Jump to content

Presise ladninger


Rangitata

Recommended Posts

3725D288-A33B-4A10-A855-4108E931D13D.jpeg.a24b8c3bdcda1489c5894cf36b9e2935.jpegHei! Ganske fersk på hjemmelading, og får ikke helt til de nøyaktige ladningene jeg drømmer om. Har ladet en stige Lapua Mega med N217 og fant at 48 grs med coal 76mm gikk ok. Det er den øverste samlingen. Den nederste samlingen har 48 grs og 74mm coal. Hadde vært storfornøyd med den treskuddssamlingen (0,072 mil), men de to fluene irriterer meg (0,295 mil). Som regel når jeg skyter treskuddssamlinger sitter to skudd på en klistrelapp, med en flue. 
 

Har veid de ferdig lada patronene, og de har opptil 1grs variasjon. Ser noen sorterer både kuler og hylser på vekt. Er dette nødvendig, bør jeg prøve et annet krutt, vaske hylsene bedre, eller bør jeg være fornøyd og vurdere egne skyteferdigheter. Selv om jeg i grunn synes jeg skyter bedre enn dette. 
 

Synes bare det hadde vært gøy med fem skudd i én klistrelapp. Og spørsmålet er vel om 1grs variasjon hos patronene har så mye å si…

 

Ladning:

6,5x55

Hylser: Norma

Hetter: Federal LR

Krutt: 48 grs Norma 217

Kule: Lapua Mega

Coal: 76mm

 

Edited by Rangitata
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Du bruker et veldig sentbrennede krutt, Norma 217

 

Simulering i et program (Gordon Reloading Tool, GRT) viser at du ender opp med kun 690-700 m/sek. med de ladedataene du oppgir, i en 56cm lang pipe, med 156 grains Lapua Mega kule. Og det blir komprimert ladning med 103,4 % ved COL 76,0 mm står det.

 

Norma MRP eller Vihtavuori N560 er nok bedre egnet. Vihtavuori N565 og N568 er også egnet med tunge kuler.

 

https://www.norma-ammunition.com/en-us/reloading-data/6-5x55-swedish-mauser

 

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=71

 

Utdrag fra linken ovenfor, Lapua Mega :

image.png.e762db67ca3f462e1ead78df40027900.png

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også Norma 217 er i tregeste laget for denne ladningen. Har selv ladet Mega i 6,5x55 med 47 grs MRP (maks. iht. Ladeboken utgave 7, men noe over maks iht. Normas data for samme kulevekt), og kronograferte til 755 m/s i 53 cm pipe. Patronlengde 73 mm. Denne ladningen satte 3-skuddsamlinger tilnærmet hull i hull med min Browning A-bolt. Ellers er jo MRP og Vihtavuori N560 veldig like. Jeg tror ikke en forskjell på 1 grs krutt (her et avvik rundt 2%) har noen vesentlig betydning, men når jeg skal nye teste ladninger veier jeg manuelt med variasjon innenfor +/- 0,1 grs (bare for å tilfredsstille OCD-en:winke1:).

Link to comment
Share on other sites

@Sølvrev @Bergara-Man Konge, takk for svar! Da skal jeg se om fattern har no MRP liggende i skapet, har hvertfall en boks N555, blir dette for raskt igjen? 
 

@Sølvrev Kruttladninga skal være rimelig innafor 0,1grs, tenkte mer på om variasjon i vekt på hylse eller kule har noe å si. Når selve patronen er ferdig ladd varierer de ferdige patronene med 1grs. Men det finner jeg vel ut om jeg tester 🤪

Link to comment
Share on other sites

Rangitata skrev (45 minutter siden):

@Sølvrev @Bergara-Man Konge, takk for svar! Da skal jeg se om fattern har no MRP liggende i skapet, har hvertfall en boks N555, blir dette for raskt igjen? 
 

@Sølvrev Kruttladninga skal være rimelig innafor 0,1grs, tenkte mer på om variasjon i vekt på hylse eller kule har noe å si. Når selve patronen er ferdig ladd varierer de ferdige patronene med 1grs. Men det finner jeg vel ut om jeg tester 🤪

 

Ja, N-555 er kanskje i raskeste laget. Litt rart at Vihtavuori ikke lister den i sine ladedata.

 

Angående N-555 så viser i hvert fall simulering i GRT at startladning rundt 41 grains med COL 76,0 mm gir ca. 715-720 m/s og at man nærmer seg maks med 43 grains (3500 bar) og ca. 750 m/sek. 

 

Men dette er en simulering, så det er ikke godt å si. Vær forsiktig i hvert fall, man må i så fall starte ganske lavt (40 grains) og se nøye etter trykktegn. Kan hende noen andre utpå her har testet N-555 med litt tunge kuler i 6,5x55 ?

 

Jeg får ganske likt trykk etc. i GRT med samme ladning og Norma 204, som står i lista hos Norma med Oryx og Vulkan 156 grains kuler Men disse kulene er litt forskjellige fra Lapua Mega, så det kan bli litt forskjell.

Edited by Bergara-Man
skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (24 minutter siden):

Ja, N-555 er kanskje i raskeste laget

Ikke nødvendigvis.

 

95% av all lading med 6-5x55 er med N19, RA10 og N160. Ofte får en lettere god presisjon med et "litt raskt" krutt enn med et "litt langsomt". Det sagt, så er jo N15, N560, og MRP "to go" kruttene for 156gr kule i 6.5x55. En ny hjemmelader trenger ikke begynne å ballere med de særeste kruttene som knapt noen har erfaring med.

 

 

Rangitata skrev (9 timer siden):

Synes bare det hadde vært gøy med fem skudd i én klistrelapp. Og spørsmålet er vel om 1grs variasjon hos patronene har så mye å si

Det skal skytes også - og du sier ikke hvordan du tester, eller hva slags rifle?

 

5 skudd i en klistrelapp er ikke dagligdags, eller noe en oppnår uten å vite hva en holder på med. Selv da er det som regel et resultat av flaks. Og det er som regel helt unødvendig.  

 

IMG_0950.jpeg.e9b57408737d7aa0e439ddda941cb2e0.jpeg

 

1025887129_CA69B486-8F71-4BE0-A572-E2D20328AD5D(1).jpg.54e00b672897d6c843ce9911ab7f55d5.jpg

 

 

Rangitata skrev (9 timer siden):

Ganske fersk på hjemmelading, og får ikke helt til de nøyaktige ladningene jeg drømmer om

Det kommer, men oftest ikke med jaktkuler. Jeg lurer egentlig litt på hva som har fått deg til å tro at dine første ladninger skal være super presise. Spesielt når når du går for ei såpass spesiell ladning?

 

Om du vil prøve deg fram til super presisjon, så kan du prøve ei av følgende kuler, som nesten alltid går godt
136gr ScenarL

139gr Scenar

144gr Sierra

140gr Sierra Match King

 

Lad med 40 og 43gr N19 eller N550. Bruk 77.5mm patronlengde, gjør det enkelt. Det skal ikke være nødvendig å gå ned på kruttkornnøyaktighet i kruttmengde - mine samler nøyaktig like bra på 200m enten de kommer fra kruttmål eller vekt - på 500m gjør de ikke det, men det er ikke mye forskjell. så lite at jeg nesten aldri veier krutt. (jeg lader omlag 10 000 patroner i året, og skyter 6-7000 av dem selv)

 

Fjern grader innvendig i hylsemunningen før du lader, pass på at tennhetter er satt til bunns, pass på at kulene sitter fast i hylsa. Hva mer er det? Evt. kan det hjelpe å trimme hylsene så de er like lange, men det betyr sjelden noe på 100/ 200m.

 

Samtidig, er dette ei jaktrifle, så er samlingene dine bra, og mine jaktrifler går ikke noe bedre. Iallefall kan ikke jeg skyte dem noe bedre, ikke regelmessig iallefall.

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

@M67har noen veldig gode poeng her.

 

Altså, om du jager presisjon og vil ha tettest mulige samlinger, er nok en matchkule rette valget. Nå er jo også Mega ei kule som vanligvis går svært godt i de fleste jaktrifler, men den er først og fremst ei jaktkule beregnet for storvilt. Og da er vel den øverste 5-skuddsgruppen TS viser til mer enn presis nok?;) (Jeg ville for øvrig droppet N555 til kulevekter 155/156 grs i 6,5x55, da MRP og N560 gir bedre kontroll på trykk og høyere hastighet.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke presisjonen så så verst ut, hvis dette er skutt i en vanlig jaktrifle. Jeg anbefaler også MRP/N-15/N560/Tubal-8000/Superformance eller lignende krutt. Det er mulig, men ikke sikkert, at du kan oppnå mindre samlinger med et krutt som jobber mer i «komfortsonen».

 

Vi hjemmeladere snakker mye om presisjon. Men det finnes ingen universell standard for hvordan vi måler presisjon. Og det er ikke nødvendigvis så enkelt som man kanskje skulle tro; nøkkelord er variasjon, signifikans og statistisk kraft.

 

Noen meget vanlige feilkilder i typiske diskusjoner og betraktninger om rifleladning

 

1) Overgeneralisering

Vi trekker for vidtrekkende konklusjoner på et utilstrekkelig grunnlag. Et typisk eksempel er at vi skyter en ladestige med en 5-skuddsgruppe på hvert trinn, og dømmer en ladning til «mest presis»- selv om variasjonen er på bare noen mm. 

 

2) Beskyttende fortolkning

Vi skyter noen gode grupper og noen dårlige grupper. De dårlige gruppene bortforklarer vi under henvisning til skytefeil, vind, mygg, kaffeskjelven eller hva det måtte være. De gode gruppene vektlegges som representative for det «egentlige» presisjonspotensialet.

 

3) Publiseringsskjevhet

Norske skyttere skyter sikkert hundretusenvis av «grupper» hver uke. Bare en bitteliten andel av disse publiseres med bilde på typiske forum. Og det er nok gjennomgående de resultatene man er mest fornøyd med. Dette kan bidra til å skape urealistiske forventninger til hva som er typiske resultater for hjemmeladeren, som lader med vanlige standardverktøy- til vanlige jaktrifler.

 

...men det er gøy å drive presisjonsutvikling! Jeg anbefaler også at du tar utgangspunkt i en matchkule- som ikke er for dyr, og som har godt presisjonspotensiale. 

Lykke til!

  • Like 9
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (5 timer siden):

Jeg synes ikke presisjonen så så verst ut, hvis dette er skutt i en vanlig jaktrifle. Jeg anbefaler også MRP/N-15/N560/Tubal-8000/Superformance eller lignende krutt. Det er mulig, men ikke sikkert, at du kan oppnå mindre samlinger med et krutt som jobber mer i «komfortsonen».

 

Vi hjemmeladere snakker mye om presisjon. Men det finnes ingen universell standard for hvordan vi måler presisjon. Og det er ikke nødvendigvis så enkelt som man kanskje skulle tro; nøkkelord er variasjon, signifikans og statistisk kraft.

 

Noen meget vanlige feilkilder i typiske diskusjoner og betraktninger om rifleladning

 

1) Overgeneralisering

Vi trekker for vidtrekkende konklusjoner på et utilstrekkelig grunnlag. Et typisk eksempel er at vi skyter en ladestige med en 5-skuddsgruppe på hvert trinn, og dømmer en ladning til «mest presis»- selv om variasjonen er på bare noen mm. 

 

2) Beskyttende fortolkning

Vi skyter noen gode grupper og noen dårlige grupper. De dårlige gruppene bortforklarer vi under henvisning til skytefeil, vind, mygg, kaffeskjelven eller hva det måtte være. De gode gruppene vektlegges som representative for det «egentlige» presisjonspotensialet.

 

3) Publiseringsskjevhet

Norske skyttere skyter sikkert hundretusenvis av «grupper» hver uke. Bare en bitteliten andel av disse publiseres med bilde på typiske forum. Og det er nok gjennomgående de resultatene man er mest fornøyd med. Dette kan bidra til å skape urealistiske forventninger til hva som er typiske resultater for hjemmeladeren, som lader med vanlige standardverktøy- til vanlige jaktrifler.

 

...men det er gøy å drive presisjonsutvikling! Jeg anbefaler også at du tar utgangspunkt i en matchkule- som ikke er for dyr, og som har godt presisjonspotensiale. 

Lykke til!

Ja, akkurat. Innertier. Ett av de beste topp fem innlegg herinne dette året. Du setter fokus på hva som er godt nok, og realiteter – som ellers ikke diskuteres.

 

«Beskyttende fortolkning»: Her er du nok i kjernen. Det er viktig å møte også den «vanlige» jeger, skytter – som ikke lever på skytebanen 24/7. Det er grunn til å anta at du poster for brorparten av drøyt 200 lesere på forumet akkurat nå. Fint å belyse også denne siden. Kom med flere tanker, du.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mye viktigere enn fantastisk samling er jo at vi treffer der vi vil. 

På 100m pleier jeg å sette opp en klistrelapp, og skyte på den. Som regel har jeg skutt inn så "null" på siktet er litt over. Da treffer jeg litt under på nesten 200m om jeg glemmer å skru eller tenke avstand. Men jeg har merker på rattet, selv på "lillerifla", og pleier å sette opp pappbiter med ca størrelse på vitalt område på viltet jeg vil jakte, på ulike avstander. 

 

Skyter ett og ett skudd med helt tilbake til utgangspunktet. Stående med rifla "klar", så i skyteposisjon, og ett skudd. Opp igjen.

 

IMG_0490.jpeg.34152f52de735143747978e542f471ad.jpegIMG_0690.jpeg.4a3ecb34c0b783ce70a2087fa7eea999.jpeg

 

Ser ikke like bra ut, men litt mer representativt for hva man kan få til på jakt.

 

K

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (14 timer siden):

"...Mye viktigere enn fantastisk samling er jo at vi treffer der vi vil..."

Ja, interessant. Og med ei rifle med akseptabel presisjon til formålet, er muligheten for gode treff tilstede. Trening hjelper gjerne også. Men hvordan treffe best mulig?

 

For ei vanlig ( jakt-)rifle, gjerne med ei tynn pipe, er kanskje treskudds serier tilstrekkelig. Og best. Og med gammel lærdom om treffpunkt to tommer over siktepunkt (kikkertsikte) på hundre meters hold– så kan du i praksis holde midt i til ut mot et par hundre meters hold. Mange standplassledere hjelper skyttere med slik justering. En annen sak, er nok at tohundre meter for de aller fleste er altfor langt hold til forsvarlig skyting (etisk).

 

Noen gode skyttere treffer nesten uansett, men for den vanlige jeger kan nok den beste trening foregå sittende på f.eks en god stolsekk. Gjerne med salongrifla, men også grøvre kaliber. Lurt som @M67 bruker kvite (usymmetriske) lapper, satt på forskjellig hold. Skyting (treff) er mye psykologisk, og om du gjør slik, vil du søke gode treff, ikke poeng som på ei DFS skive. Om man får fem – 10 cm samling, så er man i gang, og kanskje akseptabelt i starten? Med mer trening, så krymper gruppene, man blir tryggere – og treffer bedre. Nevnte jeg tørrtrening i stua?  @spindrift er inne på god realitetsorientering i post over. Les og tenk.

 

Den vanlige jeger/skytter kan fort få en følelse av utilstrekkelighet om han leser herinne, ser superskytternes prestasjoner (og treningsmengder). Forskjell på bane og felt, kanskje? Forfriskende innlegg fra @M67 ,som kanskje er den med best erfaring herinne. Vi må alle ha noe å strekke oss mot.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (På 1.9.2022 den 10.45):

 

Ja, N-555 er kanskje i raskeste laget. Litt rart at Vihtavuori ikke lister den i sine ladedata.

 

Angående N-555 så viser i hvert fall simulering i GRT at startladning rundt 41 grains med COL 76,0 mm gir ca. 715-720 m/s og at man nærmer seg maks med 43 grains (3500 bar) og ca. 750 m/sek. 

 

Men dette er en simulering, så det er ikke godt å si. Vær forsiktig i hvert fall, man må i så fall starte ganske lavt (40 grains) og se nøye etter trykktegn. Kan hende noen andre utpå her har testet N-555 med litt tunge kuler i 6,5x55 ?

 

Jeg får ganske likt trykk etc. i GRT med samme ladning og Norma 204, som står i lista hos Norma med Oryx og Vulkan 156 grains kuler Men disse kulene er litt forskjellige fra Lapua Mega, så det kan bli litt forskjell.

 

Slik viser GRT simuleringen med trykk, hastighet etc. med 43 grains N-555 og COL. 76,0 mm. Trykket er beregnet til ca. 3500 bar. På kurven nede til høyre ser man trykket og hastigheten utover i pipa, man har høyest trykk når kula er ca 11 cm ut fra kammeret.

 

image.png.c37426c729af081b1c9cf0910ae18622.png

 

Man ser man får full forbrenning av kruttet i en 56 cm lang pipe. Jeg ville ha begynt på 40-41 grains.

 

Jeg har jo brukt N-555 mye i 6,5 Creedmoor med 41-42 grains og Sierra 140 Match King kule. Det har fungert bra. Beste presisjonen jeg har hatt i den Bergara HMR børsa er med nettopp denne kula, samt 136 grains Lapua Scenar-L og Hornady 130 og 140 grains ELD-Match.

 

Her ser du  maks den presisjonen jeg får med Sierra 140 grains kule i Bergara HMR 6,5 Creedmoor. Med to-fot og sandsekk under kolben bak samt skyting fra dønn stabilt betongbord. 100 meter. Ikke fantastisk, men akseptabelt fra ei rimelig børse.

 

image.png.6b3432512dbb48a3b8b938a6a1a54b31.png

Edited by Bergara-Man
tillegg, bilde blinker
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Bergara-Man Tusen takk! Burde kanskje kjøpt det verktøyet du har. Veldig interessant å høre. Og takk for de siste samlingene og ladningene, gøy å se. 

 

@M67 Hei! Skyter med en sako 85 carbonlight, riggen er vel et ganske standard jaktoppsett, men har satt på en picatinnyskinne med sako s20 montasjer (anbefales). Bytter mellom en 3-20 pmii og en 1,5-6x.  Veldig fornøyd med oppsettet. Skyter med jaktsekken som anlegg og sandsekk under kolben. Er bare interessert i å se hva jeg kan få til og forvente av presisjon med slike jaktkuler.
 

Har brukt ttsx i fjor og på rådyr og rein i år, men er nå dritt lei av vinkling, blodslått og at dyra bruker lengre tid på å dø. Har inntrykk av at 120grs kobberkuler ikke er helt ideelt i 6,5x55? Tror kanskje det blir litt for hardt og lett. Vet ikke hva dere har av erfaringer der, men jeg føler meg ferdig med homogent i det kaliberet hvertfall på storvilt hvertfall…
 

Kommer til å prøve annet krutt og se hvordan det går med mega’n. Noe av grunnen til at man begynner med lading er vel for å se hva man kan få til og finne en egen ladning som går godt. Er gøy å prøve litt forskjellig. Veldig fint å få vite hva som er realistisk, og hva dere mener er bra og godt nok. Og takk for tips til matchkuler, kommer til å lade det for toppjakt og skyting på litt lengre hold. 
 

@spindrift Jævlig gode punkter, takk!
 

Setter pris på at dere gidder dele erfaring! Det er gøy!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rangitata skrev (1 minutt siden):

Skyter med en sako 85 carbonlight,

Hvis du klarer å skyte noe nevneverdig bedre enn det der med den, så skal jeg bli mektig imponert. Jeg har en Finnlight med karbonstokk, og det er IKKE lett å skyte godt med den. Hull i hull samlinger er etter mitt syn bare å glemme. Jeg gidder iallefall ikke. Vil jeg ha det, så fins det andre rifler.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...