muligheten til å bruke 250-300gr kuler. Så det er det folk har brukt, og har erfaring med. Det neste er at det enkleste kruttet å få tak, som er egnet til disse kulene. Det er det som gir mest fart omtrent, med 250-300gr kuler, og presisjonen er så godt som alltid upåklagelig. 

250gr kule, start på 90gr, som regel kommer man til ca 95

300gr kule, start på 85. 89 pleier å begynne å bli mye...

 

Men hvem anbefalte kombinasjonen din? Dersom vedkommende har grunnlag for å anbefale det, må han vel ha erfaring med det, og ladedata?

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg kan finne ut er at i Gordon Reloading Tool (GRT) kan man jo sammenlikne med Vihtavuori ladedata på 338 LM, og f.eks. N-160. 

 

Hvis man så skifter mellom N-160 kruttet med 225 grains Accubond-kula, og Tubal 7000-kruttet, så viser simuleringen at Tubal 7000 brenner en del raskere enn N-160. Trykket stiger raskere. Man må faktisk 4-5 grains ned med Tubal 7000  for å få samme trykket. Og Tubal 7000 brenner 100 % opp etter 38 cm ut i pipa. Så det er ganske raskt.

 

image.png.0fbd47a89aecd9e5bbc32bcf4524e50c.png

 

GRT oppgir også et mye høyere startrykk på Nosler Accubond .338-kulene (550 bar) noe som indikerer at det kreves høyere trykk før kula starter å bevege seg ut av hylsa.  Om det er at kula er veldig hard eller noe, jeg vet ikke ......

 

Nosler ladedata 338 LM (inkludert 225 grains Accubond) :

 

https://www.nosler.com/media/load_data_assets/pdfs/338-Lapua-225gr-version-9-0.pdf

 

image.png.81656c94e6e44c70a0482326f12b4a66.png

 

NB ! Nosler oppgir hylsevolum 105,0 grains !?

GRT sier 114,0 grains som standard. Hylsevolum bør måles på de hylsene man bruker, her var det litt store variasjoner ute og går synes jeg.

-------------------------------------------------------------------------------------

Simulering i GRT med Tubal 7000 (advarsel dukker opp ved 80 grains med hylsevolum 114 grains, og med hylsevolum 105 grains som Nosler benytter, så dukker rød advarsel om overtrykk opp ved 75.5 grains  (4220 bar !!). Her er det best å passe på !! 

 

image.png.aab91436407e4035fb9bcf785696fbf8.png

 

GRT indikerer at Tubal 7000 er litt i raskeste laget, man oppnår ikke de høyeste hastighetene før advarsel om overtrykk dukker opp. Ved 81 grains (og hylsevolum 114 grains) så er det rød advarsel om overtrykk (4286 bar) !!

 

Vihtavuori N-560 ser ut til å passe excellent ved simulering.
Jeg hadde brukt N-560, da har man jo ladedataene fra Nosler. Det er det tryggeste. Og man oppnår høyere hastigheter.

 

Edited by Bergara-Man
korrigering+bilder
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (5 timer siden):

Vihtavuori N-560 ser ut til å passe excellent ved simulering.
Jeg hadde brukt N-560, da har man jo ladedataene fra Nosler.

Det er også i praksis utbyttbart 1:1 mot N15 eller MRP. Kanskje ikke ved de alle kvasseste maksladningene, men ellers. N15 og N560 er krutt mange har brukt, hatt gode erfaringer med, og de er godt egnet til lettere kuler i 338LM.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden det lå friskt i loggen og kanskje er til nytte. 

338 LM, 225 gr nosler accubond, Federal LRM, Vitha N560. 

 

Liten stige på 300m. Fra oppe til venstre og mot høyre. 

88,0 gr - 88,2 - 88,4

88,6 - 88,8 - 89,0 gr

-midt nede noe ca innskyting med 250 scenar-

 

Observasjoner:

-ES på først kan være pga grundig Gold medallion puss. 

-forskjell i høgdespredning men liten endring i hastighet. Nådd metning? 

-noe påvirket av mirage fra demper men greit nok. 

-741 m/s @300 m tilsvarer ca 900 ved munning.

 

Til TS: N560 kan fort være en kortere vei å gå. Mange har data og erfaringer. Vil si at det er litt å gå på ladedataene til nosler opp mot Vitha sine. 

20220924_152521.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det der en funksjon i SkytterLink som jeg ikke har oppdaget? Å måle grupper slik?

Har du sammenlignet SkytterLink hastigheter med andre kronografer? Jeg får helt andre tall enn f.eks. Magnetospeed. Stor og ujevn variasjon, og variasjon begge veier. Men som oftest en vei i en økt. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

H-1000 ser jo grei ut, finner den med 338 LM hos Hodgdon :

 

https://www.hodgdonreloading.com/reloading-data-center

 

image.png.8c3aa1207ed55ecdce03b10a02838429.png

 

Samt den står i Nosler-dataene lengre opp i tråden. Med Nosler hylse, som ser ut til å ha veldig lite volum.....

 

Men jeg lurer på hva som er hylsevolumet på Norma hylsene. Jeg målte en Lapua hylse her, og den målte 116,5 grains.

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...