Jump to content

Er Søndagen freda...?


John H

Recommended Posts

Må nok desverre inrømme at det er noen år siden eg tok jegerprøven.

Opplever ofte at folk freder Søndag med tanke på skyting.

Hvordan praktiseres dette rundt omkring?

Er det egentlig nor forbud eller regel som sier dette?

Er dette bare respekt som gjør at mangen bruker Søndagen til rifle puss..? He-he

Hva gjør dere?

Skulle vert ute og produsert noen tommhylser.... :wink:

 

 

John

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at hvis skytebanen din ligger 100 meter fra kirka så er det jo unødvendig å plaffe løs akkurat i kirketida, men det er ingen regler for dette meg bekjent i alle fall... Fritt fram for skyting på søndager :!: Så god tur, gå ut og produser tomhylser.. :D

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest et sted at skyting ikke skal foregå under kirketiden på søndager. Om dette var en lokal bestemmelse på en eller annen skytebane eller en "offisiell" regel husker jeg ikke.

 

Kan være verdt å ta en titt på oppslagene på banen hvertfall, så du ikke får noen gale kristne på nakken. Kan fort bli søl av sånt vet du.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter på søndager. Det er bare de andre ofisielle røde dagene vi ikke har lov å jakte på vel ??

 

Og siden dem stort sett er på våren og sommern, så har jeg null problemer med dette. Min jakt forergår bare 10. august til 23. desember. Bare lettere avbrutt av elgjakta.

 

Når det gjelder rein blinkskyting, så gjør jeg glatt det på søndag også, men ikke nede i bygda. Det kan godt være fred og ro på søndag når det gjelder koseskyting i privat regi. Når man jakter, så blir det ikke mange skudda, så da spiller det ingen rolle. Men jeg drar ikke avsted og skyter på blink med under 20-30 smeller heller da. Og på jakt skyter jeg maks 2-3 stk. Har ikke så voldsomt tetthet av vilt her gitt :cry: Så forskjellene i mengde er jo enorme, hvis dette gjelder flere av oss.

 

Men det er jo her lyddempere kommer inn i bildet....da forstyrrer man aldri noen mer :wink::D

Link to comment
Share on other sites

He-he.

Skal ikke jage på meg noen eg tengte eg, men mener jo at det er stor forskjell på forbud og vise hensyn/respekt! :D

Har derfor latt søndage vert freda eg også til no, men..

Da kan eg jo ta meg en tur langt ut i marka i morgen og kose meg.

Er jo for jæ.... og la en hel fridag gå til spille da.. :wink:

Bor jo ute på landet og der mener eg at litt knallign BØR vere en del av det naturlige! :twisted:

Sikkert mangen som mener at det bør vere stille og roligt på landet...

Men da får de reise til et annet land.. he-he

:wink:

 

PS: Visst noen ser på dette eller leser det som provoserende så er det ikke slikt ment! :D

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Der er faktisk helligdags fred i norge. Og den gjelder så lenge man kan risikere å forstyrre gudstjenester eller lignende.

Så lenge smella ikke kan høres inn i kirka, er det fritt frem. Kan de det, må man holde fred i kirketid om der foregår noe.

Verre er det ikke. God gammaldags folkeskikk, bringe en elegant rundt denne saken. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der er faktisk helligdags fred i norge. Og den gjelder så lenge man kan risikere å forstyrre gudstjenester eller lignende.

Så lenge smella ikke kan høres inn i kirka, er det fritt frem. Kan de det, må man holde fred i kirketid om der foregår noe.

Verre er det ikke. God gammaldags folkeskikk, bringe en elegant rundt denne saken. :wink:

 

Gudstjenester og lignende, hva med de andre religioner og tilbedelse? Er jo forskjellige dager og tider på døgnet for hele gjengen.

Jøder, Muslinger, Katolikker, Satanister etc...

 

Er jo flerkulturelle/-religions samfunn og ta hensyn til i dag, ellers blir det ren og skjer diskriminering.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Der er faktisk helligdags fred i norge. Og den gjelder så lenge man kan risikere å forstyrre gudstjenester eller lignende.

Så lenge smella ikke kan høres inn i kirka, er det fritt frem. Kan de det, må man holde fred i kirketid om der foregår noe.

Verre er det ikke. God gammaldags folkeskikk, bringe en elegant rundt denne saken. :wink:

 

Gudstjenester og lignende, hva med de andre religioner og tilbedelse? Er jo forskjellige dager og tider på døgnet for hele gjengen.

Jøder, Muslinger, Katolikker, Satanister etc...

 

Er jo flerkulturelle/-religions samfunn og ta hensyn til i dag, ellers blir det ren og skjer diskriminering.

 

Når det gjelder de andre kulturene som er representert her i Norge,så er jo mange av dem vant med at det smeller rundt øra på dem når de ber, så for disse spiller det nok ingen rolle . :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Søndagsfreding Skytesporten har blitt diskriminert opp gjennom tida med restriksjonar på tidspunktet ein har lov og skyte. Her eg bur var me avhengig av prestens velsignelse for å arrangere ei skytestemne med skytetider i kyrkjetida. All organisert skyting var i utgangspunktet forbudt i den tida. Meiner at det framleis står i skytebaneinnstruksen at det er ulovleg å skyte i eit tidsrom på søndagen!

 

Da eg var ung og ivrig DFS-skyttar vart skyttarlaget melde til politiet for brot på desse vedtektene. Historia er som fylgjer: Me var 2 som skulle på ei skytestemne det tok 3t å køyre kvar veg. Etter litt fram og tilbake så reiste me for å trene istadenfor å køyre så langt. Medan me skaut så kom ein av naboane til bana og snakka med han andre. Sa ikkje noko om at det var ulovleg det me gjorde, men det forstod me nokre dager etterpå da me vart kalla inn til avhøyr på lensmannskontoret. Gubben hadde annmeldt skyttarlaget for ulovleg organisert trening. Sidan dette ikkje var organisert av skyttarlaget så vart det ikkje noko av den saka.

Link to comment
Share on other sites

En kar jeg kjenner hvis navn skal være usagt posterte tjue meter ovenfor et bedehus en gang på revejakt en søndag formiddag. Reven kom ikke der den var ventet, men derimot langs veggen på bedehuset.... Det smalt ett skudd fra FM-Browningen og i ettertid kunne man se avtrykket av reven der haglskura traff bedehusveggen mens salmene gikk for full hals på innsiden. De religiøse merket ingen ting, og reven ble brakt derfra i stillhet. :lol:

Dette er mange år siden.

Link to comment
Share on other sites

Til siste taler her så har jeg 1 ting å si.....+1 :D

 

Der jeg har min faste leirduebane....vi skyter onsdag og fredag....så har det blitt krisemaksimert fra naboene oppi der. Det er ganske langt til hus, men det er klart at hvis været er klart og vinden feil, så vil lyden bære langt avsted. Uansett så starter skytinga i 18 tida, og vi får ikke lov å holde på lenger enn til 20 tida. Så å skyte i tide og utide blir å helle bensin på bålet. Dette området er betent nok som det er.

 

På søndager blir det bare avholdt figurstier, jaktfelt osv.

 

DFS skyting foregår også midt i uka. Ingen her som plaffer løs på banen på søndag. Jeg sitter på jaktterrenget mitt på post, og hører DFS skytinga, og det er rundt 1 mil i luftstrekning. Så at naboer som bor innenfor 500 meter fra banene synes dette er plagsomt har jeg null problemer med å forstå. Jeg bor også ca. 1 mil i luftstrekning fra en annen DFS bane, og jeg hører det rimelig godt når været tillater det.

 

Men jeg er også av den oppfatninga av at det er bedre å få unga/ungdomma inn i et godt miljø, før alkoholen osv. tar dem. Da kan jeg godt leve med ganske mye smelling rundt øra. Jeg gruer meg til min nå 21 mnd. gamle lille sopp skal ut i verden og finne seg hobbyer, venner osv. Man skal ikke ta sorgene på forskudd, men at jeg tenker mye på dette, det gjør jeg. Jeg skal ihvertfall prøve hardt å få opp interesse for kampsport og skyting. Det er det jeg har drivi med sjøl oppigjennom åra, og jeg har holdt meg unna dårlig omgangskrets og holdt min sti "nesten" rein. Jeg har jo vært ung og dum en gang jeg også, så derfor sier jeg "nesten" rein :wink:

Link to comment
Share on other sites

En kar jeg kjenner hvis navn skal være usagt posterte tjue meter ovenfor et bedehus en gang på revejakt en søndag formiddag. Reven kom ikke der den var ventet, men derimot langs veggen på bedehuset.... Det smalt ett skudd fra FM-Browningen og i ettertid kunne man se avtrykket av reven der haglskura traff bedehusveggen mens salmene gikk for full hals på innsiden. De religiøse merket ingen ting, og reven ble brakt derfra i stillhet. :lol:

Dette er mange år siden.

 

Så kirkeasyl virket ikke med andre ord :wink:

Link to comment
Share on other sites

En kar jeg kjenner hvis navn skal være usagt posterte tjue meter ovenfor et bedehus en gang på revejakt en søndag formiddag. Reven kom ikke der den var ventet, men derimot langs veggen på bedehuset.... Det smalt ett skudd fra FM-Browningen og i ettertid kunne man se avtrykket av reven der haglskura traff bedehusveggen mens salmene gikk for full hals på innsiden. De religiøse merket ingen ting, og reven ble brakt derfra i stillhet. :lol:

Dette er mange år siden.

 

He he, han er jo nødt til å være i slekt med deg, ingen knussel så lenge det handler om jakt! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...