Jump to content

Kikkert på Krag-Jørgensen ?


Hunter og Milo

Recommended Posts

Har en gammel bane-Krag liggende som ikke blir brukt og det er jo trist :(

 

I stedet for å gi den bort (er jo ikke verdt noe lenger) eller å la den ligge å støve ned, har jeg nå begynt å leke med tanken på å kunne bruke den til åte-jakt på rev, men er da avhengig av å få montert kikkert på den (sitter diopter på nå).

 

Er forøvrig en Stormoen-stokk på den hvis det er av betydning.

 

Er det noen som har erfaring/tips å komme med i denne anledning? Hva slags montasje kan brukes? Sidemontasje? Leverandør?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt frarådet toppmontert kikkertsikte pga at hylsa vil sprette opp i kikkerten og ned i kammeret igjen. Om du sjekker på alm's nettside tror jeg du vil finne priser på arbeid for montering av "offsett" kikkertmontasje. Pesonlig vil jeg ikke tulle med en orginal krag men for de med en som alerede er ombygd til banekrag er det vel et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Weaver har sidemontasje (nr 2 kalles den)for norsk Krag, aluminiums-sak som skrues fast i hulkilen på venstre side av kassen. Selv puslet jeg med å lage til en montasje ved å bruke deler fra et Schou-diopter men har klart å rote bort esken med bitene oppi :oops: , dukker vel opp når jeg rydder i rotedungen.

Noen her inne (eller på Sluttstykke??) laget seg vrimontasje vha leupold klakker og en bit vinkeljern montert i diopterfestet til et Busk-diopter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På gamle SL gikk det en tråd med flere løsninger. Det vanligste er sidemontasje med eller uten offset. At tomhylsen detter ned igjen på neste patron kan delvis motvirkes ved å snu kikkerten 90 grader motsols; da vil ikke hylsen treffe sidejusteringstårnet, som nå har blitt høydejustering. Hvor effektivt dette er, er vanskelig å få ut noe info om.

 

De av som som har lest vår VJ, kjenner til Svein Sollis jaktkrag, med tilpasset trefots hakemontasje beregnet for Mannlicher-Schönauer 1903. Fin, men dyr, og høy.

 

Billigste løsning var et vinkeljern som skrues i låskassesiden, der ene vinkelen blir liggende over den splittede låskassebroen, og man kan skru på en base der. Billig, men høy. Utseendet var dog ikke så verst.

 

I senere tid har jeg kommet på følgende tanke, som jeg ikke har delt med min f.t. leverandør av børsemakertjenester:

 

Hva om man begynner med en Leupold QR-base, en såkalt Gunmaker Special, som har solide overmål? Hvis man freser denne til å passe nedpå sidene av låskassebroen, med plass for utdragerskruen til å passere, og borrer skruehullene tilsvarende?

 

Videre, er det mulig å justere utkaste littegrann sideveis ved å skråslipe utkasteren?

 

Her trenges råd fra fagekspertisen, da mine egne kunnskaper kommer aldeles til kort.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tips og råd så langt!!

 

 

har du busk diopter på den?

har sett tegninger til en "fot" for bakre kikkertring montert på en fot for busk diopter. denne vil da være avtagbar slik at man kan demontere kragen(ut med sluttstykke)

Spennende! Ja,det er busk-diopter som sitter på den. Hvis det er andre som vet noe om dette eller sitter på denne type tegning mottas det med stor takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke så mye fantsi for se hvordan dette kan/må gjøres da, en bit vinkeljern og en slik stor skrue som på busk-festet så er du der. Problemet med en slik løsning er den forre klakken, den blir sittende litt på kassa og litt på løpet. Det kjekke er at om en feks bruker Leupold-montasje har en fått seg en fattigmanns-svingmontasje:-)

Link to comment
Share on other sites

Har en gammel Steyr langkrag som fortjener å bli brukt mer, men kombinasjonen av grynsmå sikter og økende langsynhet gjør at det blir mer lotto enn prøve på geværets og egne prestasjoner.

 

Kikkert måtte til, men siden Kragen er i 100% original stand var det helt uaktuelt å bore i låskassa. Ettet endel søking på nettet ble bestilling ”på no drill and tap” montasje sendt til S&K scopemounts, og en uke senere dumpet pakka ned i postkassa. 60 daler + 15 i frakt, sammen med en del andre deler, er ikke så ille. Samtidig ble et par klassiske Weaver kikkerter fra medlemmer på forumet innkjøpt

 

delenehi4.jpg

 

Ikke uten en del skepsis ble deler og instuksjoner studert, og ganske riktig –på norsk Krag Jørgensen må låskassehalsen krave, som holder overtreet nede, slipes bort . Aldri i livet!!

Hva nå? Vent litt, på guttekarabin M/1906 er det ikke overtre, her må det foretas prøvetilpassning.

 

originalfj7.jpg

 

Litt uttak av treverk i forkant av låsassa er nødvendig for festeringen foran, vil være usynlig fra utsiden. Puristene får tilgi meg, den er original med ompiping til 8x54KJ på KV.

 

24307496yw4.jpg

 

etterdc0.jpg

 

Delene passet bra, måtte bare bore opp 5mmØ hullet for U bolten 2mm ekstra, så festeringen foran fluktet med fokant av låskassehals.

 

venstremx5.jpg

 

frontxa3.jpg

 

Valgte S&K ringer istedet for Weaver ringer, anger ikke på det, penere, og montasjen bygger litt mindre i høyden, dessuten er den bakre ringen regulerbar sideveis.

 

hgreetteruh2.jpg

 

Uforutsette ulemper? Må ta av montasjen hvis en skal ha ut sluttstykket, men det kan jeg leve med. Litt liten kinnkontakt, også av mindre betydning , blir ikke mengdeskyting her. Kan ikke bruke sikringen, så kun skyting på bane så langt. Forlag? Kanskje lage noe a' la M98 sniper sikring?

Påståtte ulemper; gjenstår å se om stabiliteten holder mål. Prøvde utkast med to tomhylser,

uproblematisk.

 

Fonøyd så langt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg kjøpte og et sånt feste. tenkte som deg ikke faen om det skal slipes på kragen. den u bølen som du fester bak trimma jeg litt på den enden som føres inn i sidelokket, og vips der gikk ringen bak kransen forran. :D mener det skal funke, men har ikke fått prøvd enda. vil ikke gjøre noe med oginalstokken. så den skal i en larsen stokk etterhvert. :D Forresten for å få ut sluttstykke er det jo noe enklere å bare skru opp skruen på utkasteren

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oh, hvor lekkert hadde det ikke vært å skride vaktsomt over svenskegrensen med en kikkertKrag for den ultimate sniperopplevelsen(toppjakt) Har et par Krager som jeg slett ikke kvier meg å hverken frese eller bore i, da de slett ikke er nr.like. Kjempetråd dette her :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...