Jump to content

Våpenolje til langtidslagring


kystjeger

Recommended Posts

har en pipe som jeg langtidslagrer. Ser for meg at det beste må være å smøre den inn både utvendig og innvendig med en tykk olje.? Har Barricade Rust protection men er usikker på om jeg bør bruke den.

At det legger seg et belegg som kan være vanskelig å få av tenker da på innvendig løp.? Hvilken type olje ville dere brukt. Fint med betegnelse på olje så jeg kan bestille den. 

Link to comment
Share on other sites

Det med "oljer" har utviklet seg de senere årene. Ikke alle oljer nutildags  er oljer i tradisjonell forstand. 

Har noen år nå nesten utelukkende brukt FlunaTec som gir en ørtynn keramisk film. Stålet bør avfettes for best effekt. 

Har aldri sett meg tilbake, da det er overlegent alt annet jeg har prøvd. 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

"Break Free" er den yppersta  jeg prøvd mot rust - og ev også for "lagring"-. Oljen er vel opprinnelig et norsk produkt fra Øgland. 

Min "test" besto i utplassering av store (ugalvanisere) spiker i Trøndersk drittvær over tid og insmurte med forskjellige våpenoljer. - Den oven nevnte var suverent best, - den som viste tidligst antydning til rust (og en stor skuffelse), var oljen fra amerikanske Hoppes.

Link to comment
Share on other sites

Innen shipping brukes Tectyl-350 til deler som skal langtidslagring. Tørker til en gummiaktig, tørr hinne.

Veldig effektiv beskyttelse, vi har vasket av deler som har nærmet seg 20års lagring uten å finne antydning til rust.

 

Biltema Skyddsolje ligner mye på denne tectylen og er mitt førstevalg til stål greier som skal lagres lenge (eller brukes i fuktige omgivelser).

Vanlig "våpenolje" vil fort gi deg overraskelser ved lagring...

 

 

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/beskyttelsesolje-2000036004

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...