Jump to content

Presisjonsproblemer cz 457 + nikko stirling 3-9x40


A.T.O.

Recommended Posts

Har nylig kjøpt en cz 457, men har hatt endel problemer med presisjon. 

 

Håper noen kan hjelpe meg å finne en forklaring på dette.

 

Hver eneste gang jeg tar frem våpenet så må jeg skyte inn på nytt. 

Kan skyte inn så jeg har samlinger på 20-25m på "klistrelappen". Ca 2x2cm. 

 

Dagen etter bommer jeg på hele blinken som er på ca 5cmx10cm. Bruker biltema sin selvanviser. 

Kan deretter skyte inn på ny og den går tilnærmet hull i hull igjen. 

Neste gang har treffpunkt flyttet seg. 

Jeg har etterstrammet bolter til pipe, kikkert, stokk og vell så alle andre bolter som kunne ha vært løse. 

Likevell flytter treffpunkt seg bare den får stått litt. 

 

Pakka er kjøpt ny.

Våpenet har ikke fått noen smell på noen måte, ei heller imellom hver gang jeg skyter. Dette har jeg vært veldig obs på. 

Har pusset våpenet flere ganger. Tenkte det kunne være olje elns i løpet, så har sjekket dette også. Kan dra igjennom hvit lapp uten at det antyder noe særlig sot eller olje. 

 

Har brukt forskjellige typer ammo, men har skutt nær 700 med norma subsonic -22 40grain. 

Det samme skjer likevel gang på gang. 

 

Er det noen som har forslag til hva det kan være? 

Ville anta det er kikkerten det er noe feil med, men vil være sikker på at det ikke er noe annet.

 

https://www.jaktia.no/cz-457-synthetic-med-nikko-stirling-mountmaster-3-9x40-og-a-tec-forest-demper?variant=33507

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er slik at du pusser grundig etter hver skyting, kan det prinsipielt være en forklaring. Du skyter antagelig blykuler med fett/voks- smøring. Med rent løp (eller bytte av ammunisjon) må du påregne kanskje 10 skudd før presisjonen stabiliserer seg 

Min løsning er å ikke pusse. Kulefettet er trolig ganske god rustbeskyttelse.

 

Hvis du opplever samme problem med upusset løp, og alle skruer er tiltrukket, kan det lukte kikkertproblem. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...